Skip to main content

Career and Guidance Theories in the Life Course (3 cr)

Code: TK00FN03-3004

General information


Enrolment period
02.12.2021 - 31.12.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
02.01.2023 - 31.07.2023
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Specialist Training for Career Guidance and Counselling
Teachers
Tarja Juurakko-Koskinen
Outi Rantanen
Tags
ONLINE
Course
TK00FN03

Objectives (course unit)

Opiskelija
• tuntee keskeiset ura- ja ohjausteoriat
• osaa analysoida ja arvioida ura- ja ohjausteorioiden suhdetta eri aikakausiin ja toisiinsa
• osaa tarkastella yksilöiden ja yhteisöjen elämänkulkuja erilaisista teoreettisista lähtökohdista
• hahmottaa yksilöiden ohjaustarpeita erilaisissa elämäntilanteissa ihmisen eri elämänkentillä

Content (course unit)

Opintojaksolla tutkitaan uran ja uraohjauksen käsitettä. Tutustutaan keskeisiin ura- ja ohjaus-teorioihin sekä uraohjauksen kysymyksiin elämänkulussa. Analysoidaan ja arvioidaan ura- ja ohjausteorioita niiden historiallisessa kontekstissaan. Opintojaksolla pohditaan eri teorioiden ihmis- ja tietokäsitystä sekä sitä, millaisia ohjauskäytänteitä ne tuottavat. Lisäksi perehdytään elinikäisen ja elämänlaajuisen ohjauksen kysymyksiin yksilöiden ja yhteisöjen keskeisten elämäntavoitteiden ja ohjaustarpeiden näkökulmista. Opiskelija luo perustaa oman uraohjauksen käyttöteoriansa tiedostamiselle ja rakentamiselle.

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Opintosuorituksen hyväksyminen edellyttää, että opiskelija saavuttaa jakson osaamistavoitteet. Opintosuoritusta arvosteltaessa otetaan lisäksi huomioon, osoittaako opintosuoritus kykyä arvioida ja soveltaa teoreettista ja metodologista tietoa.

Exam schedules

ei tenttejä

Assessment methods and criteria

Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Yhteiset koulutuspäivät (verkossa) ja teemaluennot, pienryhmä- ja henkilökohtainen oh-
jaus, itsenäinen työskentely sekä verkon välityksellä tapahtuva ryhmätyöskentely.

Learning materials

- Helander, J. Seinä, S.2005. Mielen malleista ohjaustodellisuuteen-ohjausteoriat opinto-ohjaajakoulutuksessa. Teoksessa Lerkkanen J. (toim.) Opinto-ohjauksen tarkoitus: Opinto-ohjaajankoulutuksen 20-vuotisjuhlajulkaisu. , In: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 51, Jyväskylän ammattikorkeakoulu. URN:ISBN:978-951-830-201-1, 13-19.
- Lairio, M., Puukari, S. & Nissilä, P. (toim.) 2001. Ohjauksen teoreettinen perusta teoksessa Muutoksista mahdollisuuksiin. Ohjauksen uutta identiteettiä etsimässä. Jyväskylä: Jyväskylän yliopistopaino, 41–67.
- Onnismaa, J., Pasanen, H. & Spangar, T. (toim.) 2000. Ohjaus ammattina ja tieteenalana1. Ohjauksen lähestymistavat ja ohjaustutkimus. Jyväskylä: PS-kustannus.•
- Vanhalakka-Ruoho, M. 2015. Toimijuus ja suunnanotto elämässä. Teoksessa P. Kauppila, J. Silvonen & M. Vanhalakka-Ruoho (toim.) Toimijuus, ohjaus ja elämänkulku. Itä-Suomen yliopisto. Reports and Studies in Education, Humanities and Theology, 39–54. https://erepo.uef.fi/bitstream/handle/123456789/15099/urn_isbn_978-952-61-1747-8.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Student workload

Opiskelijan hopsissa vahvistettu tapa

Content scheduling

- teeman käsittely koulutuspäivässä 25.-26.1.2023
- Ura-ja ohjausteoriat elämänkulussa, opintopiiritehtävä, palautus 16.3.2023
- Ura-ja ohjausteoriat elämänkulussa, opintopiiritehtävän esittely koko ryhmä 21.3.2023
- Ura-ja ohjausteoriat elämänkulussa, yksilöllisen pohdintatehtävän palautus 17.4.2023
- Ura-ja ohjausteoriat elämänkulussa, yksilöllisen pohdintatehtävän yhteisöllinen purku 20.4.2023

Completion alternatives

Opiskelijan hopsissa vahvistettu tapa

Practical training and working life cooperation

- ei ennalta sovittua tähän toteutukseen

International connections

ei ennalta sovittua tähän toteutukseen

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Uraohjauksen erikoistumiskoulutuksen opetussuunnitelmassa 2021.

Go back to top of page