Siirry suoraan sisältöön

Teknologiatalouden johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5J00ET14-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teollisuusteknologia

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Koulutus

  • Teknologiaosaamisen johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Matti Kivimäki

Vastuuhenkilö

Marko Mäkilouko

Ryhmät

  • 23YTJT
    Teknologiaosaamisen johtaminen 2023 (insinöörit), ylempi amk

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa:
- hakea kustannustiedot monimutkaisessa teknologiaympäristössä
- laskea kustannuksen monimutkaisessa teknologiaympäristössä
- laskea myös arvoverkon kustannuksen ja hakea optimikustannustasoa
- määrittää strategiaan sopivat mittarit

Sisältö (OJ)

Opiskelija osaa käyttää johtamisessa sisäisen laskennan tunnuslukuja ja tietää, mitä sisäiseltä laskennalta tulee johtamisen näkökulmasta odottaa. Opiskelija osaa kannattavuus-, kustannustehokkuus- ja kateajattelun perusteet. Opiskelija osaa määritellä arvoverkon kustannuksen ja lisäarvon muodostuksen arvoverkossa. Opiskelija tuntee asiakkuuden hallinnan ja asiakaslähtöisen kustannusten ja lisäarvon muodostumisen periaatteet.
Aiheita:
Kustannushallinta
- kansantalouden ja makrotalouden trendejä yritystalouteen soveltaen
- tuotekustannus, omakustannusarvo ja sen tunnusluvut suunnittelussa ja päätöksenteossa monituoteympäristössä
- sisäinen laskenta ja johdon laskentatoimi
- tavoitekustannusajattelu tuotekehittelyssä ja tuotannossa
- budjetointi
- asiakaskannattavuus ja hinnoittelustrategiat
- systeemiajattelun hyödyntäminen talouden johtamisessa

Lisätiedot (OJ)

Kurssi voi olla suomeksi tai englannisksi osallistujien kielitaidon mukaan. Kurssille otetaan opiskelijoista muista YAMK ohjelmista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija saavuttaa minimihyväksynnän rajan: osallistumalla lähiopetukseen vaaditun minimimäärän / kirjallinen raportti (portfolio) sisältää keskeisen substanssin (vrt. kurssisisältö) / opiskelija (tai -t) todentaa (-vat) tuotoksellaan (sekä sisällöllisesti että rakenteellisesti) omaavansa kurssilta perustiedot ja -taidot, samalla kyeten operoimaan kurssin tavoitteiden mukaisella tiedolla / opiskelija (/-t) ovat myös kyenneet toteennäyttämään tietävänsä pääosan kurssisisällöstä (Bloomin taksonomia, taso1) ja että he myös ymmärtävät hallitsemansa tietosisällön (Bloomin taksonomia, taso2)

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Suomeksi
Opiskelija saavuttaa tämän tason: osallistumalla lähiopetukseen vaaditun minimimäärän / kirjallinen raportti (portfolio) sisältää keskeisen substanssin (vrt. kurssisisältö) / opiskelija (tai -t) todentaa (-vat) tuotoksellaan (sekä sisällöllisesti että rakenteellisesti) omaavansa kurssilta hyvät tiedot ja -taidot, samalla yhdistellen lähdemateriaalia itsensä tuottaman, lisäarvollisen tietouden kanssa / opiskelija (/-t) ovat myös kyenneet toteennäyttämään (Bloomin taksonomian tasojen 1 ja 2 lisäksi) kykenevänsä soveltamaan hankkimaansa tietoutta käytännön työelämään (Bloomin taksonomia taso 4), ja että he kykenevät analysoimaan käsittelemäänsä tietoa ja tekemään päätelmiä prosessointinsa pohjalta (Bloomin taksonomia, taso 4)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija saavuttaa tämän tason: osallistumalla lähiopetukseen vaaditun minimimäärän / kirjallinen raportti (portfolio) sisältää keskeisen substanssin (vrt. kurssisisältö) / opiskelija (tai -t) todentaa (-vat) tuotoksellaan (sekä sisällöllisesti että rakenteellisesti) omaavansa kurssilta erinomaiset tiedot ja -taidot, samalla yhdistellen lähdemateriaalia itsensä tuottaman, lisäarvollisen tietouden kanssa niin että prosessoinnin tuloksena syntyy täysin uutta tietoutta (deduktioiden, päätelmien, sovellusten, löydösten, tai esim. yhteenvetojen muodossa) / opiskelija (/-t) ovat myös kyenneet toteennäyttämään hallitsevansa kaikki aiemmat Bloomin taksonomian tasot (tasot 1-4) ja lisäksi kykenevänsä soveltamaan innovatiivisella tavalla työssään kaikea kurssin kuluessa hankkimaansa tietoutta (Bloomin taksonomia, taso 5) - Korkein Bloomin taksonomian taso on taso 6, mikä edustaa korkeinta kypsyystasoa jonka opiskelija voi saavuttaa - tämä pitää sisällään kyvyn kriittisesti tarkastella oppimisprosessin tuloksia, ja että opiskelija on itseohjautuvasti kykenevä edelleen kehittämään mentaaleja skeemojaan sekä oppimistaan

