Kehittämistyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: 1L00FO92-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.04.2023 - 01.04.2024
Ajoitus
29.05.2023 - 30.04.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Päivi Lehtonen
- Katariina Hakala
Ryhmät
-
22OPE22 opettajankoulutus
-
23OPE23 opettajankoulutus
Tavoitteet (OJ)
Kehittämistyössä opiskelija työskentelee tavoitteellisesti pedagogisen toiminnan, oppimisympäristöjen tai käytäntöjen kehittämiseksi oppilaitoksessa tai osana koulutuksen kehittämishanketta. Kehittämistyön voi tehdä yksin tai parityönä
Opintojakson tavoitteet
Opettajaopiskelija
• käyttää ja kehittää omaa ammatillista osaamistaan kehittämistyön tekemisessä
• kuvaa ja arvioi kehittämistyön tuloksia ja johtopäätöksiä kirjallisessa raportissa
• arvioi kehittämisprosessia, omaa tutkimis- ja kehittämisosaamistaan sekä omaa oppimistaan.
Sisältö (OJ)
• Pedagoginen kehittämistoiminta oppilaitoksessa tai organisaatiossa
• Kehittämisen suunnittelu, toteutus, raportointi ja arviointi ohjatusti
Lisätiedot (OJ)
Itsenäistä tai pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kohdeorganisaatiossa tai kehittämishankkeessa. Ohjaajan kanssa käytyjä keskusteluja ohjauskeskusteluja, kirjallisuuteen perehtymistä, kehittämistyön toteuttaminen, raportointi ja esittely.
Opintojakso on mahdollista toteuttaa missä tahansa opintojen vaiheessa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opettajaopiskelija
• yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa kehittämisestä
• suunnittelee, toteuttaa ja raportoi pedagogisen kehittämisprojektin
• reflektoi omaa toimintaansa sekä arvioi ja analysoi kehittämisprojektin onnistumista ja omaa oppimistaan.
Aika ja paikka
Toukokuu 2023 – kesäkuu 2024
Webinaarit järjestetään seuraavina ajankohtina:
• Maanantaina 29.5.2023 klo 16.00-18.00
• Torstaina 24.8.2023 klo 16.00-18.00
• Torstaina 28.9.2023 klo 16.00-18.00
• Torstaina 9.11.2023 klo 16.00-18.00
• Torstaina 7.12.2023 klo 16.00-18.00
Kevätlukukaudella 2024 järjestetään kuukausittain webinaari – ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdistuu prosessiin ja työn esittämiseen. Työtä arvioivat opettaja, opiskelija itse sekä vertaismentori.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Webinaarit, joissa ohjataan opiskelijan aiheen ideointia, rajausta ja kehittämistyön toteutusta. Jokaisesta kehittämistyöstä pidetään webinaareissa vähintään yksi esitys opiskelijan ohjaustarpeen mukaan. Esityksiä voi olla enintään kolme: tarpeen mukaan voi esitellä työn ideaa ja välitilannetta. Valmis tai lähes valmis työ esitetään aina. Esityksen pohjamateriaali tuodaan Moodleen viikkoa ennen webinaaria.
Henkilökohtainen ohjauskerta 1h, jossa sovitaan työn esityskerroista. Syyslukukauden esityskerrat varataan syyskuun 1. päivään mennessä.
Opiskelija valitsee työlleen vertaismentorin, joka voi olla joku toinen opiskelija tai kehittämistyön toteutuksen organisaation edustaja. Vertaismentorin toivotaan osallistuvan työn kommentaattorina seminaariesityksiin.
Kehittämistyön voi tehdä myös pari- tai ryhmätyönä, jolloin vertaismentoria ei tarvita.
Kehittämistyön prosessi, tulokset ja tuotokset raportoidaan käyttäen TAMKin raportointipohjaa tai jollain vastaavalla tavalla keskustellen opettajankoulutuksen kokonaisuuden sisältöjen sekä pedagogisen kirjallisuuden ja muun tutkimuksen kanssa.
