Siirry suoraan sisältöön

Käyttäjälähtöinen hyvinvointiteknologia (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00FN28-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.04.2024 - 03.08.2024

Ajoitus

05.08.2024 - 01.09.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jukka-Pekka Pirhonen
  • Marjo Tienari

Vastuuhenkilö

Marjo Tienari

Ryhmät

  • 22TH
    Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma, 22TH

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata ja arvioida hyvinvointi- ja terveysteknologian mahdollisuuksia hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä
- osaa selvittää erilaisten käyttäjäryhmien tarpeita ja käyttökokemuksia erilaisille hyvinvointi- ja terveysteknologisille ratkaisuille
- osaa menetelmiä, joilla kehitetään erilaisten käyttäjäryhmien tarpeisiin hyvinvointi- ja terveysteknologioita
- tietää eettisyyden periaatteet hyvinvointi- ja terveysteknologioiden käyttäjäkontekstissa
- tietää ja ymmärtää tietosuojan merkityksen hyvinvointi- ja terveysteknologioiden käyttäjäkontekstissa

Sisältö (OJ)

- hyvinvoinnin ylläpitäminen ja terveyden edistäminen käsitteinä
- hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt
- teknologioiden hyödyntämisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä
- käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset sisällöt ja käsitteet
- menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi
- menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn
- eettisyys ja tietosuoja hyvinvointi- ja terveysteknologian käyttäjäkontekstissa

Lisätiedot (OJ)

Opintojakso on Tampereen korkeakouluyhteisön sosiaali- ja terveysalan yhteinen opintojakso.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset käsitteet, sisällöt ja menetelmät
- osaa kuvailla menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin näistä
- ei ole aktiivinen keskustelija eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian kontekstissa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä käsitteitä oikein ja valita menetelmiä kehitysprosessin tilanteisiin
- osaa käyttää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämisessä ja teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osallistuu keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian kontekstissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osaa analysoida ja dokumentoida sekä arvioida kriittisesti tutkimustuloksia
- osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian kontekstissa ja perustella esittämänsä näkökulmat

Aika ja paikka

Orientaatio, Sote Virtual Lab -vierailu ja esitysseminaari Kevään 2024 lukujärjestyksessä. Nämä tapahtumat läsnäolovelvoitteisia.

Itsenäiset tehtävät kurssin moodlealustalla

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssilla ei ole tenttiä, arvosana muodostuu itsenäisten tehtävien ja pienryhmätehtävien yhteisarvosanasta.

Arvioitava pienryhmätehtävä 0-5: palautus xx.xx klo xx.xx mennessä. Lähdeviitteet ja lähdeluettelo (väh. 2 lähdettä) pakolliset, ilman niitä työ on hylätty.

Itsenäiset tehtävät: Palautus xx.xx klo xx.xx mennessä.

Uusintakoe 1 ja 2 täydentävä essee.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitava pienryhmätehtävä 0-5, suoritusohjeet kurssin moodlealustalla.
Pienryhmätehtävä tulee olla palautettuna xx.xx mennessä. Pienryhmätehtävät esitelllään seminaarissa, joka pidetään xx.xx

Itsenäiset tehtävät: suoritusohjeet kurssin moodlealustalla.Tehtävät tulee olla palautettuna xx.xx klo xx.xx mennessä.

Puolet arvosanasta muodostuu tehtyjen itsenäisten tehtävien määrän perusteella ja puolet pienryhmätehtävän arvosanan perusteella.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Toteutussuunnitelma tarkentuu orientaatioon mennessä. Siihen asti muutokset mahdollisia.

Luennot, itsenäiset- ja ryhmätehtävät, esitysseminaari, Sote Virtual Lab -vierailu.

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit, lisämateriaalit Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työtä 3 x 27 h eli 81h.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatiossa, Sote Virtual Lab -vierailulla ja seminaarissa pakollinen läsnäolo.

Toteutussuunnitelma tarkentuu orientaatioon mennessä. Siihen asti muutokset mahdollisia.