Johtamisviestinnän analyysi (5 op)
Toteutuksen tunnus: NY00FD95-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.11.2022 - 20.03.2023
Ajoitus
23.03.2023 - 15.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Opettaja
- Päivi Mayor
- Kai Hintsanen
- Marjo Räsänen
- Jori Leskelä
Vastuuhenkilö
Kai Hintsanen
Ryhmät
-
23YAMKYlempi amk, yhteiset opinnot
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa havainnoida johtamisviestinnän ilmiöitä ja analysoida niitä aikaisemmilla kursseilla oppimansa tiedon perusteella tai kurssin alussa tapahtuvan intensiivisen itseopiskelun avulla. Hän osaa esittää kehittämisehdotuksia havaitsemiinsa johtamisviestinnän ongelmiin. Hän osaa arvioida viestinnän merkitystä johtamisen ja organisaation toiminnan kannalta. Opiskelija osaa soveltaa johtamisviestinnän keskeisiä periaatteita omassa viestinnässään ja tiedostaa tärkeimmät kehittymiskohteensa vuorovaikutteisen ja vaikuttavan johtamisviestinnän parantamiseksi työelämän näkökulmasta.
Sisältö (OJ)
Opiskelijat tekevät ryhmissä johtamisviestinnän havainnointi- ja analyysitehtävän ja esittävät sen tulokset muille kurssilaisille. Opiskelijat valmistavat ja esittävät muille pienryhmissä tai yksilöllisesti johtamisviestin, josta saavat palautetta muilta, ja/tai suunnittelevat ja toteuttavat omaa viestintää omassa työyhteisössään. Myös omassa soveltamisessa hyödynnetään havainnointia, palautteen keräystä ja analysointia sekä kirjoitetaan kokemuksista raportti.
Lisätiedot (OJ)
Opintojakso on osa yhdessä yliopiston kanssa järjestettävää opintokokonaisuutta "Johtamisviestintä valinnaisina opintoina, 20 op", johon kuuluvat seuraavat opintojaksot
PVAA06 Organisaatioviestintä, 5 op (EQF 6)
PVMS11 Viestinnän johtaminen, 5 op (EQF 6)
PVMS02 Vuorovaikutteinen johtajuusviestintä, 5 op (EQF 7) ja tämä opintojakso
NY00FD95 (yliopistolla koodi PVMS12) Johtamisviestinnän analyysi, 5 op (EQF 7)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata johtamisviestinnän ilmiöitä ja analysoida niitä, mutta analyysi jää hyvin pinnalliseksi. Hän ehdottaa joitakin yksinkertaisia kehittämisehdotuksia havaitsemiinsa johtamisviestinnän ongelmiin. Hän ei kuitenkaan juurikaan osaa arvioida viestinnän merkitystä johtamisen ja organisaation toiminnan kannalta. Opiskelija osaa vain heikosti soveltaa johtamisviestinnän keskeisiä periaatteita omassa viestinnässään, mutta ei juurikaan tiedosta kehittymiskohteitaan vuorovaikutteisen ja vaikuttavan johtamisviestinnän parantamiseksi työelämän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa melko hyvin havainnoida johtamisviestinnän ilmiöitä ja analysoida niitä. Hän osaa esittää joitakin kehittämisehdotuksia havaitsemiinsa johtamisviestinnän ongelmiin. Hän osaa jossain määrin arvioida viestinnän merkitystä johtamisen ja organisaation toiminnan kannalta. Opiskelija osaa jonkin verran soveltaa johtamisviestinnän keskeisiä periaatteita omassa viestinnässään ja tiedostaa joitakin kehittymiskohteitaan vuorovaikutteisen ja vaikuttavan johtamisviestinnän parantamiseksi työelämän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa havainnoida johtamisviestinnän ilmiöitä ja analysoida niitä syvällisesti. Hän osaa esittää kehittämisehdotuksia havaitsemiinsa johtamisviestinnän ongelmiin ja perustella ne johdonmukaisesti. Hän osaa arvioida viestinnän merkitystä johtamisen ja organisaation toiminnan kannalta. Opiskelija osaa soveltaa johtamisviestinnän keskeisiä periaatteita omassa viestinnässään ja tiedostaa tärkeimmät kehittymiskohteensa vuorovaikutteisen ja vaikuttavan johtamisviestinnän parantamiseksi työelämän näkökulmasta.
Aika ja paikka
23.3.2023 klo 12.30-16.00 - TAMK, Kuntokatu 3, luokkatila C4-04b
Kurssin esittely, ryhmät ja menetelmät
19.4.2023 klo 12.30 – 16.00 (Teams/Zoom)
Ohjattua ryhmätyötä (45 min per ryhmä)
Huom! Ryhmä voi sopia ohjaussession opettajan kanssa myös aikaisemmin (45 min).