Suoritukseen varataan kolme esitystä seminaarissa:
alustava idea ja vertaismentorin nimeäminen - 15 min./työ
työn tilannekatsaus 10 min esitys ja 20 min. keskustelu
valmiin työn esitys 20 min+20 min. keskustelu
Oppimateriaalit
Sovitaan tapaamisissa, kirjallisuusehdotuksia Moodlessa, omaa aihetta tukeva teoreettinen kirjallisuus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste on n. 27 h opiskelijan työtä.
Kehittämistyö tehdään pääasiassa itsenäisenä tai parin/pienryhmän kanssa tehtävänä työskentelynä.
Opetus koostuu webinaareista, ohjaustilanteista ja esityksistä.
Kokonaisuudessaan opiskelijan ajankäyttö on yhteensä n. 135 h.
Sisällön jaksotus
Toukokuu 2023 – kesäkuu 2024
Webinaarit järjestetään noin 1 krt/kk Zoom-sovelluksessa. Syyslukukauden webinaarien ohjelma rakennetaan syyslukukauden alussa ja kevätlukukauden webinaarien ohjelma kevätlukukauden alussa osallistujien ilmoittautumisten perusteella.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Aiemmin tai muulla tavalla hankittu osaaminen osoitetaan:
Opettajaopiskelija osoittaa, että on tehnyt vastaavan kehittämistyön, jossa hän on täyttänyt opintojakson osaamistavoitteet. Hän esittää siitä tehdyt dokumentit ja pyytää organisaatiosta lausunnon kehittämistyön toteutuksesta tai osoittaa muulla tavoin kehittämistyön merkityksen organisaatiolle.
Tehty työ esitellään webinaarissa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kehittämistyön voi integroida harjoitteluun, omalla työpaikalla tehtävään kehittämiseen tai TAMKin hankkeessa tehtävään kehittämiseen.
Kansainvälisyys
Opiskelijan aiheen mukaan. Kehittämistyö voidaan esim. tehdä TAMKin kansainvälisessä hankkeessa.
Lisätietoja opiskelijoille
katariina.hakala@tuni.fi
paivi.lehtonen@tuni.fi
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suoritus on hylätty, mikäli edellisen kohdan kriteerit eivät täyty.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytyn suorituksen kriteerit
Tietäminen
Jäsentää ja käsitteellistää pedagogisen toiminnan, oppimisympäristöjen tai käytäntöjen kehittämiseksi valitsemansa kehittämistyön kohteen ja soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija
- kuvaa valitsemansa pedagogisen kehittämistyön prosessin
- tuntee raportointikirjoittamisen keskeiset periaatteet
- pohtii omia valintojaan ja perustelee ne pedagogiseen kirjallisuuteen viitaten
Tekeminen
Kehittämistyössä opiskelija työskentelee tavoitteellisesti pedagogisen toiminnan, oppimisympäristöjen tai käytäntöjen kehittämiseksi oppilaitoksessa tai osana koulutuksen kehittämishanketta. Kehittämistyön voi tehdä yksin tai parityönä
Opettajaopiskelija
- suunnittelee, taustoittaa ja rajaa kehittämistyön prosessin
- toteuttaa ja raportoi kehittämistyönsä
- esittelee kehittämistyönsä webinaarissa vähintään yhden kerran, enintään kolme kertaa
- kommentoi ja keskustelee webinaareissa muiden töistä
Opettajana kehittyminen
Kehittämistyön prosessin kautta opettajaopiskelija oppii yhdistämään teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa pedagogisesta kehittämisestä
Opettajaopiskelija
- suunnittelee, toteuttaa ja raportoi pedagogisen kehittämisprojektin
- reflektoi omaa toimintaansa sekä arvioi ja analysoi kehittämisprojektin onnistumista ja omaa oppimistaan opettajana toimimisen näkökulmasta.