Siirry suoraan sisältöön

Kasvatustiede ja työelämä (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00FO87-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 30.04.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Englanti

Opettaja

  • Hanna Teräs

Vastuuhenkilö

Hanna Teräs

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• kuvata suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen toimintaympäristöjä sekä niiden pedagogisia lähtökohtia
• eritellä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyviä kasvun ja kehityksen vaiheita sekä selittää niiden merkitystä ammatillisessa kehittymisessä ja urapolun muotoutumisessa
• yhdistää työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja jatkuvan oppimisen osaksi oppijan ammatillista kasvua
• tunnistaa oman asiantuntijaidentiteettinsä kehitysvaiheita sekä tukea ja ohjata oppijan ammatti-identiteetin rakentumista
• hyödyntää ajankohtaista tutkimus- ja kehittämistietoa kasvattajan tehtävänsä tukena.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Miten suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen avulla tuetaan ja edistetään kasvua ja oppimista?
• Millaisia erityispiirteitä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyy kasvun, oppimisen ja ohjaamisen näkökulmista?
• Miten työelämä ja työyhteisö voivat tukea yksilön kasvua, kehitystä ja oppimista?
• Miten ammatti-identiteetti rakentuu eri aloilla ja miten sitä voi tukea?
• Miten oman alan ja opetus- ja kasvatusalan uusia virtauksia on tarkoituksenmukaista seurata ja soveltaa?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta
Opettajaopiskelija:
* Kuvaa aikuis- ja ammattikasvatusta suomalaisessa koulutusjärjestelmässä jatkuvan oppimisen näkökulmasta oman ammattialansa huomioiden
* Tunnistaa työpaikoilla kasvun ja kehittymisen merkityksen

Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia
Opettajaopiskelija:
* Hyödyntää omaan tulevaan kohderyhmäänsä (esim. nuoriin tai aikuisiin) soveltuvaa tietoa kasvusta ja kehittymisestä ohjauksessa ja oppimisessa
* Analysoi työssäoppimisen mahdollisuuksia ja haasteita
* Tuo esiin keinoja, joilla tukee oman alansa opiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentumista

Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia
Opettajaopiskelija:
* Laatii kehittämissuunnitelman opettajantyöhönsä ja huomioi siinä ajankohtaista kehittämis- ja tutkimustietoa
* Pohtii ja rakentaa tietoisesti omaa opettajaidentiteettiään

Arviointiasteikko

0-5