Short Film Production (10 cr)
Code: 2E00FJ52-3003
General information
- Enrolment period
- 10.12.2022 - 08.01.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 09.01.2023 - 19.05.2023
- Implementation has ended.
- Credits
- 10 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Media
- Campus
- TAMK Mediapolis
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 45 - 50
- Degree programmes
- Degree Programme in Media
- Teachers
- Maaret Salminen
- Petteri Rajanti
- Janne Heinonen
- Tuomas Niemi
- Teppo Nuutinen
- Arto Koskinen
- Juha-Pekka Aaltonen
- Person in charge
- Petteri Rajanti
- Groups
-
22MAMedianomi (AMK) 2022
- Course
- 2E00FJ52
Objectives (course unit)
Opiskelija osaa soveltaa elokuvatuotannon työprosesseja ja elokuvailmaisun keinoja lyhytelokuvan tuotannossa. Opiskelija toteuttaa oman ammattiroolinsa mukaisen työtehtävän osaksi elokuvan kokonaisuutta aktiivisessa vuorovaikutuksessa muiden ammattiryhmien kanssa. Opiskelija osaa käyttää elokuvan kieltä ja ymmärtää kerronnan selkeyden merkityksen vastaanottajan näkökulmasta. Hän osaa antaa, ottaa vastaan ja hyödyntää palautetta rakentavasti.
Content (course unit)
Lyhytelokuvaprojektin toteuttaminen työryhmässä esituotannosta valmiiksi tuotteeksi.Tiivis työpäiväkirja tai vastaava raportti omiin työtehtäviin liittyen.
Prerequisites (course unit)
Arviointi perustuu opetustilanteisiin, projektin kenttätyöhön, tehtäviin sekä projektiraporttiin.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Opetukseen, työryhmäpalavereihin ja palautetilaisuuksiin osallistumisessa on puutteita tai aikataulun hallinnan ongelmia. Opiskelijan panos fiktioprojektin eri työvaiheissa on pintapuolinen tai kapea-alainen. Vuorovaikutus muiden työryhmän jäsenten kanssa on puutteellista. Oppimistehtävät ja -testit on suoritettu tyydyttävästi. Projektiraportti on suppea ja elokuvakuvateoksen, projektin ja oman työn itsearviointi pintapuolista.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Opiskelija on läsnä opetuksissa ja ryhmätapaamisissa. Hän kantaa vastuun hänelle työryhmässä määritellyistä tehtävistä ja elokuvalle asetettujen tavoitteiden toteuttamisesta oman työroolinsa osalta. Opiskelija osallistuu elokuvallisen teoksen palautetilaisuuksiin ja työskentelee yhteisesti asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija ottaa aktiivisesti haltuunsa elokuvailmaisullisia ja -tuotannollisia työkaluja. Oppimistehtävät ja -testit on suoritettu hyvin. Projektiraportissa opiskelija osaa analysoida elokuvateosta, projektin sujumista sekä omaa ja kanssaopiskelijoiden toimintaa rakentavasti.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Opiskelija on aktiivinen opetuksissa, tuotantoryhmien tapaamisissa ja palautetilaisuuksissa. Hän ottaa runsaasti ja laaja-alaisesti vastuuta elokuvan taiteellisten tavoitteiden toteutumisesta ja projektin tehtävistä. Opiskelija ottaa aktiivisesti haltuunsa elokuvailmaisullisia ja -tuotannollisia työkaluja. Hän toteuttaa oman työnsä vastuullisesti luovaa ongelmanratkaisukykyä osoittaen. Opiskelija auttaa muita ryhmäläisiä ongelmatilanteissa ja hallitsee elokuvailmaisun ja -tuotannon osa-alueita laaja-alaisesti. Hän antaa rakentavaa palautetta muiden toiminnasta sekä ottaa itse palautteen vastaan osana omaa ammatillista kehittymistään. Oppimistehtävät ja -testit on suoritettu erinomaisesti. Projektiraportissa opiskelija osaa tarkastella elokuvateosta ja projektia analyyttisesti, sekä osaa arvioida omaa ja kanssaopiskelijoiden toimintaa rakentavasti ja analyyttisesti.
Location and time
Viikot 2-5 ti-to Projektinhallinta ja tiimityöskentely
Viikot 6-9 ti-to Fiktioprojketin ennakkosuunnittelu, WF testit , apulaisohjaus, demot yms
Viikot 10-11 Kuvaukset
Viikot 12-14 POST Kuvaleikkaus6-9. Tarvitaan 4 kpl ryhmätyötyötiloja
Viikko 14 POST Kuvaleikkaus/Ääni
Viikot 15 -16 POST Ääni
Viikko 17 Ensi-ilta.
