Siirry suoraan sisältöön

Liikeviestintä (2 op)

Toteutuksen tunnus: 3B00DW81-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 23.10.2023

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Bachelor's Degree Programme in International Business

Opettaja

  • Mari Touronen

Vastuuhenkilö

Mari Touronen

Ryhmät

  • 22IB
    International Business, syksy 2022, kaikki

Tavoitteet (OJ)

Kurssi on tarkoitettu IB:n suomenkielisille opiskelijoille. Kurssilla perehdytään asiatyylisen viestinnän periaatteisiin ja harjoitellaan kirjoittamaan työ- ja liike-elämän kirjallisia viestejä, kuten liikekirjeitä ja muistioita. Kurssilla kerrataan ja harjoitellaan myös suomen kielen oikeinkirjoitusta.

Kurssin suoritettuaan, opiskelija:

Osoittaa perehtyneisyyttä asiatyylisen viestinnän periaatteisiin.
Osaa käyttää ja soveltaa asiakirjastandardia alansa tyypillisissä kirjoitteissa.
Osaa viestiä asiatyylisesti ja vakuuttavasti ottaen huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alan käytänteet.
Ymmärtää oikeakielisyyden merkityksen osana viestinnällistä ammattitaitoaan ja yrityksen imagoa.
Osaa arvioida ja kehittää viestintäosaamistaan.

Sisältö (OJ)

Mitkä ovat asiatyylisen viestinnän periaatteet?
Millainen on asiakirjastandardin rakenne ja mitä hyötyä sen hallitsemisesta on?
Miten laaditaan työ- ja liike-elämän yleisimmät kirjoitteet?
Mikä on kielenhuollon merkitys työelämässä?

Esitietovaatimukset (OJ)

-

Lisätiedot (OJ)

-

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa laatia liike-elämän asiakirjoja ja viestejä annettujen ohjeiden ja mallien mukaisesti. Opiskelija viestii keskeiset asiat ymmärrettävästi alansa eri viestintätilanteissa ja osaa hyödyntää viestintävälineitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija viestii liike-elämän eri tilanteissa sujuvasti, jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja kiinnostavasti. Opiskelija ottaa viestiessään huomioon vastaanottajan ja tilanteen. Opiskelija osaa tulkita viestintäkumppaninsa toimintaa ja vastata siihen yhteistyötä rakentaen esim. myynti- ja asiakaspalvelutilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija viestii liike-elämän eri tilanteissa sujuvasti, jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja kiinnostavasti. Opiskelija ottaa viestiessään huomioon vastaanottajan ja tilanteen. Opiskelija osaa tulkita viestintäkumppaninsa toimintaa ja vastata siihen yhteistyötä rakentaen esim. myynti- ja asiakaspalvelutilanteissa.

Aika ja paikka

Perjantaisin 1.9. alkaen klo 8-11 lähiopetuksena. Tila ilmoitetaan myöhemmin. Etäopetus Zoomissa, linkki etäopetukseen opintojakson Moodlessa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kielenhuollon testi 13.10. tai erikseen sovittavana ajankohtana.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähi- ja etäopetus, tunti- ja kotitehtävät, työskentely pääosin pareittain ja pienryhmissä.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali jaetaan opintojakson Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 2 op, joka edellyttää 54 tuntia opiskelijan työskentelyä.

Sisällön jaksotus

Asiatyylinen viestintä
Liike-elämän viestintä
Markkinoinnin ja mainonnan tekstit
Verkkoviestintä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson arviointi muodostuu kielenhuollon testin tuloksesta (40 %) ja tiedotteesta (60 %). Arviointiin vaikuttaa myös opiskelija tuntiaktiivisuus.