Siirry suoraan sisältöön

Yksilöllisten opintopolkujen suunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00FO64-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
23.05.2023 - 30.08.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2023 - 31.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Päivi Lehtonen
Päivi Lehtonen
Minna Seppälä
Vastuuhenkilö
Minna Seppälä
Ryhmät
23AEO
Ammatillinen erityisopettajankoulutus 2023
Opintojakso
1L00FO64

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osoittaa tuntevansa koulutusta ohjaavan lainsäädännön, määräykset ja ohjeet ja toteuttaa niitä omassa työssään
- tuntee organisaationsa erityisen tuen toteuttamismallin sekä erityiseen tukeen liittyvät asiakirjat
- käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä tuen tarpeen kartoittamiseksi, arvioi niiden hyödynnettävyyttä ja soveltaa niitä omassa työssään
- tekee erityisen tuen ja ohjauksen tarpeiden kartoituksessa moniammatillista yhteistyötä ja hyödyntää tarkoituksenmukaisia verkostoja
- käyttää kartoituksia opiskelijan yksilöllisen opintopolun suunnittelun lähtökohtana
- kehittää opiskelijan erityisen tuen ja oppimisen tapoja monenlaisissa oppimisympäristöissä
- suunnittelee tukitoimia aktiivisesti yhteistyössä opiskelijan ja eri verkostojen kanssa.

Sisältö (Opintojakso)

Tällä opintojaksolla etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten koulutusta ohjaavaa lainsäädäntöä, määräyksiä ja koulutuksenjärjestäjän ohjeita hyödynnetään ammatillisen erityisopettajan työssä?
- Millaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita ammatillinen erityisopettaja kohtaa?
- Miten oppimisen tuen kartoitusmenetelmiä käytetään?
- Miten kartoitusten pohjalta tehdään päätelmiä opiskelijan yksilöllisen opintopolun järjestämisessä?
- Miten tarvittavia tukitoimia suunnitellaan yhdessä opiskelijan ja verkostojen kanssa?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet -dokumentissa.

Aika ja paikka

Opintojakson materiaalit ja hops-lomakkeet Moodlessa​

Ennakkotehtävä (prosessit, asiakirjat ja haastattelu), palautus viimeistään 11.2.2024 mennessä​ Moodleen

Opintojaksosta tehdään hops, joka pitää olla hyväksyttynä viimeistään 31.1.2024​

Osaaminen osoitetaan tiiminä 14.-15.2.2024​

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson osaaminen osoitetaan osaamisen osoittamisen tilaisuudessa 14.-15.2.2024.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetustapa: CONTACT

Ammatillisen erityisopettajan opintojen käytännön toteutuksen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä.  Ammatillisessa erityisopettajankoulutuksessa painotetaan osallistavaa pedagogiikkaa, opiskelijan omaa aktiivisuutta, tutkivaa oppimista, yhteistä tiedon tuottamista ja arviointia sekä uusien toimintakäytänteiden kehittämistä.

Oppimateriaalit

Hirvonen, M. (toim.) 2018. Hei me hoksataan! Ammatillisten opettajakorkeakoulujen puheenvuoro erityisen tuen tilasta ja kehittämisestä. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 252. Luettu 17.4.2019. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152912/JAMKJULKAISUJA2522018_web.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Tilastotietoja: https://pxweb2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__erop/statfin_erop_pxt_13nb.px

Perusopetuslaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628

Laki ammatillisesta koulutuksesta: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2017/20170531#L7P64

Lukiolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180714?search%5btype%5d=pika&search%5bpika%5d=laki%20lukiokoulutuksesta

Ammattikorkeakoululaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20140932

Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2013/20131287

SORA-säädösten toimeenpano: https://eperusteet.opintopolku.fi/eperusteet-service/api/dokumentit/6764440h

Saavutettavuuskriteeristö. Väline korkeakoulun arviointiin. http://www.esok.fi/hankkeet/oho-hanke/julkaisut/saavutettavuuskriteeristo

Savikuja, T. & Puustjärvi, A. (toimi.). 2022. Nepsy-opas. Tukea neuropsykiatrisiin haasteisiin. Keuruu: PS-kustannus.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun erityisopettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli erityisopettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

Siirry alkuun