Skip to main content

Rock and Mining Engineering (5 cr)

Code: T300DJ09-3004

General information


Enrolment period
01.07.2023 - 23.08.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
10.08.2023 - 09.12.2023
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Construction Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Construction Engineering, students who began in 2014-2018
Teachers
Petri Lyly
Person in charge
Petri Lyly
Tags
CONTACT
Course
T300DJ09

Objectives (course unit)

The student is able to describe the possibilities of using the rock to locate different spaces. The student is able to utilize rock bedrock geology information and rock classification methods for rock placement planning and initial reinforcement method selection. The student is able to describe the basic principles, methods and differences of open and cave / tunnel excavation. The student is able to describe the quarrying operations and methods, equipment, explosives and official regulations. The student will be able to list the ways of reinforcing the rock and the materials, equipment and work stages used in the work, as well as describe the operating principles and quality assurance procedures of the rock. The student is able to determine the drying and compaction needs of rock spaces and to propose solutions, as well as to list the materials, equipment and work stages used in them.

Content (course unit)

Different rock spaces. Rock construction and zoning. Structural features, bedrock classifications and stress state of the bedrock. Consideration of bedrock in site layout. Rock quarrying. Tunnel excavation work, explosives and detonators. Mining Authority Regulations and Environmental Impact. Injection concrete and bolting. Drainage and sealing by injection.

Prerequisites (course unit)

Opintojakso, josta saadaan perustiedot kivilajeista ja kiven lujuuteen vaikuttavista tekijöistä. (GEO1)

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

The student is able to identify and define the basics of the course and solve simple questions
applications that are similar to the tasks being handled.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

In addition to the above, the student is able to choose the most suitable one by applying and comparing different options
policy and justify their choices

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

In addition to the above, the student has a comprehensive understanding of the course topics and their use
problem solving; and the ability to present, analyze, and justify logically handled issues and methods of solution

Location and time

Syksy2023
Luennot lukujärjestyksen mukaan. Syksy 2023 lähiopetuksena
Excursiot normaalisti Hämpin parkkiin, Sandvikin tehtaalle ja luoliin, perinteiselle louhintatyömaalle.
Excursiot sovitaan tilanteen mukaan ja niiden kesto vaihtelee.

Exam schedules

Syksyllä 2023 kurssista pidetään tentti tai
kurssi suoritetaan tentin, harjoitustehtävien ja luentoläsnäolojen kautta.

Uusinta- ja korotustentti sovitaan niiden kesken, joita asia koskee.
Jos läsnäoloissa tai harjoituspalutuksissa on liikaa puutteita kurssin päättyessä tenttioikeutta ei synny ja kurssi pitää suorittaa kokonaan uudelleen.

Assessment methods and criteria

Opintojakson suorittamisessa edellytetään säännöllistä minimissään 70 % osallistumista oppitunneille ja excursioille. . Lisäksi edellytyksenä hyväksytylle suoritukselle on harjoitustöiden ja raporttien hyväksytty suoritus määrätyssä ajassa. Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosanaan vaikuttavat kokeen lisäksi tuntiharjoitukset, harjoitustyö, tunneille osallistuminen ja tuntiaktiivisuus.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Lähiopetus, asiantuntijaluennot, tuntiharjoitukset, harjoitustyöt, opintomatkat sekä niistä laadittava oppimispäiväkirja (ja kirjallinen koe).

Learning materials

Oppimateriaali muodostuu vastuuopettajan sekä vierailevien luennoitsijoiden aineistosta, jotka ovat saatavilla Tuni Moodlessa.
Myös kurssin aikana suoritettavat ryhmätyöt ovat osa opetusmateriaalia.
Lisäksi omatoiminen opiskelu aiheesta esim InfraRyl ja RIL oppaat.
Opiskelijan edellytetään tekevän myös omia muistiinpanoja tunnilla opetetusta asioista joita ei mahdollisesti ole sähköisissä luentomateriaaleissa.

