Markkinoille meno -suunnitelma (5 op)
Toteutuksen tunnus: NN00FP48-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.05.2023 - 09.10.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 11.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
HUBS
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
12 - 25
Opettaja
- Maria Ruokonen
- Niina Syrjälä
- Sini Jokiniemi
Vastuuhenkilö
Maria Ruokonen
Ryhmät
-
23KVHN2SExchange Students International Business autumn 2023
-
22IBInternational Business, syksy 2022, kaikki
-
21IBInternational Business, syksy 2021, kaikki
Tavoitteet (OJ)
Go-to-Market -plan is an 8-week sprint where you will develop ideas from experiment to a concreate and sustainable launching plan – to create value and impact. You will co-operate and work in a multidisciplinary team together with the idea creator/owner.
After the course you:
- understand the different phases in a commercialization process
- can apply knowledge and modern business development tools
- can use lean methodology and customer centricity for a launch plan
- can work together in a multidisciplinary team and co-operate with others to develop ideas and turn them into action
- can develop your resilience, creativity and self-leadership skills as well as co-operation and networking skills
- can identify ideas and opportunities and seize/apply them to a launch plan
- can assess the consequences and impact of ideas, opportunities and actions
Markkinoille meno -suunnitelma on 8 viikon sprintti, jonka aikana kehität toimeksiantajan tuote-/palveluideaa kokeilusta kohti konkreettista lanseeraussuunnitelmaa. Kehittämisen menetelmät ja työkalut tukevat kestävää liiketoimintaa sekä kaupallisesta, yhteiskunnallisesta että ympäristönäkökulmasta. Tällä opintojaksolla työskentelet monialaisessa opiskelijatiimissä, joka yhteistyössä idean kehittäjän kanssa tekee erilaisia oppimistehtäviä ja suunnitelmaa kohti tuotteen/palvelun lanseerausta.
Jakson suoritettuasi:
- ymmärrät kaupallistamisprosessin eri vaiheita
- osaat soveltaa tietoa ja moderneja yritysidean työkaluja lanseeraussuunnitelman kehittämisessä
- osaat kehittää ketterästi ja asiakaskeskeisesti ideaa kohti lanseeraussuunnitelmaa
- osaat toimia monialaisessa tiimissä tavoitteellisesti eri osaamisia hyödyntäen
- osaat kehittää resilienssiäsi, luovuuttasi, itsensä johtamisen taitoja sekä yhteistyö- ja verkostoitumistaitoja
-osaat tunnistaa ideoita ja mahdollisuuksia ja hyödyntää/soveltaa niitä lanseeraussuunnitelmaan
-osaat arvioida ideoiden, mahdollisuuksien ja tekojen vaikutuksia ja seurauksia
Sisältö (OJ)
This course focuses on real life cases. The program supports moving from experiment phase to commercialization phase:
- How to turn an idea to create many-sided value?
- Customer centric idea development: learning quickly from success and failures
- How to use digital platforms/tools to evaluate the idea and creating business?
- Modern sales and marketing
The program is facilitated by a commercialization coach. The process is:
1) new information
2) active dialogue
3) explorations
4) summarizing
The development cycle is based, where applicable, Scrum and Lean Startup methodologies, TAMK Proakatamia's model of team learning as well as Massachusetts Institute of Technology’s (MIT) Disciplined Entrepreneurship framework.
Opintojaksolla keskitytään todellisen palvelu-/tuoteidean tai tutkimustuloksen kehittämiseen kokeilusta markkinoille meno -suunnitelmaksi.
- Miten idea muutetaan monitahoista arvoa tuottavaksi?
- Miten ideaa kehitetään asiakaskeskeisesti ja nopeasti virheistä ja onnistumisista oppien?
- Miten digitaalisuutta hyödynnetään idean testaamisessa
- ...sekä menestyvän ja kestävän liiketoiminnan luomisessa?
- Miten myydään ja markkinoidaan modernein keinoin?
Suunnitelmaa kehitetään syklisessä valmentajan fasilitoimassa prosessissa, missä vaihtelevat:
1) uuden tiedon tuominen prosessiin (asiantuntijaluennot, asiantuntijasparraukset),
2) aktiivinen dialogi valmentajan, liikeidean kehittäjän ja kehittäjätiimin kesken,
3) asiakaslähtöiset kokeilut ja
4) kiteytykset, joissa summataan opittu ja kirjataan suunnitelmaan.
