Siirry suoraan sisältöön

Esiintymis- ja neuvontataidot (8op)

Toteutuksen tunnus: 6M00DO46-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.11.2020 - 15.01.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.01.2021 - 22.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Virrat
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Mari Touronen
Mari Oja
Ari Vanamo
Vastuuhenkilö
Ari Vanamo
Opintojakso
6M00DO46

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
- ymmärtää viestintä- ja vuorovaikutustaitojen merkityksen osana ammattitaitoa
-osaa arvioida omaa viestintä- ja vuorovaikutusosaamistaan
- osaa havainnoida ja arvioida muiden viestintää sekä sopeuttaa omaa viestintäänsä tilanteeseen sopivaksi
-osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
-osaa valmistella ja pitää kohdeyleisölle suullisen esityksen, jota osaa tarvittaessa havainnollistaa
- tietää, miten erilaiset viestintä- ja vuorovaikutustilanteet (asiakaspalvelu- ja neuvontatilanteet, palaverit, neuvottelut, kokoukset) tyypillisesti etenevät, ja osaa toimia niissä vastuullisesti ja vakiintuneiden toimintatapojen mukaisesti
- osaa hyödyntää saamaansa palautetta.
- osaa selvittää metsänomistajan tavoitteet ja sovittaa ne yhteen lainsäädännön, suositusten ja edustamansa organisaation tavoitteiden kanssa sekä neuvoa metsäomistajaa metsäomaisuuden hoitoon liittyvissä kysymyksissä
-osaa ohjata metsänomistajaa tekemään metsänhoitoa koskevia päätöksiä ottaen huomioon sosiaalisen, ekologisen ja taloudellisen kestävyyden
-osaa suunnitella ja toteuttaa metsäneuvontatapahtumia erilaisille kohderyhmille
- osaa kirjoittaa yleistajuisia metsäasioihin liittyviä tekstejä
-osaa käyttää sähköisiä viestintäkanavia ja sosiaalista mediaa metsäneuvonnassa
-osaa argumentoida, perustella ja puolustaa omia näkökantojaan

Sisältö (Opintojakso)

Asiakaspalvelu- ja neuvontatilanteet metsäalalla. Vuorovaikutuksen tasot. Viestintätyylit. Sanaton viestintä. Puhe-esityksen sisällön suunnittelu. Havainnollistaminen. Esityksen pitäminen. Kokous- ja neuvottelutaidon teoria ja tapakulttuuri. Ryhmädynamiikka.
Metsätalouteen liittyvän lainsäädännön ja suositusten soveltaminen, neuvontatilanteen suunnittelu ja toteuttaminen sekä siihen liittyvä pedagoginen osaaminen, metsänomistajan arvojen ja tavoitteiden selvittäminen, henkilökohtainen neuvonta ja siihen liittyvät vuorovaikutustaidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä ja suosituksia. Niiden käyttö neuvonnan tai omien näkemysten esittelyn perusteena on kaavamaista, eikä osoita metsänomistajan tarpeiden huomioimista. Opiskelija havainnoi vuorovaikutustilannetta vain vähän eikä juuri muuta toimintaansa vuorovaikutustilanteen mukaan. Hän tarvitsee ohjausta ja tukea neuvontatilaisuuden järjestelyissä ja ryhmäneuvontatilanteen läpiviemisessä. Opiskelija osaa viestiä asiatyylisesti ja ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija osaa käyttää aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia ja laskentamalleja näkemystensä ja tavallisten hoitoratkaisuiden perustelemiseen. Hän osoittaa kykyä ottaa huomioon metsänomistajan tavoitteita ja tarpeita. Opiskelija havainnoi vuorovaikutustilannetta ja osaa muuttaa toimintaansa tilanteen mukaan. Hän osaa järjestää tilauksen mukaisen neuvontatilanteen ja viedä ryhmäneuvontatilanteen läpi niin, että olennaiset oppimistavoitteet saavutetaan. Opiskelija osaa viestiä asiatyylisesti ja ymmärrettävästi.
Vuorovaikutus- ja esiintymistilanteet ovat vastaanottajan ja tilanteen huomioivia ja rakenteeltaan toimivia. Esiintyessään opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija osaa vuorovaikutustilanteessa yhdistää luontevasti ja kokonaisvaltaisesti metsänomistamiseen liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia, laskentamalleja, markkinointiosaamista, ymmärrystä erilaisten ihmistyyppien välisestä vuorovaikutuksesta onnistuneen, metsänomistajan tavoitteet täyttävän vuorovaikutustilanteen rakentamiseen. Neuvontatilaisuuden järjestämisessä ja läpiviennissä hän osoittaa omatoimisuutta ja luovuutta, jotka mahdollistavat syvällisen oppimisen ryhmän tilanteen huomioiden.
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan.

Aika ja paikka

15.1.-22.5. Pääosin etänä, mutta 21.-22.5. lähijakso tarkoitus järjestää Virroilla (metsänomistajatapahtuma)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Verkkotentti laki- ja suositusasioista

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. Esiintymistaidot (30 %)
Puhe-esityksen laatiminen ja pitäminen sekä vuorovaikutus ja viestintä neuvontatilanteessa (molemmat arvioidaan arvosanalla 1-5). Edellytetään myös viestijäprofiilin laatimista ja aktiivista osallistumista viestintä- ja vuorovaikutusharjoituksiin.