Aika ja paikka

Kasvotusten tapahtuva, osallistujien yhteinen prosessointi tapahtuu lukujärjestyksen mukaisesti luokassa. Vertaisryhmissä tapahtuva prosessointi toteutuu kunkin vertaisryhmän valitsemassa paikassa, niinä viikkoina kuin kurssin kuluessa on sovittu. Opettajan ja opiskelijoiden on myös mahdollista konstruoida lukujärjestystä kurssin kuluessa, tarpeen niin vaatiessa. Pandemia- tmvs. tilanteessa lähiopetus toteutetaan digitaalisten etätyökalujen avulla.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssissa järjestetään tentti vain silloin kun opettaja ja kurssi näin ovat yhdessä sopineet. Lähtökohtaisesti kurssilla ei järjestetä tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arviointi pohjautuu kirjalliseen, vertaisryhmittäin laadittuun ryhmätyöhön (=portfolio). Kaikki harjoitukset kurssin kuluessa vaikuttavat lopulliseen arvosanaan, varsinkin jos harjoitus ja sen käsittely on liitetty osaksi portfoliota. Ryhmien koot, toimintamallit- ja menetelmät, raportointi - näistä kaikista keskustellaan tarkemmin ensimmäisellä lähikerralla. HUOM! Opettajan ja opiskelijain yhteisellä sopimuksella kurssin kuluessa, mitä tahansa kurssin osa-aluetta tai sen sisältöä voidaan muuttaa tai muokata kurssin kuluessa. Arviointi tapahtuu opettajan toimesta refleksoimalla lopullista, arviointiin (Urkundin/TURNITINin plagioinninestopalvelun kautta) palautettua työtä Bloomin taksonomiaan - vertaisryhmän lopullinen arvosana määräytyy puhtaasti sen mukaan, minkä Bloomin taksonomian tason vertaisryhmä osoittaa työllään saavuttaneensa. Huom! vertaisryhmillä on oikeus erottaa sellainen jäsen joka ei kehotuksista huolimatta kykene noudattamaan vertaisryhmän jäsenten keskenään sopimia, sisäisiä sääntöjään. Erotettu jäsen saa kurssista arvosanan nolla (0). Tamkin arviointikriteerit yleisellä tasolla, katso: https://www.tuni.fi/opiskelijanopas/kasikirja/tamk?search=arviointi&page=2198

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Monimuoto-opetusta: osa kasvotusten tapahtuvaa, konsultatiivista, mentoroivaa vuorovaikuttamista, osa luentotyyppistä - opetus voi myös tapahtua erillisinä, oppimista ja osaamisen kehittymistä tukevina "täsmä"-toimeksiantoina

