Talonrakentamisen perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: 5B00FD45-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 17.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 15.05.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennusmestari
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Arttu Lehtonen
Vastuuhenkilö
Arttu Lehtonen
Ryhmät
-
23RMRakennusalan työnjohto
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee keskeiset pientaloissa käytettävät rakenteet sekä niiden ominaisuudet. Hän osaa valita kohteeseen sopivia tarkoituksenmukaisia rakenteita ja muokata niitä.
Detaljisuunnittelulla on tärkeä rooli. Tehtyjen detaljien tulee olla laadukkaita ja järkevästi rakennettavissa ja täyttää esim. Kuivaketju10 vaatimukset.
Opiskelija tuntee palomääräysten käsitteet ja niiden käytön sekä osaa soveltaa palomääräysten vaatimuksia P3-luokan rakennuksen suunnittelussa.
Opiskelija tuntee käyttö- ja huoltoturvallisuuden rakentamiselle asettamat vaatimukset ja osaa huomioida ne työssään.
Sisältö (OJ)
Runkojärjestelmät
• pientalot
Pientalojen
• perustustyypit ja perustamistavat sekä perustusten kuivatus
• alapohjarakenteet: maanvaraiset ja tuuletetut
• välipohjarakenteet
• ulkovaipan rakennetyypit ja liitokset: puurakennukset (runko, CLT), harkkorakennukset ym.
• puuelementtirakentaminen pientaloissa
Vesikatot
• jyrkät ulospäin viemäröidyt rakenteet
• teräs: muotolevy ja saumattu
• tiili: betonitiili, keraamisesta tiilestä
• huopa: huopalaatta ja tiivissauma
Ikkunat ja ovet
Mittajärjestelmät
Palomääräykset ja palotekninen suunnittelu P3-luokan rakennukset
Käyttö- ja huoltoturvallisuus (1007/2017 Ympäristöministeriön asetus rakennuksen käyttöturvallisuudesta)
Detaljisuunnitteluharjoitus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä opintojaksoon sisältyvät perusasiat ja ratkaista yksinkertaisia
sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa valita soveltaen ja vertaillen eri vaihtoehdoista sopivimman
menettelytavan ja perustella valintansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä
ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää, analysoida ja perustella loogisesti käsiteltyjä asioita ja ratkaisumenetelmiä.
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen ja TUNI Moodlen aikataulun mukaan.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Sovitaan opintojakson alussa.
Uusintatenttien ajankohdat sovitaan tarvittaessa erikseen.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähi- ja etäopetus
ryhmätyöt
esitelmät, vertaisarviointi, yhteistoiminnallinen oppiminen
tentti
Oppimateriaalit
Verkon kautta toimitettava materiaali, kirjallisuus- ja muut lähdeviitteet. Tukimateriaalina rakennustietokortiston (RT:n) ohjekortit ja materiaalivalmistajien verkkosivut.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähi- ja etäopetusta + itsenäistä / ryhmätyöskentelyä.
Sisällön jaksotus
Rakennukseen kohdistuvat rasitukset.
Puun ominaisuudet rakennusmateriaalina. Tolpparunkotalon kehitys ja nykyinen tolpparunkotalo. Tehdasvalmisteiset elementti- ja valmistalot.
Tiilen ja kevytbetoniharkkojen ominaisuudet rakennusmateriaalina. Tiili- ja harkkorakenteiset pientalot. Muuraustyön perusteet, limitykset, tiilimitoitus. Rappaus ja tulisijat.
Pientalon yleisimmät perustamistavat.
Pientalon yläpohjat ja vesikatot. Rakenteellinen ryhmittely sekä toimintaperiaatteet.
Lämmöneristeet ja u-arvon määritys. Kosteuden käyttäytymisen periaatteet.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Täydentää OPSin mukaisia kriteereitä.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustöissä on paljon puutteita. Kokonaisuudesta näkee, ettei käsiteltyihin asioihin ole paneuduttu.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat tyydyttävästi.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustöissä on puutteita. Kokonaisuudesta näkee, ettei käsiteltyihin asioihin ole paneuduttu.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat hyvin.
Opiskelijalla on vähän poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä on panostanut harjoitustöihin hyvin.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat kiitettävästi.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija on tehnyt harjoitustyöt kiitettävästi ja siinä ilmenee varsin vähän puutteita.