Siirry suoraan sisältöön

Finnish Language and Communication Skills (5 op)

Toteutuksen tunnus: IM00DR54-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2023 - 02.09.2023

Ajoitus

10.08.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Mediapolis

Opetuskielet

  • Englanti

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Bachelor's Degree Programme in Media and Arts

Opettaja

  • Ella Hakala

Vastuuhenkilö

Ella Hakala

Ryhmät

  • 23MEDIAART
    Degree Programme in Media and Arts

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija hahmottaa omien ammatissa tarvittavien viestintätaitojensa tason kurssin alussa, asettaa selkeät tavoitteet niiden parantamiseksi lukukauden aikana ja pyrkii noita tavoitteita kohti. Hän parantaa sekä itse- että vertaisarvioinnin taitojaan. Hän osaa viestiä ottaen huomioon sekä eri tilanteiden että vastaanottajien asettamat vaatimukset, myös kulttuurienvälisen viestinnän aspekteja huomioiden. Ammatillisissa asiantuntijatehtävissä opiskelija osaa viestiä ymmärrettävästi, jäsentyneesti ja vakuuttavasti noudattaen vastuullisesti aikataulua sekä annettuja ohjeita. Hän osaa hankkia ja käyttää oman alansa tietoa kriittisesti. Hän osaa tuottaa sekä kirjallisia että visuaalisen havainnollistuksen sisältäviä suullisia esityksiä. Opinnäytetyön raportointikäytänteet tulevat hänelle tutuiksi sekä teoriassa että käytännössä, samoin kypsyysnäytteenä oleva mediatiedote. Hän ymmärtää varautua ammatillisen ryhmäviestinnän eri tilanteisiin sekä tajuaa oman vastuunsa hyvän ilmapiirin luomisessa.

Sisältö (OJ)

· puheviestinnän perusteet: teoriaa ja harjoituksia
· ryhmätyöharjoituksia
· kielenhuoltoa
· asiakirjaviestintää (mm. tiedote)
· raportoinnin perusteet: rakenne, tyyli, lähdemerkinnät
· tiedonhankintaa

Lisätiedot (OJ)

Opiskelijoille, joiden äidinkieli on suomi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti asiakirjastandardia/raportointimallia jäljitellen. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Opiskelija kykenee pitämään puhe-esityksensä visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija viestii kirjoittaen jäsentyneesti ja havainnollisesti. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja teksti on melko virheetön ja noudattelee asettelultaan täysin asiakirjastandardia/raportointimallia. Opiskelija osaa esittää asiat erotellen omat näkemyksensä lähteistä hankkimistaan tiedoista niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Opiskelijan puhe-esitys on vastaanottajat ja tilanteen huomioiva ja rakenteeltaan toimiva. Puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin. Opiskelija suorittaa kaikki tehtävät aikataulun mukaisesti. Hän osoittaa aktiivisuutta ja perustelee näkemyksensä. Hänen suorituksensa ovat annettujen ohjeiden mukaan tilanteen ja vastaanottajan huomioivia ja rakenteeltaan toimivia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija viestii vakuuttavasti, perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Hänen tekstinsä olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty sekä tiivistetty. Kieli on virheetöntä ja tyyli hallittua. Opiskelija osaa puhua vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esitystensä ajan. Hän osaa myös hyödyntää äänen tehokeinoja. Opiskelija osallistuu tuntiopetukseen aktiivisesti sekä rakentavasti.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

TAMK's general instruction for grading will be applied and details agreed at the beginning of course implementation:

