Siirry suoraan sisältöön

Liikkumisen ja toiminnan tukeminen, harjoitustunnit (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7F00EB46-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.11.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

02.01.2024 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Fysioterapeutti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Pipsa Tuominen
  • Liisa Mannisenmäki
  • Laura Hilden
  • Tiina Pystynen

Vastuuhenkilö

Laura Hilden

Ryhmät

  • 23FY
    Fysioterapeutit syksy 2023

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa ohjata perusliikkumista
- osaa ohjata perusliikkumisen ja päivittäisten toimintojen apuvälineiden käyttöä
- osaa toimia ohjaajana erilaisissa ryhmätilanteissa
- osaa käyttää toiminnassaan ja ohjauksessaan selkeää ja tarkoituksenmukaista kieltä
- osaa valita tarkoituksenmukaista musiikkia ja hyödyntää sitä erilaisissa fysioterapeuttisissa ohjaustilanteissa
- osaa havainnoida ja kuvata ryhmädynaamisten tekijöiden vaikutuksen fysioterapeuttisissa ryhmissä
- osaa ohjata hengitysharjoituksia
- osaa ohjata rentousharjoituksia ja tunnistaa toisessa ihmisessä ja myös itsessään rentouden ja jännittyneisyyden eroa
- osaa toteuttaa tasapainoharjoituksia
- osaa soveltaa hieronnan perusotteita kehon eri osiin
- pyrkii aistimaan omassa kehossa liikettä, hengitystä, rentoutta ja jännittyneisyyttä

Sisältö (OJ)

- perusliikkumisen ohjaaminen
- liikkumisen ja päivittäisten toimintojen apuvälineet
- fysioterapeuttinen ohjaaminen
- fysioterapeuttinen harjoittelu vedessä
- persoonallinen ja selkeä tapa viestiä
- musiikin valinta erilaisiin tarkoituksiin
- hengitysharjoitukset eri ikäisille
- rentousharjoitukset erilaisin tekniikoin
- tasapainoharjoitukset erilaisin välinein toteutettuna
- hieronnan toteuttaminen kehon eri osiin

Esitietovaatimukset (OJ)

Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on osallistuminen edelliseen opintokokonaisuuteen Fysioterapeuttinen tutkiminen sekä hyväksytty suoritus anatomia kokeessa.

Lisätiedot (OJ)

Arviointiin sisältyy hierontatilanteen arviointi. Arviointi on hyväksytty / hylätty ja arviointikriteerit tuodaan esille opintojakson Moodlessa.
Käytännön kokeen arviointikriteerit on kuvattu alla.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty
Opiskelija osaa analysoida ja ohjata eri ikäisten ihmisten perusliikkumista selkeällä ja ymmärrettävällä tavalla.
Opiskelija osaa ohjata ryhmässä tapahtuvaa liikkumista liikunnan didaktiikan periaatteiden mukaisesti musiikkia hyödyntäen.
Opiskelija osaa tehdä päätelmiä sopivien perusliikkumisen ja päivittäisten toimintojen apuvälineiden valinnasta ja käytön ohjaamisesta.
Opiskelija osaa soveltaa opintojaksolla opiskeltuja fysioterapiassa käytettäviä keinoja perustellusti.
Opiskelija osaa pitää selkeän asiasisältöisen puheen.


Hylätty
Opiskelija ei osaa analysoida eikä ohjata eri ikäisten ihmisten perusliikkumista selkeällä eikä ymmärrettävällä tavalla.
Opiskelija ei osaa ohjata ryhmässä tapahtuvaa liikkumista liikunnan didaktiikan periaatteiden mukaisesti musiikkia hyödyntäen.
Opiskelija ei osaa tehdä päätelmiä sopivien perusliikkumisen ja päivittäisten toimintojen apuvälineiden valinnasta eikä osaa ohjata niiden käyttöä oikein.
Opiskelija ei osaa soveltaa opintojaksolla opiskeltuja fysioterapiassa käytettäviä keinoja perustellusti.
Opiskelija ei ole pitänyt selkeää ja asiasisältöistä puhetta.

Aika ja paikka

Opetus toteutetaan 8.1.-15.3.24 pääosin TAMK:n kampuksella.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Käytännön kokeet, ajankohta täsmentyy opintojakson aikana.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Harjoitustunnit
Itsenäinen harjoittelu

Oppimateriaalit

Opintojakson Moodleen liitetty ja linkattu materiaali sekä muu ajankohtainen oppitunneilla esille tuleva materiaali.

Kirjallisuutta mm.:
Arponen R. & Airaksinen O. 2001. Hoitava hieronta. WS Bookwell Oy. Porvoo.
Pihlman M., Heiskanen J., Luomala T. & Kaaretsalo A. 2017. Hieronnan käsikirja. Sanoma Pro Oy, Helsinki.
Kukkonen S. & Piirainen A. 1990. Ihmisen perusliikkuminen ja sen edistäminen. Kirjayhtymä, Helsinki.
Kauranen K. & Nurkka N. 2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 166. Tammerprint Oy, Tampere.
Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 167. Tammerprint Oy. Tampere.
Kauranen K. 2017. Fysioterapeutin käsikirja. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-Kustannus Oy. Otavan Kirjapaino Oy. Keuruu.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä sisältäen lähiopetusta sekä opiskelijan itsenäistä opiskelua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Kansainvälisyys

Opintojaksolle voi osallistua myös KV-opiskelijoita.

Lisätietoja opiskelijoille

Edeltävyydet:
osallistuminen opintokokonaisuuksiin Ihminen toimivana kokonaisuutena ja Fysioterapeuttinen tutkiminen sekä
hyväksytty suoritus anatomian alkukokeesta.

Osallistuminen orientaatiotunnille on edellytys opintojaksolle osallistumiselle.
Kaikessa opetuksessa on läsnäolovelvoite. Harjoitustuntien mahdolliset poissaolot korvataan erikseen opettajan kanssa sovitulla tavalla.

Muutokset toteutussuunnitelmaan ja lukujärjestykseen voivat olla mahdollisia opintojakson aikana.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty suoritus:

Opiskelija osaa analysoida ja ohjata eri ikäisten ihmisten perusliikkumista selkeällä ja ymmärrettävällä tavalla.

Opiskelija osaa ohjata ryhmässä tapahtuvaa liikkumista liikunnan didaktiikan periaatteiden mukaisesti musiikkia hyödyntäen.

Opiskelija osaa tehdä päätelmiä sopivien perusliikkumisen ja päivittäisten toimintojen apuvälineiden valinnasta ja käytön ohjaamisesta.

Opiskelija osaa soveltaa opintojaksolla opiskeltuja ja fysioterapiassa käytettäviä keinoja perustellusti.

Opiskelija osaa pitää selkeän ja asiasisältöisen puheen.

Hylätty suoritus:

Opiskelija ei osaa analysoida eikä ohjata eri ikäisten ihmisten perusliikkumista selkeällä eikä ymmärrettävällä tavalla.

Opiskelija ei osaa ohjata ryhmässä tapahtuvaa liikkumista liikunnan didaktiikan periaatteiden mukaisesti musiikkia hyödyntäen.

Opiskelija ei osaa tehdä päätelmiä sopivien perusliikkumisen ja päivittäisten toimintojen apuvälineiden valinnasta eikä osaa ohjata niiden käyttöä oikein.

Opiskelija ei osaa soveltaa opintojaksolla opiskeltuja fysioterapiassa käytettäviä keinoja perustellusti.

Opiskelija ei ole pitänyt selkeää ja asiasisältöistä puhetta.