Siirry suoraan sisältöön

Laadullinen ja toiminnallinen kehittämistutkimus (5op)

Toteutuksen tunnus: NY00EC55-3025

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.10.2023 - 01.11.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.11.2023 - 14.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
englanti
Paikat
0 - 40
Opettajat
Merja Kanervisto-Jokinen
Irja Nieminen
Vastuuhenkilö
Irja Nieminen
Opintojakso
NY00EC55

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- ymmärtää laadullisia ja toiminnallisia menetelmiä sisältävän kehittämisen prosessin
- osaa valita ja/tai hankkia aiheen mukaiset aineistot ja menetelmät
- osaa analysoida käyttämänsä aineiston
- osaa arvioida tuottamansa analyysin luotettavuuden ja vakuuttavuuden

Sisältö (Opintojakso)

Sisältö:
- lähestymistavat ja niiden taustat
- case-tutkimus
- toimintatutkimus
- konstruktiivinen tutkimus
- verkostotutkimus
- laadulliset aineistot ja niiden analysointi
- sisällönanalyysi
- vakuuttava raportointi

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Hyväksytty:
Opiskelija osaa
-soveltaa laadullista lähestymistapaa tutkimuksen suunnittelussa, tutkimuskysymyksen muotoilussa, aineiston määrittelyssä, hankinnassa ja analyysissa sekä tutkimuksen arvioinnissa.
-perustella tutkimusprosessissa tehdyt ratkaisut, myös eettisyyden ja luotettavuuden näkökulmasta.
-hallitsee aineistolähtöisen sisällönanalyysin käytännössä
-tuntee toimintatutkimuksen ja muiden toiminnallisten kehittämistutkimusmenetelmien lähestymistavat
-kirjoittaa ohjeistuksen mukaisen raportin ja työskennellä rakentavasti ryhmässä.


Hylätty
-opiskelijalla ei täyty edellä mainitut hyväksytyn kriteerit
-opiskelija ei osallistu opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn

Aika ja paikka

Thursday morning 2.11.2023 at 8.30-11.45
Friday 1.12.2023 at 8.30-15.45
Thursday 14.12.2023 at 8.30-15.45



ATTENTION! Mandatory presence in all class room teaching sessions.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

The assessment is based on active participation in classroom teaching and small team activities. The completion of individual tasks, peer review between groups and the students' self-assessment of their activities. Teachers' comment on the progress of the work and feedback and evaluation of the final report (pass/fail). Approved completion of the course requires participation in all classroom teaching and the return of the required assignments.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lectures, exercise work in small groups, participation in an inductive content analysis workshop, individual task: analysis of previous qualitative/action research.


Thursday morning 2.11.2023 at 8.30-11.45
Friday 1.12.2023 at 8.30-15.45
Thursday 14.12.2023 at 8.30-15.45

ATTENTION! Mandatory presence in all class room teaching sessions.

Oppimateriaalit

Elo S. & Kyngäs H. (2008). The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing 62(1): 107-115.

Flick U. (2014). An introduction to qualitative research. Edition 5. SAGE.

Graneheim UH, Lindgren B-M & Lundman B. (2017). Methodological challenges in qualitative content analysis: A discussion paper. Nurse Education Today 56: 29-34.

Hsieh H-F, Shannon S (2005) Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research 9: 1277-1288.

Lindgren B-M, Lundman B & Graneheim UH. (2020). Abstraction and interpretation during the qualitative content analysis process. International Journal of Nursing Studies 108: 103632. doi:10.1016/j.ijnurstu.2020.103632

Polit, D. & Beck, C. (2020). Resource manual for nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice. Philadelphia : Wolters Kluwer. Eleventh edition ISBN : 978-1-975112-26-4

Vaismoradi M, Turunen H, Bondas T. (2013). Content analysis and thematic analysis: Implications for conducting a qualitative descriptive study. Nursing and Health Sciences, 15: 398–405.

Current articles of methodology

Please, see more literature on the Moodle-platform of this course.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

This course is 5 credits = 5 x 27 hrs = 135 hrs
- Classroom teaching 20 hrs
- Team work + independent work 115 hrs

Sisällön jaksotus

2.11.23 Classroom teaching
- Introduction lecture on different approaches. Starting the team work.
- Clarification of the topic and data collection between contact teaching days.

1.12.23 Classroom teaching
- Introduction lecture on the methods of analysis, content analysis workshop.
- Individual task and working with a report between contact teaching days.

14.12.23 Classroom teaching
- Group presentations.
- Lecture on convincing reportage and evaluation of a study.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

There are no other ways to carry out this course.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Approved performance requires participation in the classroom teaching, small team activities, reporting and self- and peer evaluations as well as completing the individual assignment. During the course the student has actively participated in the classroom teaching and promoted the achievement of small team goals through his/her activities. The individual task and the team report show that the basic principles of the qualitative approach are absorbed and the exercise of content analysis is managed. The team's report follows TAMK's reporting guidelines and the instructions given in the course.

Siirry alkuun