Siirry suoraan sisältöön

HOPS ja portfolio (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00FO88-3042

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.04.2023 - 15.05.2023

Ajoitus

16.05.2023 - 31.07.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Ammatillinen opettajankoulutus

Opettaja

  • Taina Eweiss

Vastuuhenkilö

Taina Eweiss

Ryhmät

  • 23TA3
    Opettajankoulutus, Tampereen ryhmä 3

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- arvioida ammatillisen opettajan osaamistaan ja laatia henkilökohtaisen opintosuunnitelman osaamistavoitteiden saavuttamiseksi
- edistää omaa oppimistaan tavoitteiden mukaisesti
- osoittaa osaamistaan portfolion avulla
- edistää omaa jatkuvaa oppimistaan ja laatia uranaikaisen osaamisen kehittämissuunnitelman.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten opettajaksi kasvu tapahtuu?
- Miten omaa osaamista arvioidaan ja dokumentoidaan?
- Miten osaamista kehitetään opettajan työssä?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet-dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.

Aika ja paikka

Henkilökohtaiset HOPS-keskusteluajat varattavissa Moodlessa. HOPSa päivitetään opiskelun ajan.
Portfoliota täydennetään koko opiskelun ajana.
Lähijaksot
9.6.2023 klo 9.00-15.00 Pedagoginen lähtölaukaus, TAMK pääkampus
25.8.2023 klo 9.00-15.00 Ammatilliseksi opettajaksi kasvu
6.10.2023 klo 9.00-15.00 Harjoittelu ja verkostot
1.12.2023 klo 9.00-15.00 Harjoittelusparraus ja reflektointi
19.1.2024 klo 9.00-15.00 Ammatillisen opettajan identiteetti
8.3.2024 klo 9.00-15.00 Tarvelähtöinen teema/teemat
26.4.2024 klo 9.00-15.00 Ammatillinen opettaja 2024

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opettajatuutorin arviointi, itsearviointi ja mahdollinen vertaisarviointi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opettajatuutorin kanssa henkilökohtaiset HOPS-keskustelut käydään opintojen alussa.
Opetusmenetelminä yksilölliset ja yhteisölliset oppimisaktiviteetit.

Oppimateriaalit

Moodlen ohjeistukset. Opetuutorin ohjaus ja ohjeistukset

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa n. 27 h opiskelijan työtä. Opiskelija käyttää ajan osallistumalla lähijaksoihin ja itsenäisenä työskentelynä.

Sisällön jaksotus

HOPSia ja portfoliota päivitetään koko opiskelun ajan
Lähijaksot
9.6.2023 klo 9.00-15.00 Pedagoginen lähtölaukaus
25.8.2023 klo 9.00-15.00 Ammatilliseksi opettajaksi kasvu
6.10.2023 klo 9.00-15.00 Harjoittelu ja verkostot
1.12.2023 klo 9.00-15.00 Harjoittelusparraus ja reflektointi
19.1.2024 klo 9.00-15.00 Ammatillisen opettajan identiteetti
8.3.2024 klo 9.00-15.00 Tarvelähtöinen teema/teemat
26.4.2024 klo 9.00-15.00 Ammatillinen opettaja 2024

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

Sisältö:​
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:​
Miten opettajaksi kasvu tapahtuu? Miten omaa osaamista arvioidaan ja dokumentoidaan? Miten osaamista kehitetään opettajan työssä? ​

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaamistavoitteet:​
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa​
- arvioida ammatillisen opettajan osaamistaan ja laatia henkilökohtaisen opintosuunnitelman osaamistavoitteiden saavuttamiseksi​
- edistää omaa oppimistaan tavoitteiden mukaisesti​
- osoittaa osaamistaan portfolion avulla​
- edistää omaa jatkuvaa oppimistaan ja laatia uranaikaisen osaamisen kehittämissuunnitelman.​

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Osaaminen osoitetaan tekemällä hyväksytyt tuotokset: oma HOPS ja portfolio