Starting a Team Enterprise (10 op)
Toteutuksen tunnus: 3Y00FC64-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.11.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 09.06.2023
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Entrepreneurship and Team Leadership (Proakatemia)
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Entrepreneurship and Team Leadership
Opettaja
- Timo Nevalainen
- Kirjasto,informaatikko Virtuaalihenkilö
- Salla Nieminen
Ryhmät
-
22ENTREEntrepreneurship and Team Leadership, syksy 2022
Tavoitteet (OJ)
Student will be able to:
• search for information from literature and professional network in order to start an enterprise.
• form a team and understand the requirements of forming a team.
• work as a team member and develop team by personal attendance.
• create a team organization, which starts the business.
• know how to lead a team enterprise according to shared vision.
Sisältö (OJ)
Why start a team enterprise?
How do we establish a team enterprise?
What kind of skills are needed when starting a business?
How do we learn in a team?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Passed
Student is able to search and use the information in order to start a team enterprise. Student understands the requirements of being a team member. Student is capable of forming a team enterprise and develops the team enterprise by personal input and attendance according to a shared vision.
Failed
Student is not able to search for information in order to start an enterprise. Student is not capable of forming a team or does not understand the requirements of being a team member. Student is not able to develop the team by personal contribution and attendance.
Aika ja paikka
Proakatemialla kevätlukukaudella pajakalenterin mukaisesti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tiimidiili tai vastaava tapahtuma toimii näyttönä; poissaoloista aiheutuvat korvaamiset sovitaan tapauskohtaisesti tiimissä valmentajan kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija tekee työajanseurantaa yhdessä sovitulla tavalla. Työn määrää ja laatua seurataan yhdessä, ja palautekeskusteluja käydään sekä tiimin että valmentajan kanssa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu käytännön töistä tiimiyrityksen käynnistämiseksi, teoriatietoa ja dialogitaitoja kehittävistä pajatunneista, seminaareista, kirjallisuudesta ym. esseiksi jalostuneesta tiedosta sekä tiimiyrityksen ja yhteisön kulttuurin rakentamiseen osallistumisesta.
Oppimateriaalit
Kirjallisuusvinkkejä jaetaan opintojakson aikana, kehityskeskusteluissa ym. Niiden avulla opiskelija laatii lukusuunnitelman. Kirjallisuuden perusteella opiskelija kirjoittaa 15 esseepisteen verran esseitä, joista on erillinen ohjeistus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijalta edellytetään minimissään
120 h pajatunteja
290 h muita oppimistehtäviä (yrityksen perustaminen, seminaarit, solut, kehityskeskustelut, näytöt…)
15 esseepistettä eli 150 h verran kirjallisuusesseitä
Lisäksi kevään osuus projektiopinnoista on 133 h.
Sisällön jaksotus
Tiimin pajasuunnitelman mukaisesti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tarvittaessa sovittavissa oman Proakatemian valmentajan kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Teoria kytketään oman tiimiyrityksen käytäntöön.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson suorittaminen edellyttää, että opiskelija on tiimissä, joka perustaa yrityksen.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Esseet osoittavat asian hallintaa. Relevantteja lähteitä on hyödynnetty monipuolisesti, Tekstissä on perustellusti sovellutuksia omaan toimintaan lähteiden synnyttämien ideoiden pohjalta. Kieli on huoliteltua. Esseet edistävät tiimiyrityksen oppimista.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on osallistunut tiimiyrityksen käynnistämiseen. Hän on ollut mukana luomassa toimintatapoja, arvoja, visiota ja missiota. Hän on hankkinut tietoa ja jakanut sitä satunnaisesti pajoissa. Esseet ovat kirjoitettuna, mutta oikeakielisyydessä, lähteiden käytössä tai teorian ja käytännön sujuvassa yhdistämisessä on puutteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti tiimiyrityksen käynnistämiseen. Hän on osallistunut toimintatapojen, arvojen, vision ja mission luomiseen ja osoittanut sisäistäneensä ne. Hän on hankkinut relevanttia tietoa ja jakanut sitä oppimistilanteissa. Hän hallitsee dialogin periaatteet. Esseet osoittavat asian hallintaa ja edistävät tiimiyrityksen oppimista, mutta toisinaan oikeakielisyydessä, lähteiden käytössä tai teorian ja käytännön sujuvassa yhdistämisessä on puutteita.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on antanut aktiivisen panoksensa tiimiyrityksen käynnistämiseen ja kantanut vastuuta. Hän on ohjannut prosesseja, joilla on luotu tiimiyrityksen yhteisiä toimintatapoja, arvot, visio ja missio. Hän on hankkinut tarkoituksenmukaista tietoa luotettavista lähteistä ja jakanut sitä oppimistilanteissa.
Opiskelija on osoittanut hallitsevansa dialogitaidot ja että hän pystyy dialogin periaatteita noudattaen ajattelemaan yhdessä. Hän on osallistunut seminaareihin, soluihin ja erilaisiin oppimistilanteisiin sekä lukenut kirjallisuutta ym. materiaaleja tarkoituksenmukaisesti, ja laatimiensa esseiden avulla jakanut tiimiin ja tiimiyritykseen sitä hyödyttävää osaamista.
Esseet osoittavat asian hallintaa. Relevantteja lähteitä on hyödynnetty monipuolisesti, Tekstissä on perustellusti sovellutuksia omaan toimintaan lähteiden synnyttämien ideoiden pohjalta. Kieli on huoliteltua. Esseet edistävät tiimiyrityksen oppimista.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hylätty
Opiskelija osallistuu satunnaisesti tiimiyrityksen käynnistyksen vaiheisiin. Opiskelija ei tuo tiimiyritykseen juurikaan uutta tietoa: pajoihin osallistuminen ei ole aktiivista tai esseissä ole tiimille arvokasta sisältöä. Hänellä on vaikeuksia itsearvioinnissa ja vertaispalautteen hyödyntämisessä. Hän ei toimi tiimin arvojen mukaisesti. Hän ei ole tiimiyrityksen jäsen.
Hyväksytty
Opiskelija on antanut aktiivisen panoksensa tiimiyrityksen käynnistämiseen ja kantanut vastuuta. Hän on osallistunut prosesseihin, joilla on luotu tiimiyrityksen yhteisiä toimintatapoja, arvot, visio ja missio. Hän on hankkinut tarkoituksenmukaista tietoa luotettavista lähteistä ja jakanut sitä oppimistilanteissa.
Opiskelija on osoittanut hallitsevansa dialogitaidot ja että hän pystyy dialogin periaatteita noudattaen ajattelemaan yhdessä. Hän on osallistunut seminaareihin, soluihin ja erilaisiin oppimistilanteisiin sekä lukenut kirjallisuutta ym. materiaaleja tarkoituksenmukaisesti, ja laatimiensa esseiden avulla jakanut tiimiin ja tiimiyritykseen sitä hyödyttävää osaamista.
Esseet osoittavat asian hallintaa. Relevantteja lähteitä on hyödynnetty monipuolisesti. Tekstissä on perustellusti sovellutuksia omaan toimintaan lähteiden synnyttämien ideoiden pohjalta. Kieli on huoliteltua. Esseet edistävät tiimiyrityksen oppimista.