Siirry suoraan sisältöön

Talotekniikan yhteensovittaminen (3 op)

Toteutuksen tunnus: 5B00FB13-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 18.09.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 30.04.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennusarkkitehti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Tytti Kaitala
  • Kristiina Tillander
  • Minna Nyström-Järvinen

Vastuuhenkilö

Hannu Kauranen

Ryhmät

  • 21I800
    Rakennusarkkitehti

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa toimia moniammatillisen suunnitteluryhmän jäsenenä sekä toimittaa lähtötietoja ja aineistoja muulle suunnitteluryhmälle oikea-aikaisesti.

Hän osaa kuvailla talotekniikan osana toimivaa kiinteistöä.
Hän osaa liittää talotekniset asennukset arkkitehtuuriin ja rakenteisiin. Opiskelija osaa tehdä tilavaraukset ja sovittaa asennukset ja laitteet kokonaisuuteen.Hän osaa ottaa huomioon omassa työssään muiden osapuolten tarpeita ja kehittää suunnitelmaansa niiden perusteella.
Opiskelija osaa laatia yhteistoiminnallisesti rakennusluvan edellyttämän energiaselityksen.

Sisältö (OJ)

Energiaselvitys
Tilavaraukset ja -tarpeet talotekniikan asennuksille
Talotekniikan yhteensovittaminen
Risteilytarkastelut
Lähtötietodumentit (tietomalli)
Ratkaisujen visualisointi ja esteettisyys

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaan. Muutokset ym. ilmoitetaan RETARA-Teamsissä ja/tai Talotekniikan yhteensovittaminen-Moodlessa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei ole. Pakolliset väli- ja loppuseminaarit.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Sovittujen palaverien ym. pitäminen aikataulun mukaan. Ajoissa tehdyt palautukset ym. vaikuttavat arvosanaan korottavasti.
Noudatetaan TAMKin yleisiä arviointikriteerejä, joihin alla täydennyksiä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähi-/etäohjausta, monialaiset ryhmätyöt- ja palaverit, harjoitustyöt, yhteistoiminnallinen oppiminen, ongelmalähtöinen opiskelu, projektityöskentely ja itsenäinen verkko-opiskelu.

Oppimateriaalit

Käytettävien sovellusten sähköiset ohjekirjat (www.mad.fi)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27 h / op. Monialaista projektityöskentelyä 60 % ja etätehtäviä 40 %.

Sisällön jaksotus

BIM yhteistyön perusteet 25 %, rakennuksien ifc-mallien teko ja dwg-muunnokset 25 %, muutossuunnittelu/mallin päivitykset 25%, projektipalaverit ja seminaarit 25 %.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailijaluennoitsijoita.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksokokonaisuus kestää koko lukuvuoden. Työmäärän pääpaino syksyllä ja min. loppuseminaari ja tiimipalavereja keväällä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hylätty harjoitustyö ja seminaariesitys. Osallistumisprosentti alle 30 %.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita, kuten tietomallinnustyökalujen yhteiskäytön ja hallitsee tietomallin siirron perusteet.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa mallinnustyökalujen käyttöä erilaisiin talotekniikkasuunnittelijoiden kanssa kommunikointiin ja osaa perustella ratkaisut. Opiskelija osaa myös luoda yksinkertaisia DWG-piirustuksia tietomallista. Opiskelija ottaa kantaa oman alansa näkökulmasta ja pyrkii löytämään yhteistyöllä toimivan ratkaisun.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisumenetelmät. Opiskelija osaa myös tehdä lopulliset yhdistelmämallit ja piirustukset talotekniikkasuunnittelijoiden kanssa laatimasta tietomallista. Moniammatillinen yhteistyö sujuu kiitettävästi ja opiskelija osoittaa ajanhallintaa sekä oma-aloitteisuutta ja aktiivisuutta koko opintojakson ajan.