Exam schedules
ks Moodle ja Pakki
Varsinaista tenttiä kurssilla Fiktioprojekti ei ole. Koko prosessista kootaan sekä henkilökohtainen projektiraportti, että ryhmäkohtainen projektiraportti.
Assessment methods and criteria
ks alla.
Jokainen opiskelija tekee arvion omasta ja ryhmänsä toiminnasta projektissa Moodleen.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, havainnollistavat tehtävät, työryhmätehtävät, oikean fiktiotuotantoprojektin läpivieminen. Lyhytelokuvan toteuttaminen käsikirjoituksesta ensi-iltaan. Koko prosessista kootaan sekä henkilökohtainen projektiraportti, että ryhmäkohtainen projektiraportti.
Learning materials
ks Moodle
Student workload
Ks Pakki, Moodle
Kuvausten aikaa vkot 10-11 kuormitus on suurinta koko ryhmällä. Ainakin 40H/vko
Koko kurssin aikana kuormitus jakautuu epätasaisesti, riippuen ammattisuuntauksesta.
Esim tuottajilla kuormitus isoin ennen kuvauksia, leikkaajilla heti kuvausten jälkeen, äänellä kuvaleikkauksen jälkeen ja kuvauksissa.
Keskiarvoisesti n 27h/vko
Content scheduling
ks Pakki, Moodle
Viikot 2-5 ti-to Projektinhallinta ja tiimityöskentely
Viikot 6-9 ti-to Fiktioprojketin ennakkosuunnittelu, WF testit, demot yms
Viikot 10-11 Kuvaukset
Viikkot 12 PURUT, mahdolliset lisäkuvat.
13- 14 POST Kuvaleikkaus.
Viikko 14 POST Kuvaleikkaus/Ääni
Viikot 15 -16 POST Ääni
Viikko 18 Ensi-ilta.
Completion alternatives
Keskustele eri suuntausten opettajien kanssa, omasta suuntautumisestasi riippuen.Varsinaisia valinnaisia tehtäviä ei ole, sillä kurssilla toteutetaan projektia yhdessä työryhmän kanssa. Kaikki poissaolo on ryhmältä pois.
International connections
Onnistunut fiktioprojekti saattaa päästä elokuvafestivaaleille. Riippuu työryhmän aktiivisuudesta
Further information
ks Pakki, Moodle
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen, ryhmätöihin, eikä tehnyt kurssin tehtäviä
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opetukseen ja työryhmäpalavereihin osallistumisessa on puutteita tai aikataulun hallinnan ongelmia. Opiskelijan panos fiktioprojektin eri työvaiheissa on vähäinen tai kapea-alainen. Oppimistehtävät ja -testit on suoritettu tyydyttävästi. Projektiraportti on suppea ja itsearviointi vähäistä.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija on läsnä opetuksissa ja ryhmätapaamisissa. Hän kantaa vastuun työryhmässä määritellyistä tehtävistä ja osaa ennakoida tehtävissä tarvitsemansa ajan ja resurssit. Elokuvailmaisulliset ja -tuotannolliset työkalut ovat hallussa. Oppimistehtävät ja -testit on suoritettu hyvin. Opiskelija tuntee projektinhallinnan peruskäsitteet. Projektiraportissa opiskelija osaa analysoida omaa ja kanssaopiskelijoiden toimintaa rakentavasti.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija on aktiivinen niin opetuksissa kuin tuotantoryhmien tapaamisissa. Hän ottaa runsaasti ja laaja-alaisesti vastuuta projektin tehtävistä ja toteuttaa työnsä sovitusti. Opiskelija auttaa muita ryhmäläisiä ongelmatilanteissa ja hallitsee elokuvailmaisun ja -tuotannon osa-alueita laaja-alaisesti. Hän antaa rakentavaa palautetta muiden toiminnasta sekä ottaa itse palautteen vastaan osana omaa ammatillista kehittymistään. Oppimistehtävät ja -testit on suoritettu erinomaisesti. Opiskelija tuntee projektinhallinnan peruskäsitteet ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Projektiraportissa opiskelija osaa analysoida omaa ja kanssaopiskelijoiden toimintaa rakentavasti ja analyyttisesti.