Siirry suoraan sisältöön

Oppimisprosessin muotoilu (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00FO37-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 16.10.2023

Ajoitus

23.10.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Ammatillinen opettajankoulutus

Opettaja

  • Jiri Vilppola
  • Taina Eweiss
  • Mari Leppävuori
  • Kirsi Purhonen

Vastuuhenkilö

Jiri Vilppola

Ryhmät

  • 23MUPE
    Musiikkipedagogi
  • 22OPE
    22 opettajankoulutus
  • 23OPE
    23 opettajankoulutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• toimia henkilökohtaistamisen arvopohjan, periaatteiden ja prosessien mukaisesti
• suunnitella oppimis- ja arviointiprosesseja tutkinnon perusteiden ja opetussuunnitelmien pohjalta
• suunnitella ja toteuttaa pedagogisesti linjakkaita oppimisprosesseja erilaisissa oppimisympäristöissä
• osallistaa oppijoita oppimisprosessin muotoilun eri vaiheisiin
• suunnitella oppimis- ja arviointiprosesseja yhteistyössä oppilaitosyhteisön toimijoiden, työpaikkojen ja muiden sidosryhmien kanssa.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Mitkä ovat oppimisprosessin vaiheet ja miten oppimisprosesseja voidaan jäsentää?
• Miten muotoillaan oppimisprosesseja erilaisiin oppimisympäristöihin?
• Mikä on oppijan rooli oppimis- ja arviointiprosessissa?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija
• tuntee henkilökohtaistamisen prosessin ja arvopohjan ja integroi tätä tietoa omaan/tulevaan toimintaympäristöönsä opettajana
• perustelee oppimisprosessin muotoilua ja ohjausta pedagogisen linjakkuuden näkökulmista, huomioiden oman alansa opetussuunnitelmat/tutkinnon perusteet.
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia
Opettajaopiskelija
• muotoilee omalle alalleen soveltuvan pedagogisesti linjakkaan ja oppijoita osallistavan oppimisprosessin/opintojakson
• tunnistaa, osallistaa ja hyödyntää suunnitelmassaan monipuolisia oppimisympäristöjä (esim. oppilaitosympäristöt, työpaikat, digitaaliset oppimismahdollisuudet).

Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
Opettajaopiskelija
• arvioi omaa työtään, toimintaansa ja osaamistaan suhteessa oppimisprosessin muotoiluun
• arvioi toimintaansa ja suunnitelmaansa oppimisprosessin muotoilusta sekä opettajan eettisten periaatteiden, osallisten hyvinvoinnin sekä oppilaitoksen kustannustehokkuuden näkökulmista.

Aika ja paikka

Verkko- opetus Moodle- ja Zoom- ympäristöissä
Periodi 2 / 2023 (FIN)

Aloituswebinaari 25.10 klo 16.00- 18.00
II Webinaari 1.11. klo 16.00- 18.00, vapaaehtoinen ohjauspaja klo 18-19
III Webinaari 15.11. klo 16.00- 18.00, vapaaehtoinen ohjauspaja klo 18-19
IV Webinaari 29.11.klo 16.00- 18.00
Vertaisarviointitilaisuus 12.12. klo 16-18 omavalintaisesti verkossa tai TAMK:lla.

(Webinaarit tallennetaan, mutta ensisijaisesti suositellaan osallistumista)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perusteena toimivat opintojakson osaamistavoitteet. Osaamistavoitteiden saavuttaminen osoitetaan esittelemällä (opintojakson aikana rakennettava) oppimismuotoilun suunnitelma opettajaopiskelijan omalle alalle.

Itsearviointi, vertaisarviointi, opettajan toteuttama arviointi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Verkko-opetus ja -oppiminen, webinaarit, itsenäinen työskentely, yhteisöllinen työskentely pienryhmässä, oppimismuotoiluprosessi opiskelijan omalle opetusalalle (laaditaan oppimismuotoilun työkirja, jonka avulla arvioidaan myös osaaminen).

Oppimateriaalit

TAOK OPS
Oppimateriaalit opintojakson moodle-ympäristössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5op. (1op = n. 27h opiskelijan työtä)

Opiskelija osallistuu periodi 1:n aikana opintojakson yhteisiin aktiviteetteihin (webinaarit, pienryhmäsessiot jne.) sekä laatii opintojakson päätehtävänä oppimisprosessin muotoilusuunnitelman (työkirja) omalle opetusalalle.

Sisällön jaksotus

Periodi 2 / Syksy 2023. Periodi 2 päättyy jolululomaan. (viikot 51-52)

Lokakuu-joulukuu 2023.

Aloituswebinaari 25.10 klo 16.00- 18.00
II Webinaari 1.11. klo 16.00- 18.00, vapaaehtoinen ohjauspaja klo 18-19
III Webinaari 15.11. klo 16.00- 18.00, vapaaehtoinen ohjauspaja klo 18-19
IV Webinaari 29.11.klo 16.00- 18.00
Vertaisarviointitilaisuus 12.12. klo 16-18 omavalintaisesti verkossa tai TAMK:lla.

(Webinaarit tallennetaan, mutta ensisijaisesti suositellaan osallistumista)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei Taokin järjestämiä valinnaisia suoritustapoja. (Opinnollistaminen)
Mikäli opiskelijalla on jo osaamistavoitteiden mukainen osaaminen, voi siirtyä suoraan osaamisen osoittamiseen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei varsinaista harjoittelua. Omaan oppimismuotoilun työkirjaan pohditaan työelämälähtöisiä kumppaneita omalla alalla.

Kansainvälisyys

Opintojakson toteutus suomeksi ja englanniksi simultaanisesti tuo mukaan kieli- ja kansainvälisyysnäkökulmia.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus on suunnattu TAOK ammatillisille opettajaopiskelijoille.
Tervetuloa mukaan muotoilemaan oppimisprosesseja!

Lisätietoja opintojaksosta:
kirsi.purhonen@tuni.fi
jiri.vilppola@tuni.fi
taina.eweiss@tuni.fi

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija
- tuntee henkilökohtaistamisen prosessin ja arvopohjan ja integroi tätä tietoa omaan/tulevaan toimintaympäristöönsä opettajana
- perustelee oppimisprosessin muotoilua ja ohjausta pedagogisen linjakkuuden näkökulmista, huomioiden oman alansa opetussuunnitelmat/tutkinnon perusteet.
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia
Opettajaopiskelija
- muotoilee omalle alalleen soveltuvan pedagogisesti linjakkaan ja oppijoita osallistavan oppimisprosessin/opintojakson
- tunnistaa, osallistaa ja hyödyntää suunnitelmassaan monipuolisia oppimisympäristöjä (esim. oppilaitosympäristöt, työpaikat, digitaaliset oppimismahdollisuudet).

Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
Opettajaopiskelija
- arvioi omaa työtään, toimintaansa ja osaamistaan suhteessa oppimisprosessin muotoiluun
- arvioi toimintaansa ja suunnitelmaansa oppimisprosessin muotoilusta sekä opettajan eettisten periaatteiden, osallisten hyvinvoinnin sekä oppilaitoksen kustannustehokkuuden näkökulmista.