Liikeviestintä (2 op)
Toteutuksen tunnus: 3B00DW81-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
01.09.2023 - 23.10.2023
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in International Business
Opettaja
- Mari Touronen
Vastuuhenkilö
Mari Touronen
Ryhmät
-
22IBInternational Business, syksy 2022, kaikki
Tavoitteet (OJ)
Kurssi on tarkoitettu IB:n suomenkielisille opiskelijoille. Kurssilla perehdytään asiatyylisen viestinnän periaatteisiin ja harjoitellaan kirjoittamaan työ- ja liike-elämän kirjallisia viestejä, kuten liikekirjeitä ja muistioita. Kurssilla kerrataan ja harjoitellaan myös suomen kielen oikeinkirjoitusta.
Kurssin suoritettuaan, opiskelija:
Osoittaa perehtyneisyyttä asiatyylisen viestinnän periaatteisiin.
Osaa käyttää ja soveltaa asiakirjastandardia alansa tyypillisissä kirjoitteissa.
Osaa viestiä asiatyylisesti ja vakuuttavasti ottaen huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alan käytänteet.
Ymmärtää oikeakielisyyden merkityksen osana viestinnällistä ammattitaitoaan ja yrityksen imagoa.
Osaa arvioida ja kehittää viestintäosaamistaan.
Sisältö (OJ)
Mitkä ovat asiatyylisen viestinnän periaatteet?
Millainen on asiakirjastandardin rakenne ja mitä hyötyä sen hallitsemisesta on?
Miten laaditaan työ- ja liike-elämän yleisimmät kirjoitteet?
Mikä on kielenhuollon merkitys työelämässä?
Esitietovaatimukset (OJ)
-
Lisätiedot (OJ)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa laatia liike-elämän asiakirjoja ja viestejä annettujen ohjeiden ja mallien mukaisesti. Opiskelija viestii keskeiset asiat ymmärrettävästi alansa eri viestintätilanteissa ja osaa hyödyntää viestintävälineitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija viestii liike-elämän eri tilanteissa sujuvasti, jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja kiinnostavasti. Opiskelija ottaa viestiessään huomioon vastaanottajan ja tilanteen. Opiskelija osaa tulkita viestintäkumppaninsa toimintaa ja vastata siihen yhteistyötä rakentaen esim. myynti- ja asiakaspalvelutilanteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija viestii liike-elämän eri tilanteissa sujuvasti, jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja kiinnostavasti. Opiskelija ottaa viestiessään huomioon vastaanottajan ja tilanteen. Opiskelija osaa tulkita viestintäkumppaninsa toimintaa ja vastata siihen yhteistyötä rakentaen esim. myynti- ja asiakaspalvelutilanteissa.
Aika ja paikka
Perjantaisin 1.9. alkaen klo 8-11 lähiopetuksena. Tila ilmoitetaan myöhemmin. Etäopetus Zoomissa, linkki etäopetukseen opintojakson Moodlessa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kielenhuollon testi 13.10. tai erikseen sovittavana ajankohtana.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähi- ja etäopetus, tunti- ja kotitehtävät, työskentely pääosin pareittain ja pienryhmissä.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali jaetaan opintojakson Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 2 op, joka edellyttää 54 tuntia opiskelijan työskentelyä.
Sisällön jaksotus
Asiatyylinen viestintä
Liike-elämän viestintä
Markkinoinnin ja mainonnan tekstit
Verkkoviestintä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson arviointi muodostuu kielenhuollon testin tuloksesta (40 %) ja tiedotteesta (60 %). Arviointiin vaikuttaa myös opiskelija tuntiaktiivisuus.