Siirry suoraan sisältöön

Opinnäyteseminaari (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2E00EW93-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

21.08.2023 - 25.10.2023

Ajoitus

27.10.2023 - 21.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Media-ala

Toimipiste

TAMK Mediapolis

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

30 - 45

Koulutus

  • Media-alan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Maaret Salminen
  • Pertti Näränen

Vastuuhenkilö

Pertti Näränen

Ryhmät

  • 20MA
    Medianomi (AMK) 2020

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa havainnollistaa opinnäytetyöprosessiaan visuaalisilla ja kirjallisilla dokumenteilla. Opiskelija pystyy tarkastelemaan ja arvioimaan ammatillisia kehittämisprojekteja ja taiteellisia projekteja tutkivasta näkökulmasta. Hän osaa soveltaa projektin raportoinnin kannalta hyödyllisiä tutkimus- ja analyysimetodeja sekä hallitsee tutkimusviestinnän periaatteet. Opiskelija osaa antaa ja ottaa vastaan ja hyödyntää vertaispalautetta opinnäytetyöseminaarissa.

Sisältö (OJ)

Jaksolla perehdytään opinnäytetyön perusmalleihin, tavoitteisiin ja TAMKin
opinnäyteohjeisiin sekä harjoitellaan valittujen tutkimusmenetelmien käyttämistä.
Opiskelija tekee opinnäytetyönsä aiheesta ensimmäisen kirjallisen version
seminaarityönä. Seminaariesitysten kuuntelu ja osallistuminen palautekeskusteluun.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa havainnollistaa opinnäytetyöprosessiaan kirjallisilla dokumenteilla. Opiskelija pystyy tarkastelemaan ammatillisia ja taiteellisia projekteja tutkivasta näkökulmasta. Hän osaa soveltaa projektin raportointiin tutkimus- ja analyysimetodeja sekä hallitsee tutkimusviestinnän periaatteet tyydyttävästi. Opiskelija osaa ottaa vastaan vertaispalautetta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa havainnollistaa opinnäytetyöprosessiaan visuaalisilla ja kirjallisilla dokumenteilla. Opiskelija pystyy tarkastelemaan ja arvioimaan ammatillisia kehittämisprojekteja ja taiteellisia projekteja tutkivasta näkökulmasta. Hän osaa soveltaa projektin raportoinnin kannalta hyödyllisiä tutkimus- ja analyysimetodeja sekä hallitsee tutkimusviestinnän periaatteet. Opiskelija osaa antaa ja hyödyntää vertaispalautetta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa havainnollistaa opinnäytetyöprosessiaan visuaalisilla ja kirjallisilla dokumenteilla. Opiskelija pystyy tarkastelemaan ja arvioimaan ammatillisia kehittämisprojekteja ja taiteellisia projekteja tutkivasta näkökulmasta. Hän osaa soveltaa projektin raportoinnin kannalta hyödyllisiä tutkimus- ja analyysimetodeja sekä hallitsee tutkimusviestinnän periaatteet erinomaisesti. Opiskelija osaa ottaa vastaan ja hyödyntää vertaispalautetta sekä antaa sitä muille opiskelijoille rakentavasti.

Aika ja paikka

2. periodi, Zoom

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssilla ei ole tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arvioinnissa sovelletaan TAMKin yleisiä arviointikriteerejä. Kurssin suorittaminen edellyttää sitä, että kaikki kurssitehtävät on tehty hyväksytysti ja arvioinnin muut perusteet toteutuvat vähintäänkin tyydyttävästi. Poissaolokertoja opetuksesta voi olla enintään kaksi opettajan hyväksymistä syistä, ja opiskelijan tulee korvata kyseiset kerrat itsenäisillä tehtävillä tai muulla sovittavalla tavalla.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Etäopetus ja ohjaustapaamiset Zoomissa (tai tarvittaessa Teamsissä). itsenäinen opiskelu ja pienryhmätyöskentely Moodlessa, kurssitehtävät viikottain. Päätehtävänä opinnäytteen aiheesta tehtävä, sitä suppeampi kirjallinen seminaarityö, joka käsitellään yhteisöllisesti. Seminaarityön sivumäärä on 15-25 liuskaa ja siihen saa palautetta sekä opettajilta että vertaisopponoinnin kautta. Seminaarityöstä tehdään lopuksi myös itsearviointi.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali opettajalta ja Moodlesta.

