Kasvatustiede ja työelämä (5 op)
Toteutuksen tunnus: 1L00FO87-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.02.2023 - 29.05.2023
Ajoitus
24.05.2023 - 15.08.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 100
Opettaja
- Sirpa Levo-Aaltonen
Vastuuhenkilö
Sirpa Levo-Aaltonen
Ryhmät
-
AVOINAMKAvoin amk
-
22E2Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä 2
-
22E1Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä 1
-
T3XTampere3
-
VAPAAVapaasti valittavat opinnot
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• kuvata suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen toimintaympäristöjä sekä niiden pedagogisia lähtökohtia
• eritellä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyviä kasvun ja kehityksen vaiheita sekä selittää niiden merkitystä ammatillisessa kehittymisessä ja urapolun muotoutumisessa
• yhdistää työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja jatkuvan oppimisen osaksi oppijan ammatillista kasvua
• tunnistaa oman asiantuntijaidentiteettinsä kehitysvaiheita sekä tukea ja ohjata oppijan ammatti-identiteetin rakentumista
• hyödyntää ajankohtaista tutkimus- ja kehittämistietoa kasvattajan tehtävänsä tukena.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Miten suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen avulla tuetaan ja edistetään kasvua ja oppimista?
• Millaisia erityispiirteitä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyy kasvun, oppimisen ja ohjaamisen näkökulmista?
• Miten työelämä ja työyhteisö voivat tukea yksilön kasvua, kehitystä ja oppimista?
• Miten ammatti-identiteetti rakentuu eri aloilla ja miten sitä voi tukea?
• Miten oman alan ja opetus- ja kasvatusalan uusia virtauksia on tarkoituksenmukaista seurata ja soveltaa?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta
Opettajaopiskelija:
* Kuvaa aikuis- ja ammattikasvatusta suomalaisessa koulutusjärjestelmässä jatkuvan oppimisen näkökulmasta oman ammattialansa huomioiden
* Tunnistaa työpaikoilla kasvun ja kehittymisen merkityksen
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia
Opettajaopiskelija:
* Hyödyntää omaan tulevaan kohderyhmäänsä (esim. nuoriin tai aikuisiin) soveltuvaa tietoa kasvusta ja kehittymisestä ohjauksessa ja oppimisessa
* Analysoi työssäoppimisen mahdollisuuksia ja haasteita
* Tuo esiin keinoja, joilla tukee oman alansa opiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentumista
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia
Opettajaopiskelija:
* Laatii kehittämissuunnitelman opettajantyöhönsä ja huomioi siinä ajankohtaista kehittämis- ja tutkimustietoa
* Pohtii ja rakentaa tietoisesti omaa opettajaidentiteettiään
Aika ja paikka
Virtual course (e.g. these asynchronized studies take place entirely online, mainly by studying independently, only kick-off webinar is online in the beginning).
Learning environment (Moodle) of this course will be available from 24th May, 2023. Notice the pre-task in Moodle.
Kick-off webinar (Courses of Education Studies in English): 1st June, 2023 from 6 pm to 7 pm. The zoom link will be informed in Moodle.
After Kick-off webinar the course includes independent and online work with other students which is not tied to a specific time.
NOTICE! Do all the study activities according to your own timetable by 8th August 2023. Notice that this Moodle LMS will be closed by 15th August 2023.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
There are no exams for this course.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Teacher, self and peer assessment of activities completed. Assessment according to the criteria given in the Moodle LMS for assessed tasks.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Target Group: For students of Professional Teacher Education, who are in the English Programme of TAOK, and also for students of TAMK Open UAS.
Individual and collaborative tasks, including readings, video lectures, assignments, reflection etc. online using synchronous and asynchronous technologies. Students are expected to reflect upon their learning and be active participants in their own learning.
Virtual course (e.g. these asynchronized studies take place entirely online, mainly by studying independently, only kick-off webinar is online in the beginning).
Learning environment (Moodle) of this course will be available from 24th May, 2023. Notice the pre-task in Moodle.
Kick-off webinar: 1st June, 2023 from 6 pm to 7 pm
After Kick-off webinar the course includes independent and online work with other students which is not tied to a specific time.
NOTICE! Do all the study activities according to your own timetable by 8th August 2023. Notice that this Moodle LMS will be closed by 15th August 2023.
Oppimateriaalit
Materials will be provided online in the Moodle LMS and are expected to be supplemented by the student’s own research and enquiry based learning.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
This is a 5 ECTS course. 5x27 hours = approx 135 hours.
Sisällön jaksotus
The contents are divided into 5 themes (see Moodle LMS).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Not applicable.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Students will link theory with practice for use in authentic learning environments. The development of an individual professional identity is a core component of the program. This identity and the beliefs formed and identified about teaching and learning shape the practice of the developing educator.
Kansainvälisyys
Theories and practice examined will take account of a wide range of international perspectives, including those brought to the cohort by the participants themselves.
Lisätietoja opiskelijoille
The aim of the basic studies in education is to improve teacher students understanding of the phenomena they encounter in their work as teachers.
Learning bjectives: Teacher student
- knows Finnish adult and vocational education operating environments and their pedagogical underpinnings ( f.ex. Competence-based curriculum, personalized learning, ubiquitous learning)
- recognizes the growth and developmental phases of youth and adulthood in a person’s life cycle and their significance in education, schooling and career paths
- participates in discussion on vocational competences (job specific) and generic working life competences from the perspective of their own field
- identifies the developmental phases of professional identity and builds their own professional identity according to their present/future work description
- utilizes research and development activities in their own teaching
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Pass: Teacher student
- combines theoretical data with their own experiences and observations
- reflects their observations, actions and experiences and evaluates their significance to their own competences and knowledge
- participates actively in the group learning process by sharing expertise, searching for information and collaboratively creating knowledge at online and at face to face meetings
- analyzes and evaluates their learning results and choices made
Fail: Teacher student
- describes theoretical knowledge and experiential knowledge and observations separately, discussion is shallow
- presents disconnected facts and/or paraphrases literature
- does not participate in the group processes actively