Siirry suoraan sisältöön

Työväline- ja menetelmäsuunnittelu (4 op)

Toteutuksen tunnus: 5K00DL15-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 29.08.2023

Ajoitus

30.08.2023 - 15.12.2023

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Konetekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Konetekniikan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Mika Moisio

Vastuuhenkilö

Mika Moisio

Ryhmät

  • 20I160
    Konetekniikka, tuotantotekniikka

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa työvälinesuunnittelun levy-ja hitsaustöihin, kokoonpanoon ja robotisointiin, sekä lastuavaan työstöön. Opiskelija osaa ottaa turvallisuus –ja ergonomiasäädökset huomioon suunnittelun eri vaiheissa, ja osaa valita ja suunnitella turvallisia nostoapuvälineitä. Opiskelija oppii tuntemaan erilaiset valmistusmenetelmät, niiden tekniikan, mahdollisuudet ja rajoitukset, ja osaa soveltaa sen käytännön sovelluksiin. Opiskelija oppii tuntemaan ja suunnittelemaan konepaja-automaatiossa käytettävien robottien perusperiaatteet ja osaa suunnitella robotti-layoutin karkealla tasolla. (Tarttujat, paikoitukset, anturoinnit, suojaovet, valoverhot jne) Opiskelija syventää osaamistaan 3D-suunnitteluohjelman käytöstä, ja osaa tehokkaasti käyttää valmistajien sivuilta saatavia komponentteja suunnittelun osana.

Sisältö (OJ)

Suunnitellaan detail-tasolla 6-akseliselle robotille erilaisia tarttujia, materiaalin erilaisia paikoitustapoja, työkappaleen siirtoon käytettäviä siirtovaunuja ja erilaisia nostoapu -ja työvälineitä sekä koneistuskiinnittimiä käyttäen hyväkseen koululla olevia 3D-suunnitteluohjelmia.Etsitään tehokkaita valmistusmenetelmiä kyseisten kappaleiden valmistamiseksi. Kurssin aikana valmistuneista moduleista kootaan kurssin lopuksi vaakakaraisen sorvia palveleva robottisolu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa vaatimukset ja osaa työvälinesuunnittelun levy- ja hitsaustöihin, kokoonpanoon ja robotisointiin, sekä lastuavaan työstöön. Opiskelija osaa ottaa turvallisuus –ja ergonomiasäädökset huomioon suunnittelun eri vaiheissa, ja osaa valita ja suunnitella turvallisia nostoapuvälineitä. Opiskelija oppii tuntemaan erilaiset valmistusmenetelmät, niiden tekniikan, mahdollisuudet ja rajoitukset, ja osaa soveltaa sen käytännön sovelluksiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija oppii tuntemaan hyvin ja suunnittelemaan konepaja-automaatiossa käytettävien robottien perusperiaatteet ja osaa suunnitella robotti-layoutin karkealla tasolla (tarttujat, paikoitukset, anturoinnit, suojaovet, valoverhot jne.). Opiskelija tuntee digitaalisuuden tarjoamat mahdollisuudet ja ymmärtää kestävän kehitykset periaatteet suunnittelussa. Opiskelija kykenee selvittämään tarvittavia menetelmiä ja ratkaisemaan valmistukseen liittyviä ongelmia itsenäisesti yksinkertaisissa tapauksissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija hallitsee ja syventää osaamistaan 3D-suunnitteluohjelman käytöstä, ja osaa tehokkaasti käyttää valmistajien sivuilta saatavia komponentteja osana suunnittelua. Opiskelija osaa soveltaa digitaalisuuden tarjoamia mahdollisuuksia suunnittelussa. Opiskelija pystyy soveltamaan taitojaan erilaisten ongelmien selvittämisessä ja ratkaisemisessa itsenäisesti.

Aika ja paikka

Lähiopetus lukujärjestyksen mukaan

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Toteutuksessa ei järjestetä tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Projektin edetessä muodostetaan pienryhmäkohtaiset portfoliot, joka kuvaa projektin kulkua. Suunnitellut työvälineet voidaan suunnitella vapaavalintaisella CAD-ohjelmalla. Palautukset stp-formaatissa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

• Toteutukselle osallistuva ryhmä suunnittelee automaattisen yhden kappaleen virtaus-periaattella toimivan koneistussolun jakautuneena pienryhmiin
• Pienryhmät suunnittelevat valmistusmenetelmän ja työvälineet yhden komponentin valmistamiseksi
• Koneistussolun muodostaminen (koneet, robotit, laitteet ja kapasiteetin käyttö) sovitaan ryhmien kesken etäopetuspäivien projektikatselmuksissa

Oppimateriaalit

Luentoaineisto toimii oppimateriaalina.
Ryhmät etsivät tarvittavan ja tarkoituksenmukaisen lisämateriaalin itsenäisesti.
Toyotan tapaan, Jeffrey K. Liker

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa 27 tunnin opiskelijan työtä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

TAMK hyväksilukumenettelyn mukaan.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-Läsnä alle vaaditun minimimärän
-Projektiryhmän laatimien sääntöjen noudattamatta jättäminen ja tästä syystä projektiryhmä on päättänyt häätää jäsenen.
-Kirjallinen raportti ei täytä oppimistavoitteita ja/tai on sisällöllisesti riittämätön
Mikä tahansa edellä mainituista aiheuttaa hylkäämisen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijaa saavuttaa vähimmäistason:
-Läsnä vaaditun minimimäärän
-Kirjallinen raportti sisältää keskeisen opintosuunnitelman vaatiman sisällön
-Tuotos osoittaa laatijan/laatijoiden omaavan perustiedot ja taidot
-Tuotoksessa tuodaan esille aiheen ja tavoitteiden kannalta keskeistä tietoutta

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijaa saavuttaa vähimmäistason:
-Läsnä vaaditun minimimäärän
-Kirjallinen raportti sisältää keskeisen opintosuunnitelman ja toteutuksen vaatiman sisällön
-Tuotos osoittaa laatijan/laatijoiden omaavan hyvät tiedot ja taidot
-Tuotoksessa yhdistellään olemassaolevaa ja itse tuotettua tietoa/osaamista, joka on keskeistä opintojakson toteutukselle

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijaa saavuttaa vähimmäistason:
-Läsnä vaaditun minimimäärän
-Kirjallinen raportti sisältää keskeisen opintosuunnitelman ja toteutuksen vaatiman sisällön
-Tuotos osoittaa laatijan/laatijoiden omaavan erittäin hyvät tiedot ja taidot
-Tuotoksessa yhdistellään olemassaolevaa ja itse tuotettua tietoa/osaamista ja tuodaan esille syntynyttä uutta tietoa (esim. päätelmät, oivallukset, sovellukset, yhteenvedot), joka on keskeistä opintojakson toteutukselle