Viestintävideo (DL: 28.4.) ja vertaispalaute Moodlessa (DL: 5.5).
Kirjallinen analyysi (DL: 28.4.)
5.5.2023 klo 12.30 - 16.00 (Teams/Zoom)
Kirjallisten analyysien esitykset ja vertaispalaute
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä. Ryhmässä tehtävä kirjallinen tuotos ja ryhmässä tehtävä viestintävideo arvioidaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen tuotos arvioidaan asteikolla 0-5. Muodostaa 70 % arvosanasta.
Viestintävideo arvioidaan asteikolla 0-5. Muodostaa 30 % arvosanasta.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssilla opiskelijat toimivat 4-7 hengen sekaryhmissä, joissa toimeksiantona on perehtyä johonkin konkreettiseen olemassa olevaan tai menneeseen, aitoon johtamisviestinnän ”probleemaan” tai caseen. Tätä tutkitaan tiimin itsensä valitseman systemaattisen menetelmän avulla hyödyntäen lähdemateriaalia.
Ryhmätyönä tehdään kirjallinen analyysi, jossa hyödynnetään laajasti alan kirjallisuutta mm. aikaisemmilta kursseilta ja hyviä käytäntöjä ja videoita. Kirjallinen työ voi esimerkiksi kuvata sitä, miten viestintä tietyssä tilanteessa toteutettiin ja miten se olisi pitänyt tehdä.
Lisäksi kurssin lopussa kukin ryhmä tekee kirjallisen työn caseen pohjautuen viestintään keskittyvän videon. Viestinnässä arvioidaan mm. uskottavuutta ja asia- ja tunneviestinnän tasapainoa, ja tavoitteena on oman (johtamis)viestinnän kehittäminen.
Oppimateriaalit
Kurssille pääsemisen edellytyksenä on verkkokurssin "Organisaatioviestintä" tekeminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämä on viiden opintopisteen kurssi, joka edellyttää noin 135 tuntia työskentelyä.
Sisällön jaksotus
23.3.2023 klo 12.30-16.00 - TAMK, Kuntokatu 3, luokkatila C4-04b
Kurssin esittely, ryhmät ja menetelmät
19.4.2023 klo 12.30 – 16.00 (Teams/Zoom)
Ohjattua ryhmätyötä (45 min per ryhmä)
Huom! Ryhmä voi sopia ohjaussession opettajan kanssa myös aikaisemmin (45 min).
Viestintävideo (DL: 28.4.) ja vertaispalaute Moodlessa (DL: 5.5).
Kirjallinen analyysi (DL: 28.4.)
5.5.2023 klo 12.30 - 16.00 (Teams/Zoom)
Kirjallisten analyysien esitykset ja vertaispalaute
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Caset pohjautuvat työelämän johtamisviestinnän tapauksiin.
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssille pääsemisen edellytyksenä on verkkokurssin "Organisaaatioviestintä" tekeminen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata johtamisviestinnän ilmiöitä ja analysoida niitä, mutta analyysi jää hyvin pinnalliseksi. Hän ehdottaa joitakin yksinkertaisia kehittämisehdotuksia havaitsemiinsa johtamisviestinnän ongelmiin. Hän ei kuitenkaan juurikaan osaa arvioida viestinnän merkitystä johtamisen ja organisaation toiminnan kannalta. Opiskelija osaa vain heikosti soveltaa johtamisviestinnän keskeisiä periaatteita omassa viestinnässään, mutta ei juurikaan tiedosta kehittymiskohteitaan vuorovaikutteisen ja vaikuttavan johtamisviestinnän parantamiseksi työelämän näkökulmasta.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa melko hyvin havainnoida johtamisviestinnän ilmiöitä ja analysoida niitä. Hän osaa esittää joitakin kehittämisehdotuksia havaitsemiinsa johtamisviestinnän ongelmiin. Hän osaa jossain määrin arvioida viestinnän merkitystä johtamisen ja organisaation toiminnan kannalta. Opiskelija osaa jonkin verran soveltaa johtamisviestinnän keskeisiä periaatteita omassa viestinnässään ja tiedostaa joitakin kehittymiskohteitaan vuorovaikutteisen ja vaikuttavan johtamisviestinnän parantamiseksi työelämän näkökulmasta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa havainnoida johtamisviestinnän ilmiöitä ja analysoida niitä syvällisesti. Hän osaa esittää kehittämisehdotuksia havaitsemiinsa johtamisviestinnän ongelmiin ja perustella ne johdonmukaisesti. Hän osaa arvioida viestinnän merkitystä johtamisen ja organisaation toiminnan kannalta. Opiskelija osaa soveltaa johtamisviestinnän keskeisiä periaatteita omassa viestinnässään ja tiedostaa tärkeimmät kehittymiskohteensa vuorovaikutteisen ja vaikuttavan johtamisviestinnän parantamiseksi työelämän näkökulmasta.