Siirry suoraan sisältöön

Säätötekniikan perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5S00DY00-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 03.09.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
28.08.2023 - 17.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sähkö- ja automaatiotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Ville Jouppila
Vastuuhenkilö
Jarkko Lehtonen
Ryhmät
22I231B
Sähkö- ja automaatiotekniikka
Luokittelu
CONTACT
Opintojakso
5S00DY00

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa
- prosessien dynaamisen käyttäytymisen periaatteet
- muodostaa yksinkertaisten järjestelmien dynaamisia malleja
- määrittää mallin avulla järjestelmän käyttäytymisen muutostilanteessa
- analysoida järjestelmän säätöteknisiä ominaisuuksia
- käyttää simulointiohjelmaa dynaamisten järjestelmien tutkimiseen.
- rakentaa PID-säätimen rakenteen ja simuloida sitä.

Sisältö (Opintojakso)

Differentiaaliyhtälö- ja siirtofunktiomallit. Lohkokaavioesitys. Ensimmäisen ja toisen kertaluvun järjestelmät. Viive. Järjestelmien impulssi-, askel-, penger- ja taajuusvasteet. Stabiiliuden tarkastelu. Tietokoneohjelman käyttö järjestelmän simuloinnissa. PID-säätimen rakenne.

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Integraalimuunnokset -opintojakso tai vastaavat tiedot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija osaa säätötekniikan peruskäsitteistön. Hän tunnistaa yksinkertaisten järjestelmien differentiaaliyhtälö- ja siirtofunktiomallit sekä osaa laskea näiden mallien vasteita. Opiskelija osaa opastettuna käyttää simulointiohjelmistoa yksinkertaisten järjestelmien dynaamisten ominaisuuksien selvittämiseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Edellisten lisäksi opiskelija osaa johtaa yksikertaisten järjestelmien dynaamisia malleja. Hän osaa tutkia järjestelmien ominaisuuksia mallien avulla. Hän käyttää sujuvasti ja itsenäisesti simulointiohjelmaa dynaamisten mallien analysointiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Edellisten lisäksi opiskelija osaa muodostaa monimutkaisten järjestelmien malleja ja analysoida niiden avulla järjestelmien dynaamisia ominaisuuksia. Hän osaa itsenäisesti omaksua simulointiohjelman ominaisuuksia ja soveltaa niitä käytännön järjestelmien analysointiin.

Aika ja paikka

Oppitunnit lähitunteina opintojakson aloituksessa ja Moodlessa ilmoitetun mukaisesti. Oppituntien ajankohta näkyy Lukkarissa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojakso on uusittavissa uusintatentein.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suoritus perustuu tenttisuoritukseen.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetusta, harjoitustehtäviä, itseoppimista.

Oppimateriaalit

Oppitunneille jaettu materiaali, opiskelijat omat muistiinpanot, muu opintojaksolla osoitettu materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan kokonaistyömäärä on noin 133 tuntia (5 op x 1600/60 h/op), josta opiskelijan on varattava itsenäiseen oppimiseen iso osa.

Sisällön jaksotus

Tarkempi opintojakson sisältö esitellään ensimmäisellä opetuskerralla ja myöhemmin se avautuu nähtäväksi kurssin Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Kansainvälisyys

Opintojaksoon ei liity ulkomaanmatkoja

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla painotetaan oppimista harjoitustehtävin, jatkuvan ja itsenäisen oppimisen avulla.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan kokonaispistemäärä jää alle hyväksytyn suorituksen pistemäärän alle.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan kokonaispistemäärä riittää suoritustasolle 1-2.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan kokonaispistemäärä riittää suoritustasolle 3.4.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan kokonaispistemäärä yltää korkeimmalle suoritustasolle 5.

Siirry alkuun