Kehittämisessä sovelletaan soveltuvin osin Scrum- ja Lean Startup-menetelmiä, TAMKin Proakatemiassa kehitettyä tiimioppimisen mallia sekä Massachusetts Institute of Technologyn (MIT) Disciplined Entrepreneurship -viitekehystä.
Sprintin aikana käsittelemme go to market -suunnitelman sisältöjä, innovatiivisten liiketoimintamallien kehittämistä, asiakaslähtöisen kehittämisen menetelmiä sekä modernia myyntiä ja markkinointia. Tuloksena syntyy konkreettinen ja käytäntöön vietävissä oleva kaupallistamissuunnitelma.
Lisätiedot (OJ)
We recommend taking the Introduction to Entrepreneurship -course or similar knowledge before registering to this course.
Suosittelemme, että olet suorittanut Johdatus yrittäjyyteen -opintojakson (tai omaat vastaavat tiedot) ennen kuin ilmoittaudut tälle opintojaksolle.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Approved when you have demonstrated commitment and productivity in 8-week srint. You can do it by showing to understand the assignment, being capable to provide ideas, seeking for solutions and making a presentation that is understandable to the team. You can run an experiment to the business idea and can independently describe the occurred commercialization process, its phases and outcome.
Failed if you cannot describe what was done during the commercialization process, its phases, methods and outcome. You have not gained the knowledge required to run a commercialization project.
Suoritus on hyväksytty, kun olet sitoutuneesti mukana kahdeksan viikon sprintissä: osaat ottaa haltuun annetun toimeksiannon yhdessä tiimisi kanssa, osoitat ymmärtäneesi tehtävän tuottamalla aihetta edistäviä ideoita, osaat esittää ideat ymmärrettävällä tavalla tiimin jäsenille, osaat tehdä idealle kokeilun ja olla aktiivinen ratkaisun tuottajana. Pystyt itsenäisesti kuvaamaan toteutetun kaupallistamisprosessin, sen vaiheet ja lopputuloksen.
Suoritus on hylätty, jos sinulla on vaikeuksia kuvata opintojakson aikana toteutetun kaupallistamistyön vaiheet, menetelmät ja lopputulos. Tällöin sinulla ei ole osaamista toteuttaa opintojakson tavoitteena ollutta kaupallistamissuunnitelmaa.
Aika ja paikka
Yhteiset viikottaiset valmennussessiot TAMKin pääkampuksella 23.10.023-11.12.2023 välisenä aikana maanantaisin klo 12.15-16.00 tilassa C1-24a Laavu.
During the course 23.10.2023-11.12.2023 we’ll have joint coaching sessions on Mondays at 12:15-16:00 on TAMK’s main campus, room C1-24a Laavu.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suoritus on hyväksytty, kun olet sitoutuneesti mukana kahdeksan viikon sprintissä: osaat ottaa haltuun annetun toimeksiannon yhdessä tiimisi kanssa, osoitat ymmärtäneesi tehtävän tuottamalla aihetta edistäviä ideoita, osaat esittää ideat ymmärrettävällä tavalla tiimin jäsenille, osaat tehdä idealle kokeilun ja olla aktiivinen ratkaisun tuottajana. Pystyt itsenäisesti kuvaamaan toteutetun kaupallistamisprosessin, sen vaiheet ja lopputuloksen.
Suoritus on hylätty, jos sinulla on vaikeuksia kuvata opintojakson aikana toteutetun kaupallistamistyön vaiheet, menetelmät ja lopputulos. Tällöin sinulla ei ole osaamista toteuttaa opintojakson tavoitteena ollutta kaupallistamissuunnitelmaa.
Approved when you have demonstrated commitment and productivity in 8-week sprint. You can do it by showing to understand the assignment, being capable to provide ideas, seeking for solutions and making a presentation that is understandable to the team. You can run an experiment to the business idea and can independently describe the occurred commercialization process, its phases and outcome.
Failed if you cannot describe what was done during the commercialization process, its phases, methods and outcome. You have not gained the knowledge required to run a commercialization project.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Lisätietoja opiskelijoille
https://hubs.fi/opinnot/opintokalenteri/markkinoille-meno-suunnitelma/
https://hubs.fi/en/studies/study-calendar/go-to-market-plan/