Siirry suoraan sisältöön

ICT-osaajan työelämätaidot (6 op)

Toteutuksen tunnus: 4A00EZ55-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.11.2022 - 05.02.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 12.05.2023

Laajuus

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tietojenkäsittely

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jouni Viidanoja
  • Pasi Pekkanen

Vastuuhenkilö

Jouni Viidanoja

Ryhmät

  • 22TIKO2
    Tietojenkäsittely 2022, valmennusryhmä 2

Tavoitteet (OJ)

Tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa toimia kehitystiimin jäsenenä projektissa, omaa hyvät työelämätaidot, osaa kehittää itseään ICT-osaajana ja analysoida ICT-alan työtehtävien vaatimuksia.

Sisältö (OJ)

Kehitystiimin muodostaminen,
kehitystiimin roolit,
kehitystiimin palautekeskustelu,
henkilökohtainen ajankäyttö ja stressinhallinta,
ideointimenetelmät ja innovointiprosessi, protoilu,
ICT-alan työpaikat, ansioluettelo ja työhakemus.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa kuvailla kehitystiimin toimintaa ja omaa toimintaansa kehitystiimin jäsenenä.
Opiskelija tietää stressinhallinnan perusperiaatteet.
Opiskelija tietää ajanhallinnan perusperiaatteet.
Opiskelija osaa tunnistaa ICT-osaajan ominaispiirteet.
Opiskelija tunnistaa ICT-alan tarjoamat työmahdollisuudet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa toimia kehitystiimin jäsenenä.
Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa kehitystiimin jäsenenä.
Opiskelija osaa tunnistaa henkilökohtaiset stressin merkit.
Opiskelija osaa toimia kehittääkseen omaa ajanhallintaansa.
Opiskelija osaa arvioda itseään ICT-osaajana.
Opiskelija osaa analysoida ICT-alan työtehtävien vaatimuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa kehittää kehitystiimin toimintaa ja omaa toimintaansa sen jäsenenä.
Opiskelija osaa toimia hallitakseen henkilökohtaista stressiään.
Opiskelija osaa käyttää henkilökohtaisen aikansa tehokkaasti menestyäkseen ICT-osaajana.
Opiskelija osaa kehittää itseään ICT-osaajana.
Opiskelija osaa kehittää itseään ICT-alan työtehtävien vaatimuksien mukaan.

Aika ja paikka

Tampereen ammattikorkeakoulu, Kuntokatu 3.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

50 % opiskelijoiden tekemät vertaisarvioinnit muista kehitystiimiläisistä (toiminta kehitystiimissä ja valmennusryhmässä)
50 % alla olevat tehtävät (palautukset määräajassa)
-läsnäolot
-kehitystiimien muodostaminen
-3x peli-ideavideota
-työnhakutehtävä (työpaikat-tehtävä + video-CV) - henkilökohtainen
-pelisuunnitelma
-opintojen ohjaus- ja suunnittelukeskustelu (henkilökohtainen)
-kehitystiimin puolenvälin palautekeskustelu
-traileri
-pelimessuille/pelimessuwebinaariin osallistuminen
-vertaisarviointi (henkilökohtainen)
-muut annetut tehtävät, esim. trailerikoulutus, peliäänikoulutus, tradenomiliiton luennot, tekijänoikeus -luento

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Etä- ja lähiopetus, projektioppiminen ja ryhmätehtävät.

Oppimateriaalit

Opetusmateriaali koostetaan Moodleen.
Kirja: Ammatillinen käyttäytyminen - Tie onnistumiseen, Pekka Järvinen.
https://verkkokirjahylly-almatalent-fi.libproxy.tuni.fi/teos/DABBFXDTEB#kohta:Ammatillinen((20)k((e4)ytt((e4)ytyminen/piste:t4

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Mahdollisia etätapaamisia, lisäksi opintojaksolta tulee omalla ajalla tehtäviä harjoituksia.

Osa tapaamisista voidaan korvata muina aikoina järjestettävillä vierailuluennoilla.

Sisällön jaksotus

Sisältö linkittyy Tikon kevään peliprojektin etenemiseen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso linkittyy Tikon kevään projektiin eikä sitä voi suorittaa irrallisena osana.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso linkittyy aitoon työelämän asiakasprojektiin (Tikon pelimessuprojekti kevät).

Kansainvälisyys

Projektin tuotokset tehdään suomen- ja englannin kielellä ja viedään ladattaviksi kansainväliseen sovelluskauppaan.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso linkittyy Tikon kevään projektiin eikä sitä voi suorittaa irrallisena osana.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja ja/tai annettuja tehtäviä ei ole palautettu.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osallistunut kehitystiimin työskentelyyn ja ollut tunneilla paikalla ja palauttanut opintojaksolla annettuja tehtäviä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osallistunut kehitystiimin työskentelyyn aktiivisesti, ollut tunneilla paikalla ja palauttanut suurimman osan annetuista tehtävistä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osallistunut työskentelyyn aktiivisesti, saa hyvät vertaisarviointipalautteet ja on toiminut aktiivisena jäsenenä valmennusryhmässä. Lisäksi hän on palauttanut kaikki opintojaksolla annetut tehtävät ja tehnyt ne parhainta mahdollista huolellisuutta noudattaen.