Siirry suoraan sisältöön

Orgaanisen kemian laboratoriotyöt (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5P00EU49-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.11.2022 - 13.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 30.04.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Biotuotetekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Maarit Korhonen
  • Markku Makkonen

Vastuuhenkilö

Päivi Viitaharju

Ryhmät

  • 21BIOTB
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, syksy 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa sekä noudattaa suomen- ja englanninkielisiä työohjeita. Opiskelija hallitsee orgaanisen kemian laitteistojen rakentamisen ja käytön sekä osaa soveltaa orgaanisen kemian työtapoja syntetisoidessaan ja analysoidessaan orgaanisia aineita. Opiskelija pystyy tulkitsemaan ja raportoimaan töidensä tuloksia.

Sisältö (OJ)

Orgaanisen kemian työtavat, työturvallisuus sekä syntetiikkaan ja analytiikkaan perustuvia laboratoriotöitä.

Esitietovaatimukset (OJ)

Epäorgaaninen kemia, epäorgaanisen kemian laboratoriotyöt

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija hallitsee orgaanisen kemian käsitteistöä sekä työturvallisuutta. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Opiskelija ei osoita riittävää osaamista tentissä.
Tekeminen: Opiskelija palauttaa tehtävät vaillinaisina ja myöhässä. Ohjauksen avulla hän saa täydennettyä tehtävät. Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Oleminen: Opiskelija ei noudata sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija osaa siirtää teoriaa käytännön työskentelyynsä. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Tenttien tulokset osoittavat orgaanisen kemian ymmärtämistä.
Tekeminen: Opiskelijan tehtävät ja raportit: palautus ja niiden sisältö vaihtelee, mutta ohjauksella saavuttaa hyvän tason. Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuuta työturvallisuudesta ja laboratoriotöiden sujumisesta sekä sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Tietäminen: Opiskelija on aktiivisesti mukana tunneilla, kyselee / osallistuu keskusteluihin. Tehtävien vastaukset ovat hyvin jäsenneltyjä ja asiaan on paneuduttu perusteellisesti. Tenteissä opiskelija osoittaa orgaanisen kemian ymmärtämistä ja soveltamiskykyä.
Tekeminen: Opiskelija pyrkii ymmärtämään töihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen ja osaa pohtia ja kehittää työskentelyään sekä palauttaa kirjalliset tehtävät/raportit ajallaan. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pystyy auttamaan myös muita opiskelijoita. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.

Aika ja paikka

Kevät 2023

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tenttejä ja tehtäviä on lähes viikoittain Moodlessa olevan aikataulun mukaisesti.
Uusinta lopputentistä: Toteutetaan Examissa.
tentti 1: 16.5.2023 (korotukset ja uusinnat)
tentti 2: 30.5.2023 (uusinnat)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotenti, -tehtävät viikottain 50% (tehtävien erittely ja aikataulu Moodlessa; tentit/tehtävät/raportit on tehtävä DL pvm mennessä, myöhästyneen suorituksen arvosana 0)
Raportit 25% (palautusaika 1 viikko työn päättymisestä)
Lopputentti 25%
Työskentely laboratoriossa voi nostaa/laskea arvosanaa +/-0,5; https://intra.tuni.fi/fi/opetus/koulutuksen-suunnittelu-ja-kehittaminen/opetussuunnitelmatyo-0/arviointikriteerit , jossa painottuvat tekeminen ja oleminen

Kaikki tehtävät/tentit on suoritettava saadakseen opintojakson suoritetuksi.
Osioiden painotus säilyy, vaikka joitain muutoksia tulisi.
Mahdollinen lukihäiriötodistus kannattaa välittää opettajan tietoon.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätyö,ennakkotehtävät, laboratoriotyöt ja raportit,

Oppimateriaalit

Moodlessa ja tunneilla itse tuotettu materiaali.
Suositeltava kirja:
Orgaanisen kemian synteesimenetelmät ja mikrokemialliset työtavat: Tapio Simonen ja Irmeli Karttunen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 x 27 h = 108 h opiskelijan työtä

Opiskelijan työ: työtapatunnit ja työohjetunnit, itsenäinen opiskelu, ennakkotehtävät, laboratoriotyöt, raportointi

Sisällön jaksotus

Aikataulumuutokset mahdollisia
1. Aloitus ja opintojakson info
2. Työtavat
3. Työohjeet
4. Työtapoihin tutustuminen laboratoriossa
Työ- ja raportointiohjeet työkohtaisesti
5. Tislausharjoitus
6. Aspiriini
7. Kofeiinin eristys
8. Kofeiinin eristys ja Tert.butyyliasetaatin synteesi
9. Tert.butyyliasetaatin synteesi
10. Cannizzaron reaktio
11. Cannizzaron reaktio

Lisätietoja opiskelijoille

Laboratoriotöihin luokka jaetaan kahteen ryhmään.

Laboratoriotöihin valmistautuminen aloitetaan tasan klo. 8 tai 12
Ruokailu noin klo. 11.10

1. Sairaana ei SAA tulla kouluun.
2. Sairaudesta ilmoitetaan aina opettajalle.
3. Lähtökohtaisesti poissaolot korvataan seuraavalla (mahdollisella) viikolla toisen ryhmän kanssa edellyttäen, että on terve. Tällöin opiskelijan vastuulle jää ottaa yhteyttä opettajaan sopiakseen rästin suorittamisen. (Ryhmät ovat isoja, joten montaa rästiläistä ei voida ottaa samaan labrakertaan).
4. Rästikerralla, on mahdollista korvata yksi laboratoriokerta, mutta vasta sitten, jos ed. 3. kohta ei enää onnistu.
5. Jos poissaoloja tulee runsaasti, niin rästiin jääneet töitä/työt tehdään seuraavien toteutuksien yhdeydessä. Tällöinkin pitää huomioida, että labrassa saa olla korkeintaan 17 opiskelijaa.
6. Paria päivää ennen tullessanne rästilabraan ilmoittakaa siitä vielä opettajalle sekä labran henkilökunnalle Marjo Lehmustolle ja Sari Leinoselle, jotta teitä varten tarvittavat reagenssit ovat valmiina.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tietäminen: Opiskelija hallitsee orgaanisen kemian käsitteistöä sekä työturvallisuutta. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Opiskelija ei osoita riittävää osaamista tentissä.
Tekeminen: Opiskelija palauttaa tehtävät vaillinaisina ja myöhässä. Ohjauksen avulla hän saa täydennettyä tehtävät. Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Oleminen: Opiskelija ei noudata sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tietäminen: Opiskelija osaa siirtää teoriaa käytännön työskentelyynsä. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Tenttien tulokset osoittavat orgaanisen kemian ymmärtämistä.
Tekeminen: Opiskelijan tehtävät ja raportit: palautus ja niiden sisältö vaihtelee, mutta ohjauksella saavuttaa hyvän tason. Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija ottaa vastuuta työturvallisuudesta ja laboratoriotöiden sujumisesta sekä sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tietäminen: Opiskelija on aktiivisesti mukana tunneilla, kyselee / osallistuu keskusteluihin. Tehtävien vastaukset ovat hyvin jäsenneltyjä ja asiaan on paneuduttu perusteellisesti. Tenteissä opiskelija osoittaa orgaanisen kemian ymmärtämistä ja soveltamiskykyä.
Tekeminen: Opiskelija pyrkii ymmärtämään töihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen ja osaa pohtia ja kehittää työskentelyään sekä palauttaa kirjalliset tehtävät/raportit ajallaan. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pystyy auttamaan myös muita opiskelijoita. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.