Johdanto tieteellisen tutkimuksen lähtökohtiin (5 op)
Toteutuksen tunnus: NY00FZ15-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 23.11.2022 - 27.10.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 17.01.2023 - 16.12.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkossa tapahtuva opiskelu
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 80
- Opettajat
- Minna Törnävä
- Opintojakso
- NY00FZ15
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija
• hallitsee tieteellisen tutkimuksen tekemisen lähtökohdat ja menetelmät
• tietää määrällisen ja laadullisen tutkimuksen erot ja toteuttamisen lähestymistavat
• tietää eri tutkimusasetelmiin sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
• osaa arvioida tieteellisen tutkimuksen luotettavuuden näkökulmia ja eettisiä periaatteita
Sisältö (Opintojakso)
Sisältö:
• tieteellisen tiedon kriteerit
• tutkimusprosessi
• määrällinen ja laadullinen tutkimus ja niiden menetelmät
• tutkimuksen eettiset lähtökohdat
• tutkimuksen luotettavuuden arviointi
• tiedonhallinta
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Arviointi: Hyväksytty / hylätty
Hyväksytty
Opiskelija
• opiskelija hallitsee tieteellisen tutkimuksen tekemisen lähtökohdat
• opiskelija hallitsee tutkimusprosessin vaiheet
• opiskelija tietää määrällisen ja laadullisen tutkimusasetelmien keskeiset elementit sekä niiden erot
• opiskelija tietää eri tutkimusasetelmiin sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
• opiskelija osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta
Hylätty
• opiskelija ei hallitse tieteellisen tutkimuksen tekemisen lähtökohdat
• opiskelija ei hallitse tutkimusprosessin vaiheet
• opiskelija ei tiedä määrällisen ja laadullisen tutkimusasetelmien keskeisiä elementtejä eikä niiden eroja
• opiskelija ei tiedä eri tutkimusasetelmiin sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmiä
• opiskelija ei osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta
• ei suorita sovittuja oppimistehtäviä
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Verkkotentti itsevalittuna ajankohtana
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija
• hallitsee tieteellisen tutkimuksen tekemisen lähtökohdat ja menetelmät
• tietää määrällisen ja laadullisen tutkimuksen erot ja toteuttamisen lähestymistavat
• tietää eri tutkimusasetelmiin sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
• osaa arvioida tieteellisen tutkimuksen luotettavuuden näkökulmia ja eettisiä periaatteita
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Itseohjautuva verkkokurssi
Oppimateriaalit
Haaparanta, L. & Niiniluoto, I. 2016. Johdatus tieteelliseen ajatteluun. Helsinki: Gaudeamus.
Heikkilä, T. (2014). Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. (2015). Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
Metsämuuronen J. 2011. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä
Ronkainen, S., Pehkonen, L., Lindblom-Ylänen, S. & Paavilainen, E. (2011). Tutkimuksen voimasanat. Helsinki: WSOYPro Oy.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op= 5x27h = 135h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty
• opiskelija hallitsee tieteellisen tutkimuksen tekemisen lähtökohdat
• opiskelija hallitsee tutkimusprosessin vaiheet
• opiskelija tietää määrällisen ja laadullisen tutkimusasetelmien keskeiset elementit sekä niiden erot
• opiskelija tietää eri tutkimusasetelmiin sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
• opiskelija osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta
Hylätty
• opiskelija ei hallitse tieteellisen tutkimuksen tekemisen lähtökohdat
• opiskelija ei hallitse tutkimusprosessin vaiheet
• opiskelija ei tiedä määrällisen ja laadullisen tutkimusasetelmien keskeisiä elementtejä eikä niiden eroja
• opiskelija ei tiedä eri tutkimusasetelmiin sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmiä
• opiskelija ei osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta
• ei suorita sovittuja oppimistehtäviä