Lämpö- ja virtausoppi (3 op)
Toteutuksen tunnus: 5N00EI68-3025
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 20.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 20.03.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Matematiikka ja fysiikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Talotekniikan tutkinto-ohjelma, LVI-talotekniikka
Opettaja
- Jari Puranen
Vastuuhenkilö
Jari Puranen
Ryhmät
-
23AI253LVI-talotekniikka, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija tietää
- lämpöopin peruskäsitteet
Opiskelija osaa
- pelkistää lämpöön ja fluideihin sekä niiden virtauksiin liittyvän ilmiön suureiksi ja niiden välisiksi lainalaisuuksiksi ja tuottaa laskennallisia ennusteita suureyhtälöiden avulla halutuille suureille
- esittää ongelmiin perustellun ratkaisun teknis-luonnontieteellisistä lähtökohdista
- ilmoittaa ilman kosteuden laskennallisesti eri tavoin
- arvioida termodynaamisen systeemin tilaa laskennallisesti
Opiskelija ymmärtää
- lämmön, fluidien ja niiden virtausten merkityksen koneiden ja laitteiden toiminnassa
Sisältö (OJ)
ilman kosteus, lämpölaajeneminen, lämpöenergia, kalorimetria, lämmön ja kosteuden siirtyminen, diffuusio, termodynamiikka, fluidien mekaniikka
Esitietovaatimukset (OJ)
Mekaniikka
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa käyttää lämpöopin ja virtausmekaniikan suureita, yksiköitä ja kaavoja. Opiskelija pystyy ratkaisemaan esimerkkien kaltaisia ongelmia tai opiskelija tarvitsee laskemiseen erityistä tukea. Opiskelija pystyy arvioimaan saamansa tuloksen oikeellisuutta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa oppimaansa ja pystyy lämpö- ja virtausopin mallien avulla ratkaisemaan ongelmia, joita ei ole aiemmin nähnyt.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Edellisten lisäksi opiskelija pystyy perustelemaan ratkaisunsa täsmällisesti. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan haastavampiin ongelmiin ja osaa analysoida saamansa tuloksen oikeellisuutta.
Aika ja paikka
Perjantaisin 8-11
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu harjoitustehtävistä saataviin pisteisiin.
Pisteistä on saatava vähintään 40 %, jolla saa arvosanan 1. Korkeammat arvosanat määräytyvät harjoitusten perusteella.
Pisterajat ovat
40:1
50:2
65:3
80:4
90:5
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetuskeskustelu, etäopetus, demonstraatiot, harjoitustehtävät, laskentaharjoitukset, videot, itsenäinen opiskelu tai ryhmätyöskentely.
Oppimateriaalit
- Opettajan materiaali.
- Fysiikan ja talotekniikan alan oppikirjat.
- Sähköiset aineominaisuustietokannat.
- Momentti 1 - Insinöörifysiikka, Inkinen ja Tuohi, Otava (ei pakollinen).
- Tekniikan Kaavasto, Tammertekniikka (ei pakollinen).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
24 tuntia lähi- tai etäopetusta, noin 56 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Sisällön jaksotus
Lämpöoppi 25 h
Lämmönsiirto 30 h
Virtausmekaniikka 25 h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
1. AHOT-menettely.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Kansainvälisyys
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Osa opintojakson opetuksesta voidaan tarpeen vaatiessa toteuttaa etäopetuksena.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei pysty osoittamaan riittävää osaamista opintojakson aiheissa.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa käyttää lämpö- ja virtausopin perussuureita, yksiköitä ja yhtälöitä. Opiskelija osaa esimerkkien avulla
- laskea tilavuus- ja massavirran sekä virtausnopeuden putkivirtauksessa
- lämpöenergian ja -tehon lämmityksessä tai jäähdytyksessä ja olomuodon muutoksessa
- seinärakenteen lämmönläpäisykertoimen
- käyttää lämmönsiirron mekanismien peruskaavoja
- ratkaista Bernoullin yhtälön sovelluksen
- laskea suhteellisen ja absoluuttisen kosteuden ja tiivistyvän vesihöyryn määrän.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa ja ratkaista lämpö- ja virtausopin mallien avulla esimerkkejä monimutkaisempia ongelmia.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa yhdistää opintojakson eri osa-alueita tai soveltaa niitä erityisen vaativaan ongelmaan.