https://intra.tamk.fi/web/tutkinto-opinto-opas/arviointi

Aika ja paikka

7.9.-7.12.
TAMK Mediapolis

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssiin ei kuulu tenttiä. Arvioitavat työt: pienoistutkielma ja esittelevä puhe. Jatkuva näyttö tuntityöskentelyn aikana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssi on tarkoitettu opiskelijoille, joiden äidinkieli on suomi. Koska sen aikana harjoitellaan taitoja, opiskelijoilla on 80 %:n läsnäolovelvollisuus. Jos 20 %:n poissaolo-osuus ylittyy, kurssi katsotaan keskeytyneeksi. Olennaista on hahmottaa omien viestintätaitojen taso kurssin alussa, asettaa selkeät tavoitteet niiden parantamiseksi lukukauden aikana ja pyrkiä noita tavoitteita kohti. Paitsi itse- myös vertaisarvioinnin taitoja kehitetään. Tärkeää on myös oivaltaa, että kukin osaltaan vaikuttaa hyvän ilmapiirin luomiseen ryhmässä. Se on osaltaan ammatillisia ryhmäviestintätaitoja, joiden kehittämiseen kiinnitetään huomiota. Koska aikataulujen noudattaminen on ammattiviestinnässä olennaisen tärkeää, painotetaan harjoitusten kattavaa tekemistä ajallaan.
Koko ryhmän koostumus antaa hyvän mahdollisuuden oppia toimimaan monikulttuurisessa ympäristössä.
Arvosanasta 50 % määräytyy tutkielmaraportista saadun numeron perusteella ja 50 % esittelevästä puheesta saadun numeron perusteella.
Jos opiskelijalla on ollut lukiossa suomi toisena kielenä, tutkielmaraporttitehtävä muokataan hänen taitotasolleen sopivaksi. Kurssille voi osallistua myös opiskelija, joka osoittaa suomen kielen taitonsa Finnish for Foreigners -kurssia varten ja näin saa myös arvosanan suorituksistaan FfF-kurssille. Hän tekee tutkielmaraportin sijaan omalle suomen kielen tasolleen sopivan kirjoitustehtävän.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Hyödynnetään lähi- ja etäopetuksen menetelmiä. Oppitunneilla puhutaan paljon: keskustellaan, pidetään puheita ja hiotaan ryhmätyötaitoja. Harjaannutetaan itse- ja vertaisrvioinnin taitoja. Oppituntien ulkopuolelle jää huomattava määrä tiedonhankintaa ja suunnittelu- sekä kirjoitustyötä. Kurssin alussa asetetaan henkilökohtaiset tavoitteet, joita kohti pyritään ja joiden toteutumista arvioidaan kurssin päättyessä.

Oppimateriaalit

Opettajan laatima materiaali ja muu kurssimateriaali, esim. TAMKin Kirjallisen raportoinnin opas. Lisäksi on omaksi hyödyksi hyvä etsiä kirjastosta/netistä puheviestintään liittyvää kirjallisuutta/videoita. Erilaisia hyödyllisiä self help -julkaisuja on alalla tarjolla runsaasti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

On hyvä hahmottaa, että kurssiin sisältyy huomattavan paljon itsenäistä työtä. Se on mitoitettu 5 op:n laajuiseksi, ja lähiopetusta on kahdessa periodissa vain kaki tuntia viikossa, eli kaiken kaikkiaan lähiopetusta on vain 26 tuntia. Koska 5 op:n työmäärä on opiskelijalla (5 x 27 t =) 135 t, se tarkoittaa, että itsenäistä työtä oppituntien ulkopuolella tulee tehdä 99 tunnin verran. Siksi aikataulussa pysymiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota. Suurin itsenäinen työ on tutkielmaraportin laatiminen.

Sisällön jaksotus

Aluksi tutustutaan kurssiin ja porukkaan, sitten keskitytään enemmän kirjoittamisasioihin ja tiedonhankintaan, sitten puheeseen ja työskennellään ryhmissä. Ideana on saada raporttityö alta pois, ennen kuin muiden kurssien laajahkot kirjoitustyöt on palautettava.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

Hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan tutkinto-ohjelman monikulttuurisuutta.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti asiakirjastandardia/raportointimallia jäljitellen. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Opiskelija kykenee pitämään puhe-esityksensä visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii kirjoittaen jäsentyneesti ja havainnollisesti. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja teksti on melko virheetön ja noudattelee asettelultaan täysin asiakirjastandardia/raportointimallia. Opiskelija osaa esittää asiat erotellen omat näkemyksensä lähteistä hankkimistaan tiedoista niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Opiskelijan puhe-esitys on vastaanottajat ja tilanteen huomioiva ja rakenteeltaan toimiva. Puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin. Opiskelija suorittaa kaikki tehtävät aikataulun mukaisesti. Hän osoittaa aktiivisuutta ja perustelee näkemyksensä. Hänen suorituksensa ovat annettujen ohjeiden mukaan tilanteen ja vastaanottajan huomioivia ja rakenteeltaan toimivia.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii vakuuttavasti, perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Hänen tekstinsä olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty sekä tiivistetty. Kieli on virheetöntä ja tyyli hallittua. Opiskelija osaa puhua vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esitystensä ajan. Hän osaa myös hyödyntää äänen tehokeinoja. Opiskelija osallistuu tuntiopetukseen aktiivisesti sekä rakentavasti.