2. Neuvonnan metsäpoliittinen tausta ja neuvonnan sisällöt (20 %)
a) Metsätaloutta koskevien säädösten ja suositusten verkkotentti 10 %
c) MTK:n metsäpolitiikan korkeakoulukonferenssiin (webinaari) osallistuminen 24.3. sekä esseen kirjoittaminen
metsäpolitiikan ja metsäneuvonnan yhteydestä (10 %)


3. Ryhmäneuvonnan harjoitukset (30 %)
a) Metsäveroneuvontatilaisuuteen (webinaariin) osallistuminen (tammi-helmikuu) ja raportointi tästä
ryhmäneuvonnan raportissa. Metsäveroneuvontatilaisuudessa seurataan sekä asiasisältöä (metsä omaisuutena)
että tilaisuuden toteuttamista (metsäneuvonta)
b) Ryhmäneuvontatilaisuuden suunnitteluun ja toteuttamiseen osallistuminen (maalis-toukokuu), raportointi tästä
ryhmäneuvonnan raportissa

Ryhmäneuvonnan raportissa on mukana itsearviointi omasta suoriutumisesta. Lisäksi ryhmäneuvonnasta saadaan vertaispalautetta. Opettaja arvioi ryhmäneuvonnan raportin.


4. Henkilökohtaisen neuvonnan harjoitukset (20 %)
a) Metsänomistajan haastattelu alkutalvella. Raportointi haastattelusta henkilökohtaisen neuvonnan raportissa.
b) Metsäneuvojan haastattelu (helmi-toukokuussa) Raportointi haastattelusta henkilökohtaisen neuvonnan raportissa.
c) Argumentointiharjoituksiin osallistuminen ja niiden reflektointi henkilökohtaisen neuvonnan raportissa

Henkilökohtaisen neuvonnan raporttiin kootaan yhteenveto näistä kaikista yllä mainituista tilanteista yhdistettynä teoreettiseen taustatietoon.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Etäluennot, erilaiset ryhmäharjoitukset ja itsenäisesti tehtävät harjoitukset, neuvontatapahtuman suunnittelu ja toteutus

Oppimateriaalit

Esitelty Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus n. 40 h
Itsenäinen opiskelu ja ryhmäharjoitukset n. 170 h

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Metsänomistajatapahtuma tarkoitus järjestää mhy Pohjois-Pirkan kanssa. Metsäkeskuksen asiantuntijaluennot.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei tunne metsätalouteen liittyviä suosituksia eikä lainsäädäntöä. Hän ei osaa suunnitella neuvontatilanteita eikä toimia erilaisissa neuvontatilanteissa. Hän ei ole suorittanut vaadittuja harjoitustehtäviä eikä muita osasuorituksia.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä ja suosituksia. Niiden käyttö neuvonnan tai omien näkemysten esittelyn perusteena on kaavamaista, eikä osoita metsänomistajan tarpeiden huomioimista. Opiskelija osaa ohjattuna tehdä erilaisia taloudellisia vertailuja metsätalouden toimenpiteistä.Opiskelija viestii asiatyylisesti ja ymmärrettävästi.Opiskelija osaa havainnoida vuorovaikutustilannetta vain vähän eikä juuri muuta toimintaansa vuorovaikutustilanteen mukaan. Opiskelija tarvitsee huomattavasti ohjausta ja tukea neuvontatilaisuuden järjestelyissä ja ryhmäneuvontatilanteen läpiviemisessä. Harjoitustehtävien ja raporttien palautus on huomattavasti myöhässä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa käyttää aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia ja laskentamalleja näkemystensä ja tavallisten hoitoratkaisuiden perustelemiseen. Hän osoittaa kykyä ottaa huomioon metsänomistajan tavoitteita ja tarpeita. Opiskelija havainnoi vuorovaikutustilannetta ja osaa muuttaa toimintaansa tilanteen mukaan. Vuorovaikutus- ja esiintymistilanteet ovat vastaanottajan ja tilanteen huomioivia ja rakenteeltaan toimivia. Esiintyessään opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.Opiskelija osaa järjestää tilauksen mukaisen neuvontatilanteen ja viedä ryhmäneuvontatilanteen läpi niin, että olennaiset oppimistavoitteet saavutetaan. Opiskelija on pääosin palauttanut harjoitustehtävät ja raportit ajallaan.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa vuorovaikutustilanteessa yhdistää luontevasti ja kokonaisvaltaisesti metsänomistamiseen liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia, laskentamalleja, markkinointiosaamista, ymmärrystä erilaisten ihmistyyppien välisestä vuorovaikutuksesta onnistuneen, metsänomistajan tavoitteet täyttävän vuorovaikutustilanteen rakentamiseen. Neuvontatilaisuuden järjestämisessä ja läpiviennissä osoittaa omatoimisuutta ja luovuutta, jotka mahdollistavat syvällisen oppimisen ryhmän tilanteen huomioiden. Opiskelija on palauttanut kaikki vaadittavat raportoinnit ajallaan.
Opiskelija on osallistunut tuntikeskusteluun aktiivisesti ja rakentavasti. Hän viestii vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan.

Siirry alkuun