Siirry suoraan sisältöön

Tekniikan suomen kieli ja viestintä (3 op)

Toteutuksen tunnus: 5O00FY46-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.11.2022 - 14.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 12.05.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laboratoriotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Laboratoriotekniikan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Eija Lähteenmäki

Vastuuhenkilö

Eija Lähteenmäki

Ryhmät

  • 23LATELAB
    Laboratoriotekniikka 2023, monimuoto

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
• osaa kuunnella, havainnoida ja tulkita viestejä
• ymmärtää, millaista on tarkoituksenmukainen viestintä
• osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan
• haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan
• osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alansa vaatimukset
• osaa toimia tavoitteellisesti alan vuorovaikutustilanteissa
• toimii viestintätilanteissa vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti
• osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
• osaa antaa ja vastaanottaa palautetta ja hyödyntää sitä
• tuntee yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen
• osaa työstää kohdeyleisölle kirjallisia ja suullisia esityksiä, joita osaa tarvittaessa havainnollistaa visuaalisesti
• tuntee työelämän tekstilajeja niihin liittyvine kielenkäyttösuosituksineen
• ymmärtää kulttuurin vaikutuksen viestintään ja yhteistyön merkityksen kulttuuritaustaltaan erilaisten ihmisten kanssa.

Sisältö (OJ)

puheviestinnän perusteet (teoriaa ja harjoituksia)
• oikeakielisyys
• asiakirjaviestintä (esim. työhakemukset, tiedotteet)

Esitietovaatimukset (OJ)

Ei ole

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti asiakirjastandardia jäljitellen. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta.
Opiskelija kykenee pitämään puhe-esityksensä visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija viestii kirjoittaen jäsentyneesti ja havainnollisesti. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja teksti on melko virheetön ja noudattelee asettelultaan täysin asiakirjastandardia. Opiskelija osaa esittää asiat erotellen omat näkemyksensä lähteistä hankkimistaan tiedoista niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin.
Opiskelijan puhe-esitys on vastaanottajat ja tilanteen huomioiva ja rakenteeltaan toimiva. Puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija viestii kirjoittaen vakuuttavasti, perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Hänen tekstinsä olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty sekä tiivistetty. Kieli on virheetöntä ja tyyli hallittua. Opiskelija osaa puhua vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan. Hän osaa hyödyntää äänen tehokeinoja.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia annettuja tehtäviä ja/tai hän on ollut läsnä lähitunneilla vähemmän kuin 80 %. Opiskelijan suorituksissa on merkittäviä puutteita, jotka haittaavat ymmärrettävyyttä.

Aika ja paikka

Kevätlukukausi 2023, lähiopetuksena toteutettavan ensimmäisen opetuskerran jälkeen etäopetus Zoomissa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kielenhuollon verkkotesti 11.2.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kielenhuollon testi, puhe-esitys, palautettavat tehtävät, jatkuva näyttö
Kielenhuollon testin painoarvo lopullisen arvosanan määräytymisessä on 1/3, muistion ja tiedotteen 1/3 sekä puhe-esityksen 1/3.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset, puhe-esitykset

Oppimateriaalit

Moodlen kautta jaettava materiaali
(Kauppinen, Nummi & Savola: Tekniikan viestintä)

Sisällön jaksotus

- opintojakson esittely
- kielenhuollon kertaus
- sähköpostiviestintä
- asiakirjan vakioasemointi
- työnhaun asiakirjat + video-CV
- palaverit, neuvottelut, kokoukset -> muistio ja tiedote
- puheviestinnän teoriaa
- yritysesittely

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole suorittanut kielenhuollon testiä hyväksytysti, pitänyt puhe-esitystä tai palauttanut opintojakson tehtäviä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osallistunut opetukseen, suorittanut kielenhuollon testin hyväksytysti, palauttanut tehtävät ja pitänyt puhe-esityksen. Hän osaa laatia jäsentyneitä ja ymmärrettäviä viestejä mallien mukaan.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Edellä mainitun lisäksi:
Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät tehtävänantoa noudattaen ja aikataulun mukaisesti. Suoritukset ovat vastaanottajan ja tilanteen huomioivia ja rakenteeltaan toimivia. Tekstit ovat melko virheettömiä. Esiintyessään opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Edellä mainitun lisäksi:
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän viestii vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hänen käyttämänsä kieli on miltei virheetöntä ja tyyliltään moitteetonta. Opiskelija esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan.