Kuluttajan ja kansalaisten osallistaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2Z00GA91-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
09.11.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 18.02.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Opettaja
- Nina Kukkasniemi
- Eveliina Asikainen
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-ymmärtää kiertotalouden yhteiskunnalliset näkökohdat: kiertotalouden periaatteet ja hyödyt yhteiskunnalle
- osaa arvioida viestintä- ja sitouttamiskampanjoiden vaikutuksia ja tuntee suunnittelun lähtökohdat
- pohtii pakkauksen vaikutusmahdollisuuksia oman kuluttajuuden kautta
- tunnistaa keinot kiertotalouden mukaisen kuluttajakäyttäytymisen ohjaamiseen
- ymmärtää erilaisia arvonluotilogiikoita
Sisältö (OJ)
Kansalaiset kiertotalouden osallisina:
- Pakkausten, kiertotalouden ja yhteiskunnan suhde
- Viestinnän ja sidosryhmien osallistumisen suunnittelu sekä viestintä- ja sitouttamismenetelmien tehokas käyttö ja vaikutusten arviointi
Kuluttajat kiertotalouden osallisina:
-Kuluttajakäyttäytyminen
-Kuluttajaviestintä ja sitoutuminen
-Arvonluonti ja kiertotalous
Ydinkysymyksiä:
-Millainen on yhteiskunnan ja pakkausten kiertotalouden suhde?
-Miten tunnistaa ja käyttää tehokkaita kansalaisten sitouttamismenetelmiä?
-Miten kuluttajan ja pakkauksen vuorovaikutus ohjaa kuluttajakäyttäytymistä?
-Kuinka pakkausratkaisuiden kautta voidaan sitouttaa kuluttajaa pakkausten kiertotalouteen?
-Miten arvonluonti voidaan ottaa huomioon eri sidosryhmien tarpeet huomioiden?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- nimeää kiertotalouden periaatteet ja hyödyt yhteiskunnalle
- osaa kuvata viestintä- ja sitouttamiskampanjoiden vaikutuksia
- tarkastelee pakkauksen vaikutusmahdollisuuksia oman kuluttajuutensa kautta
- tuntee erilaisia menettelytapoja kuluttajan osallistamiseksi pakkausten kiertotalouteen
- tunnistaa ennalta opittuja arvonluontilogiikoita kiertotaloudessa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- selittää kiertotalouden yhteiskunnallisia näkökohtia
- osaa arvioida viestintä- ja sitouttamiskampanjoiden vaikutuksia
- tarkastelee ja arvioi pakkausratkaisun vaikutusmahdollisuuksia erilaisten kuluttajaryhmien kautta
- osaa valita keinoja kiertotalouden mukaisen kuluttajakäyttäytymisen ohjaamiseen ja perustella valintansa
- ymmärtää ja soveltaa erilaisia arvonluotilogiikoita erilaisten sidosryhmien tarpeet huomioiden
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- ymmärtää kiertotalouden yhteiskunnalliset näkökohdat laaja-alaisesti: kiertotalouden periaatteet ja hyödyt yhteiskunnalle
- analysoi ja vertailee viestintä- ja sitouttamiskampanjoiden vaikutuksia sekä toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti yhteisön ja oman alan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen
- kokeilee uudenlaisia toimintamalleja pakkausratkaisuiden vaikutusmahdollisuuksista kuluttajaan laaja-alaisesti kehittäen samalla sekä omaa, että ryhmän vuorovaikutusta
- yhdistelee ratkaisutapoja luovasti sekä kehittää uusia keinoja kiertotalouden mukaisen kuluttajakäyttäytymisen ohjaamiseen
Arviointiasteikko
0-5