Suositeltavaa luettavaa:
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uudistettu painos. Helsinki: Tammi.

Hyvärinen, M., Nikander, P. & Ruusuvuori J. (toim.). 2017. Tutkimushaastattelun käsikirja. Tampere: Kustannusosakeyhtiö Vastapaino.

Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. uudistettu painos. Helsinki: SanomaPro.

Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja. Tietoarkisto: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/

Erilaiset menetelmäoppaat omasta seminaarityön aiheesta ja tutkimusmenetelmistä riippuen. Lisää linkkejä ja metodilähteitä julkaistaan moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetus ja pienryhmätyöskentely 30%
Itsenäinen työskentely ja kurssitehtävät 70%

Sisällön jaksotus

Seminaarikurssi alkaa pe 27.10. ja päättyy 15.12. Kokoontumiskerrat Zoomissa perjantaisin klo 9-12, ellei toisin ilmoiteta. Välissä kirjoitustauko (8.12.), jolloin ei yhteistä tapaamista.

Kurssille valmistaudutaan ennakkoon päivittämällä opinnäytetyösuunnitelma ajan tasalle, palautetaan Moodleen kurssin alettua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Suoritetaan etäopetuksessa, johon kuuluu tehtävät ja 3h zoom-tapaamiset perjantaisin 9-12. Muista tavoista neuvotellaan erikseen kurssin opettajien kanssa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Riippuu opiskelijan seminaari-/opinnäytetyön aiheesta.

Kansainvälisyys

Riippuu opiskelijan seminaari-/opinnäytetyön aiheesta.

Lisätietoja opiskelijoille

Seminaarikurssi alkaa 27.10. ja päättyy 15.12.
Kurssitehtävien aiheina ovat rajaus ja fokusointi, sisällysluettelo, lukujen kirjoittaminen ja viittauskäytännöt sekä lopullisen seminaarityön palauttaminen, työn esittely ja toisen seminaarityön opponointi. Kurssilla työskennellään aluksi yhdessä ja loppupuolella tarvittaessa kahdessa seminaariryhmässä, joiden kokoonpano selviää ensimmäisen kokoontumiskerran jälkeen. Seminaariryhmien ohjaajat pitävät muutamia erillisiä ohjaustapaamisia omille ryhmäläisilleen sopimuksen mukaan.
Kun opiskelija on suorittanut opinnäyteseminaarin ja edeltävät opinnot, hän on valmis siirtymään opinnäytevaiheeseen viemällä opinnäytesuunnitelman wihiin, wihi.tamk.fi. Sen jälkeen kullekin nimitetään opinnäytettä ohjaava opettaja.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan aktiivisuus, osallistuminen sekä kurssitehtävien taso ovat heikkoja ja puutteellisia. Tehtävien palautukset ovat pääsääntöisesti myöhässä. Tietämyksen ja perustelujen osoittaminen sekä vertaispalautteen antaminen ovat tasoltaan heikkoa tai tyydyttävää. Opiskelijan itsearviointi on vähäistä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan aktiivisuus, osallistuminen sekä kurssitehtävien taso ovat hyviä. Tehtävien palautukset ovat pääsääntöisesti ajallaan. Opiskelija osoittaa hyvää tietämystä, osaa perustella valintojaan ja päätelmiään, antaa vertaispalautetta ja osaa arvioida omaa suoritustaan hyvin.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan aktiivisuus, osallistuminen sekä kurssitehtävien taso ovat kiitettäviä. Tehtävät on palautettu ajallaan. Opiskelija osoittaa kiitettävää tietämystä, perustelee valintojaan ja päätelmiään, antaa vertaispalautetta ja osaa arvioida omaa suoritustaan erinomaisesti.