Student workload

Opiskelijan ajankäyttö muodostuu osallistumisesta oppitunneille, harjoituksista, valmistautumisesta kokeeseen sekä opintomatkoilta laadittavan oppimispäiväkirjan laatimisesta.
Oppitunneilla tehdään tuntiharjoituksia jotka palautetaan myös oppituntien aikana.
Pieniin harjoituksiin palautusaikaa noin viikko, harjoitustöihin 2-3 vkoa.
Oletettu työskentely on noin 27 tuntia opintopistettä kohden.
5 op x 27 t/op = 135 tuntia.

Content scheduling

Oppitunneista tulee Tuni Moodleen tarkennettu ohjelma.
Opintojakson aihealueita:
Kalliorakenteet
- Johdanto ja maanalaisen rakentamisen mahdollisuudet
- Louhinnan perusteet
- Kalliorakentamisen työvaiheet
- Kallion ominaisuudet ja tutkiminen
- Kalliomekaaninen suunnittelu
- Kuilut, suuaukkorakenteet
- Työmaajärjestelyt
Louhintatekniikka
- Keskeiset käsitteet
- Luvat
- Pätevyydet
- Turvallisuus suunnitelmat
- Töiden turvallinen toteutus
- Perusteita, räjähdysaineet, nallit
- Tärinät
Yhteiset
- Opintomatkat (ja koe)

Completion alternatives

Keskustele opettajan kanssa mahdollisesta AHOToinnista.

Practical training and working life cooperation

Osa oppitunneista on ulkopuolisten asiantuntijoiden pitämiä.
Pyritään järjestämään useita excursio-kohteita.

International connections

ei ole

Further information

Opetus alkaa 10.8.2023

Esitiedot:
Geotekniikka
Pohjarakennus

Poissaolot:
Mikäli opiskelijalla on yksittäisiä ns. virallisia poissaoloja esimerkiksi sairaslomat, kutsunnat, kertausharjoitukset, jne., esitettyään todistuksen opiskelija saa korvaavan tehtävän/tehtäviä poissaolojaksolta.

Lisätietoa petri.lyly@tuni.fi

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijalta puuttuu liikaa osasuorituksia tai hänen hänen läsnäolonsa ei ole riittävä.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osallistuu säännöllisesti opetukseen (yli 70 %), laatii hyväksytysti riittävästi tehtäviä, ja saa vähintään 40 % maksimipistemäärästä, mikä osoittaa, että hän tuntee aiheen päätyövaiheet ja peruskäsitteet.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osallistuu säännöllisesti ja aktiivisesti opetukseen, laatii ajoissa harjoitustehtävät ja
-työt, täydentää selostuksen omakohtaisilla havainnoinneilla, mikä osoittaa, että hän tuntee aihepiirin päätyövaiheet ja peruskäsitteet ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön tilanteissa. Opiskelija pystyy selittämään tavanomaisten rakenneratkaisujen perusteet ja pystyy toimimaan opastettuna ammattilaisten kanssa.
Kokonaispisteet kurssista noin 60% - 90%.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osallistuu säännöllisesti ja aktiivisesti opetukseen, laatii ajoissa harjoitustehtävät ja
-työt, täydentää selostuksen omakohtaisilla havainnoinneilla, mikä osoittaa, että hän tuntee aihepiirin päätyövaiheet ja peruskäsitteet ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön tilanteissa. Opiskelija pystyy selittämään tavanomaisten rakenneratkaisujen perusteet ja pystyy toimimaan opastettuna ammattilaisten kanssa. Edellä kuvatun osaamisen lisäksi opiskelija pystyy arvioimaan erilaisten työmenetelmien soveltuvuutta ja niiden vaikutusta ympäristöön ja muihin töihin.
Kokonaispisteet kurssista noin 90 - 100%.

Go back to top of page