Oppimateriaalit

Opettaja määrittää kullekin kurssille erikseen kirjallisuuden tai käytettävät lähteet kurssin ensimmäisellä kerralla. Kurssin ajan päivitetään sähköistä materiaalia Moodleen (tai kulloiseenkin, toiseen oppimisalustaan). Lisäksi opiskelijoita kannustetaan omatoimiseen, mahdollisimman fokusoituun, relevantin tiedon louhintaan vapaasti määrittämistään lähteistä (esim. väitöskirjat / artikkelit / lehdet / kirjallisuus / media / haastattelut / netti).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssikokonaisuus on siten suunniteltu, että opiskelijoiden ajankäyttö ja kuormitus olisi kulloinkin Tamkin määrittämällä tasolla. Opiskelijoiden työmäärästä lähitunnit ovat vain yksi osa. Toinen osa opiskelijoiden työstä on vertaisryhmissä tapahtuva keskustelu, tiedon analyyttinen prosessointi, sekä raportin jatkuva jalostaminen kurssin kuluessa. Kolmas osa opiskelijoiden työstä on itsenäisesti tapahtuva tiedonhaku ja tietojohtamisen periaatteita noudattava tiedon innovatiivinen jalostaminen. Vastaavasti opiskelijoiden kuormitusta keventää se, että vertaisryhmät kykenevät itse organisoimaan oman työmuotonsa ja tasaamaan yksilötason työkuormaa. Kuten nykyisessä opetusmaailmassa, sama tuotos on mahdollista saada suurella työmäärällä, tai vertaisryhmän yksilöille synergiaa synnyttäen, koordinoidun työpanoksen kautta. Ryhmä määrittää toimintansa innovatiivisuustason itse.

Sisällön jaksotus

Luentoviikot ja vertaisryhmäviikot vuorottelevat koko toteutuksen ajan. Muutoksia voi yksittäisiin kertoihin tulla (esim. lähikerrat ja vertaisryhmäviikot vaihtuvat esim. Tamk-toimintojen päällekkäisyyden vuoksi lukujärjestyksessä, mutta tällöin opettaja tiedottaa ryhmälle asiasta sähköpostitse tai muulla yhdessä sovitulla tavalla, esim. luokan vanhimman kautta [edellyttää yhteystietojen vaihtoa])

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso toteutetaan vertaisryhmissä = kaikki vertaisryhmässä saavat saman, kollektiivisen arvosanan. Mikäli vertaisryhmä saa arvosanan nolla, voivat he uusia tuotoksensa (mikä toteutustapa kulloinkin on valittu, esim. kirjallinen raportti) kaksi kertaa. Kolmannen nollan jälkeen kurssi on hylätty ja opiskelijan/opiskelijoiden tulee kokonaisuudessaan suorittaa kurssi alusta uudestaan. Puuttuvat läsnäolot voi erikseen korvata osallistumalla myöhemmin järjestettävään opetukseen uudelleen. Erityisestä syystä yksittäinen opiskelija voi antaa korvaavan suorituksen puuttuvalle lähitunnille ja/tai raportille. Suoritustapa ja -aika sovitaan erikseen opettajan kanssa (esim. kirjareferaatti tai itsekseen laadittava, vastaava kirjallinen työ, kuin mitä muiltakin vertaisryhmäläisiltä on vaadittu). Lähtökohta on kuitenkin se, että opiskelijoiden verkostoitumis-, vuorovaikutus-, organisointi- ja koordinoimistaitojen kehittymisen vuoksi jokainen opiskelija suorittaa kurssin vertaisryhmissä, jolloin oma vastuunkanto kurssin toteuttamisesta korostuu.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssiin ei varsinaisesti kuulu suoraan harjoittelua, mutta kaikkien TKI- ja työelämärajapintojen kautta omaa vertaisryhmätuotosta rikastavat kontaktit, haastattelut, tiedonkeruu tai omakohtaiset käytännön kokemukset luetaan lisäarvoksi kurssin suorittamisen kannalta.

