Siirry suoraan sisältöön

Projektityö/Project Work (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5O00EX26-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.11.2022 - 10.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Laboratoriotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Koulutus

  • Bachelor's Degree Programme in Environmental Engineering

Opettaja

  • Tuuli Välineva
  • Kaisa Lahti
  • Iina Nieminen
  • Eeva Sundström
  • Arto Nikkilä
  • Ulla Häggblom
  • Atte Rättyä
  • Perttu Arminen
  • Johannes Jermakka
  • Maarit Korhonen
  • Pirre Hyötynen
  • Seija Haapamäki
  • Manne Viljamaa
  • Päivi Tiiva
  • Piia Kanto
  • Mika Mecklin
  • Ari Vanamo

Vastuuhenkilö

Maarit Korhonen

Ryhmät

  • 21LATE
    Laboratoriotekniikka 2021
  • 22BIOTA
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2022
  • 21I131
    Autotekniikka, auto- ja työkonetekniikka
  • 21BIOTB
    Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, syksy 2021
  • 21IENVE
    Degree Programme in Environmental Engineering
  • 22TEMA
    Textile and Material Engineering
  • 21IM
    Metsätalous 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- Oppii toimimaan monialaisessa projektityöympäristössä ja projekteissa erilaisissa suunnittelu- mittaus- ja kehitystehtävissä.
- Hallitsee kehitysprojektin eri vaiheet sekä suunnittelun, ohjauksen ja valvonnan perusteet.
- Osaa raportoida projektin etenemistä sen eri vaiheissa.
- Osaa vastaanottaa ja antaa kehitysehdotuksia sekä palautetta projektinhoidon tehtävissä.
- Osaa arvioida projektin onnistumista

Sisältö (OJ)

Monialaisen projektin suunnittelu, ohjaus, toteuttaminen ja valvonta.
- Projektin ohjaus- ja suunnitteluntyövälineet.
- Toimiminen projektiryhmän jäsenenä ja projektipäällikkönä.
- Projektin raportointi sen eri vaiheissa.

Lisätiedot (OJ)

Projektiryhmät koostuvat useampien koulutusten opiskelijoista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Ryhmällä ei ole toiminnalleen selkeitä pelisääntöjä, projekti etenee jossain määrin ohjaaja- tai asiakasvetoisesti.
Projektipäällikkö toimii tilannekohtaisesti, ajankäytön ja työnjaon suunnittelu ja seuranta on puutteellista.
Projektiryhmän jäsenet keskittyvät omiin osakoko-naisuuksiinsa, yhteistyö jäsenten kesken ja asiakkaan kanssa sekä ryhmän jäsenten vahvuuksien hyödyntäminen on puutteellista. Työkuorma jakautuu epätasaisesti projektiryhmän jäsenten välillä.
Tuotos jää vajavaiseksi tai ryhmän käsitys työnsä laadusta ei vastaa asiakkaan näkemystä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Ryhmä sopii johdetusti ryhmässä noudatettavat säännöt ja pääsääntöisesti noudattaa niitä toiminnassaan. Projektipäällikkö vie projektia eteenpäin ja huolehtii, että jokainen voi osallistua projektin tekemiseen.
Ryhmän jäsenet toimivat sovittujen sääntöjen ja projektipäällikön ohjeiden mukaisesti kuunnellen toisten näkemyksiä ja tehden yhteistyötä asiakkaan kanssa. Kuitenkin vastuunotto projektista vaihtelee sen eri vaiheissa.
Projektin tuotos vastaa pääsääntöisesti tehtävänasettelua. Ryhmän ja asiakkaan näkemykset työn laadusta ovat suhteellisen yhteneväiset.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ryhmä sopii oma-aloitteisesti ja yhteisesti ryhmässä noudatettavat säännöt ja pitää huolta niiden noudattamisesta toiminnassaan.
Projektipäällikkö ottaa vastuun tehtävästään ja vie ja projektia luontevasti eteenpäin ryhmän toiminta ja ryhmäläisten vahvuudet huomioiden. Huolehtii, että jokainen ryhmän jäsen osallistuu projektityöskentelyyn. Jakaa käytettävissä olevan ajan suunnitelmallisesti. Löytää luovia ratkaisuja ryhmän toiminnan edistämiseksi.
Jokainen ryhmän jäsen edistää projektin tavoitteiden saavuttamista omalla toiminnallaan yhteistyössä ryhmän muiden jäsenten kanssa ja kantaa vastuuta projektin etenemisestä koko projektin ajan. Ryhmän jäsenet toimivat projektissa muita kuunnellen ja ottaen huomioon ryhmän kaikki jäsenet, heidän näkemyksensä ja osaamisensa. Ryhmän jäsenet tekevät luontevaa yhteistyötä asiakkaan kanssa ja muokkaavat suunnitelmia saamansa palautteen mukaan.
Projekti etenee aikataulussa tai muutokset ovat asiakkaan kanssa yhdessä sovittuja. Projektiryhmä osaa realistisesti arvioida tuotoksen laatua suhteessa projektin tavoitteisiin ja reflektoida projektin etenemistä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Projekti voidaan hylätä seuraavista syistä
- ohjaaja on hoitanut kaiken yhteydenpidon asiakkaaseen
- ryhmä ei ole kokoontunut lainkaan dokumentoidusti
- ryhmä ei ole tehnyt projektisuunnitelmaa ja/tai projektiraporttia
- ryhmä ei ole arvioinut onnistumistaan

Aika ja paikka

-

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdentuu projektityöskentelyyn ja työskentelyn dokumentointiin. Menetelminä käytetään jatkuvaa havainnointia projektityön tekemisen aikana, ryhmän yhteistä ja henkilökohtaista itsearviointia, arviointikeskustelua projektin lopussa sekä tilaajan antamaa palautetta. Myös projektisuunnitelmaa ja -raporttia käytetään arvioinnin välineinä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Alustukset, projektityöskentely

Oppimateriaalit

Moodlessa on EduHousen kurssi, joka on tarkoitus suorittaa ennen kurssin alkua.
Materiaalit julkaistaan sähköisessä muodossa. Projektityöskentelyn tukena suositellaan käyttämään esim. Pelin, R. 2009 (tai uudempi) Projektihallinnan käsikirja tai Horine, G.2005 Absolute Beginner's Guide to Project Management

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op ~ 27 tuntia opiskelua

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso toteutuu kokonaan työelämäyhteistyössä.

Kansainvälisyys

Joissain projekteissa voi olla kansainvälisiä elementtejä tai ne toteutetaan englanniksi.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso perustuu työelämässä toteutettaviin moniammatillisiin projekteihin ja niiden tekemisen tukemiseen valmennuksellisilla menetelmillä.