Anatomia ja fysiologia 2 (2 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00FN16-3023
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 09.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 25.02.2024
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sara Willberg
Vastuuhenkilö
Ida Nikkola
Ryhmät
-
23EHEnsihoitajan tutkinto-ohjelma, 23EH
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan
- osaa virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon
- osaa hermoston rakenteen ja toiminnan
- osaa ihon rakenteen ja sen päätehtävät
Sisältö (OJ)
- ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta
- virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino ja happo-emästasapaino
- hermoston rakenne ja toiminta
- iho ja sen päätehtävät
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tietää ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan pääpiirteissään
- tietää virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan perusteet, osaa elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon periaatteet
- tietää hermoston rakenteen ja toiminnan perusteet
- tietää ihon rakenteen ja sen päätehtävät
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan
- osaa virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon
- osaa hermoston rakenteen ja toiminnan
- osaa ihon rakenteen ja sen päätehtävät
- osaa kuvata ihmisen elimistön toimintojen suhdetta toisiinsa ja soveltaa oppimaansa tietoa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- ymmärtää ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan syvällisesti
- ymmärtää virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, ymmärtää elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon merkityksen elimistön toiminnassa
- ymmärtää hermoston rakenteen ja toiminnan laaja-alaisesti
- ymmärtää ihon rakenteen ja sen päätehtävät
- osaa soveltaa tietojaan, osoittaa kokonaisuuksien hallintaa sekä yhdistää teoreettisen osaamisen ammatilliseen kontekstiin
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti tehdään moodletenttinä viikolla 5 (29.1.-4.2.).
Ensimmäinen uusintatentti on viikolla 6 (5-11.2.)
Toisen uusintatentin ajankohdasta tulee keskustella opettajan kanssa. Tentti tulee tehdä viikoilla 8-9.
Opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksyttyä arvosanaa yhden kerran opintojen aikana pääsääntöisesti toteutuksen uusintaviikkoina. Arvosanan korotus tapahtuu Moodlessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Anatomian ja fysiologian arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella. Arviointi 0-5. Arvosana 1 edellyttää 60% maksimipisteistä.
Tavoitteet:
-Opiskelija tuntee ihmisen elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan sekä osaa muodostaa kuvan ihmisestä fyysisenä toiminnallisena kokonaisuutena.
-Hän tuntee anatomian ja fysiologian keskeisimmät termit.
-Opiskelija osaa soveltaa edellä mainittua tietoa sekä opiskellessaan että toteuttaessaan hoitotyötä.
-Opiskelija oppii käyttämään hyödyksi eri lähteitä tiedonhankinnassa sekä omatoimisesti että yhdessä opiskelijatovereidensa kanssa.
-Opiskelija oppii käyttämään tehokkaasti itsenäiseen opiskeluun tarkoitettua aikaa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Etä- ja läsnäluennot, itsenäinen opiskelu, pienryhmätyöskentely
Oppimateriaalit
Kirjat, verkkomateriaali, verkkosovellukset
Suositellut kirjat.
Valitse näistä yksi tai useampi:
1. Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. IHMINEN. FYSIOLOGIA JA ANATOMIA. Juva WSOY
2. Tortora & Derrickson. Principles of anatomy and physiology. Harper Collins Publishers
Saatavilla e-kirjana Tuni-kirjastosta 33 viikosta alkaen
3. Leppäluoto Juhani – Kettunen Raimo – Rintamäki Hannu – Vakkuri Olli. ANATOMIA JA FYSIOLOGIA. RAKENTEESTA TOIMINTAAN. WSOY. Tämä myös e-kirjana Tuni-kirjastossa Ellibsin kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op:n kurssi edellyttää opiskelijalta 54 h työtä.
Lisätietoja opiskelijoille
Ensimmäisellä tunnilla kurssin orientaatio, läsnäolo erittäin suositeltavaa. Mikäli joudut olemaan poissa orientaatiosta, selvitä itse kurssin asiat samalla toteutuksella olevalta kurssitoverilta.
Anatomia ja fysiologia sisältää kontaktiopetusta etäopetuksena ja lähiopetuksena sekä opiskelijan itsenäistä työtä. Lähiopetuksessa paneudutaan tärkeimpiin ja vaikeimpiin asioihin pohtien, kysellen ja keskustellen.
Sisällöt ja sisältökohtaiset tavoitteet:
-ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa ruuansulatuselimistön osat sekä niiden rakenteen. Hän osaa selittää ravintoaineiden pilkkoutumisen, imeytymisen, kuljetuksen ja varastoinnin. Opiskelija tuntee maksan toiminnan. Opiskelija tietää autonomisen hermoston ja hormonien vaikutuksen ruuansulatuselimistön toimintaan.
-virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino, happo-emästasapaino: Opiskelija tunnistaa virtsanerityselimistön osat ja tuntee niiden rakenteen. Hän osaa selittää nefronin toiminnan sekä ymmärtää virtsanerityksen merkityksen neste- ja elektrolyyttitasapainolle sekä pH:lle. Opiskelija tuntee elimistön nestetilavuudet ja nestekierron.
-Hermoston rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa hermosolun toiminnan. Opiskelija osaa selittää mitä keskushermosto, ääreishermosto ja autonominen hermosto ovat. Opiskelija ymmärtää hermoston merkityksen ihmisen ja hänen ympäristönsä välisessä vuorovaikutuksessa, aistitiedon keräämisessä, käsittelyssä ja motorisen vasteen synnyssä sekä elimistön säätelytoiminnassa. Opiskelija tunnistaa aivojen pääosat, aivokalvot sekä tuntee aivoselkäydinnesteen synnyn, kierron ja merkityksen.
-Iho opiskellaan pääosin itsenäisesti. Opiskelija osaa ihon rakenteen ja merkityksen lämmönsäätelyssä, nestetasapainon ylläpidossa sekä elimistön fysikaalisessa ja immunologisessa puolustuksessa ja aistinelimenä. Hän tietää ihon osuuden erityksessä ja D-vitamiinisynteesissä.