Kansainvälisyys

Opiskelijoiden on mahdollista ja suotavaa kurssin kuluessa hyödyntää jo hankkimiaan KV-yhteyksiä. Yksittäisen teeman osalta kurssilaisia voidaan erikseen ohjeistaa hankkimaan KV-rajapinnasta erityisosaamista tai - tietoa.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssi noudattaa vertaisryhmissä tapahtuvaa, prosessoivan oppimisen menetelmää. Kurssiin kannattaa asennoitua siten, että sen aikana ryhmäydytään heti alusta alkaen mahdollisimman aktiivisesti, useammalla eri tasolla - ryhmän aktiivisuus ja autonomisuus on yleensä korreloinut arvosanan paremmuuden kanssa. Opintojakso toteutetaan vertaisryhmissä = kaikki vertaisryhmässä saavat saman, kollektiivisen arvosanan. Opiskelijat määrittävät vertaisryhmilleen ryhmän pelisäännöt, joita ryhmäläisten on kurssin ajan velvollisuus noudattaa. Vertaisryhmällä on oikeus erottaa ryhmästään opiskelija, joka ei noudata yhdessä sovittuja sääntöjä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Mikäli opiskelija ei pysy kurssilla aktiivisesti toimien koko kurssia, on suoritus hylätty. Mikäli opiskelija ei ole osallistunut portfolioprosessiin sen elinkaaren missään vaiheessa, on suoritus hylätty (vaikka olisikin kurssille ilmoittautuneena koko kurssin ajan). Kukin vertaisryhmä laatii säännöt omalle työskentelylleen - jokaisella vertaisryhmällä on oikeus erottaa sellainen jäsen joka ei muiden vertaisryhmäläisten toistuvista kehoituksista huolimatta ole osallistunut työskentelyyn sovitulla tavalla. Arviointiin luovutettavan loppuraporttin (=portfolion) kanteen vertaisryhmäläiset kirjaavat kaikkien vertaisryhmän jäsenten nimen. Mikäli nimi puuttuu portfolion kannesta, on se signaali opettajalle siitä että kyseinen opiskelija on erotettu - vertaisryhmästä erotetun opiskelijan arvosana kurssilta = nolla (0).

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija saavuttaa minimihyväksynnän rajan: osallistumalla lähiopetukseen vaaditun minimimäärän / kirjallinen raportti (portfolio) sisältää keskeisen substanssin (vrt. kurssisisältö) / opiskelija (tai -t) todentaa (-vat) tuotoksellaan (sekä sisällöllisesti että rakenteellisesti) omaavansa kurssilta perustiedot ja -taidot, samalla kyeten operoimaan kurssin tavoitteiden mukaisella tiedolla / opiskelija (/-t) ovat myös kyenneet toteennäyttämään tietävänsä pääosan kurssisisällöstä (Bloomin taksonomia, taso1) ja että he myös ymmärtävät hallitsemansa tietosisällön (Bloomin taksonomia, taso2)

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija saavuttaa tämän tason: osallistumalla lähiopetukseen vaaditun minimimäärän / kirjallinen raportti (portfolio) sisältää keskeisen substanssin (vrt. kurssisisältö) / opiskelija (tai -t) todentaa (-vat) tuotoksellaan (sekä sisällöllisesti että rakenteellisesti) omaavansa kurssilta hyvät tiedot ja -taidot, samalla yhdistellen lähdemateriaalia itsensä tuottaman, lisäarvollisen tietouden kanssa / opiskelija (/-t) ovat myös kyenneet toteennäyttämään (Bloomin taksonomian tasojen 1 ja 2 lisäksi) kykenevänsä soveltamaan hankkimaansa tietoutta käytännön työelämään (Bloomin taksonomia taso 3), ja että he kykenevät analysoimaan käsittelemäänsä tietoa ja tekemään päätelmiä prosessointinsa pohjalta (Bloomin taksonomia, taso 4)

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija saavuttaa tämän tason: osallistumalla lähiopetukseen vaaditun minimimäärän / kirjallinen raportti (portfolio) sisältää keskeisen substanssin (vrt. kurssisisältö) / opiskelija (tai -t) todentaa (-vat) tuotoksellaan (sekä sisällöllisesti että rakenteellisesti) omaavansa kurssilta erinomaiset tiedot ja -taidot, samalla yhdistellen lähdemateriaalia itsensä tuottaman, lisäarvollisen tietouden kanssa niin että prosessoinnin tuloksena syntyy täysin uutta tietoutta (deduktioiden, päätelmien, sovellusten, löydösten, tai esim. yhteenvetojen muodossa) / opiskelija (/-t) ovat myös kyenneet toteennäyttämään hallitsevansa kaikki aiemmat Bloomin taksonomian tasot (tasot 1-4) ja lisäksi kykenevänsä soveltamaan innovatiivisella tavalla työssään kaikea kurssin kuluessa hankkimaansa tietoutta (Bloomin taksonomia, taso 5) - Korkein Bloomin taksonomian taso on taso 6, mikä edustaa korkeinta kypsyystasoa jonka opiskelija voi saavuttaa - tämä pitää sisällään kyvyn kriittisesti tarkastella oppimisprosessin tuloksia, ja että opiskelija on itseohjautuvasti kykenevä edelleen kehittämään mentaaleja skeemojaan sekä oppimistaan