Siirry suoraan sisältöön

Anatomy and Physiology 2 (2 op)

Toteutuksen tunnus: 7Q00FP67-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 11.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Nursing

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Englanti

Koulutus

  • Sairaanhoitajan kaksikielinen tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Sara Willberg

Vastuuhenkilö

Sanna Laiho

Ryhmät

  • 23TOKASA
    Degree Programme in Nursing, TOKASA

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan
- osaa virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon
- osaa hermoston rakenteen ja toiminnan
- osaa ihon rakenteen ja sen päätehtävät

Sisältö (OJ)

- ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta
- virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino ja happo-emästasapaino
- hermoston rakenne ja toiminta
- iho ja sen päätehtävät

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- tietää ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan pääpiirteissään
- tietää virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan perusteet, osaa elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon periaatteet
- tietää hermoston rakenteen ja toiminnan perusteet
- tietää ihon rakenteen ja sen päätehtävät

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan
- osaa virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon
- osaa hermoston rakenteen ja toiminnan
- osaa ihon rakenteen ja sen päätehtävät
- osaa kuvata ihmisen elimistön toimintojen suhdetta toisiinsa ja soveltaa oppimaansa tietoa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- ymmärtää ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan syvällisesti
- ymmärtää virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, ymmärtää elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon merkityksen elimistön toiminnassa
- ymmärtää hermoston rakenteen ja toiminnan laaja-alaisesti
- ymmärtää ihon rakenteen ja sen päätehtävät
- osaa soveltaa tietojaan, osoittaa kokonaisuuksien hallintaa sekä yhdistää teoreettisen osaamisen ammatilliseen kontekstiin

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Anatomian ja fysiologian tentti tehdään Moodlessa viikolla 43
Uusinta 1: viikolla 46
Uusinta 2: viikolla 49, tarvittaessa
Opiskelijalla on kaksi uusintamahdollisuutta. Tentti tehdään oman toteutusnumerolinkin kautta.

Opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksyttyä arvosanaa yhden kerran opintojen aikana pääsääntöisesti toteutuksen uusintaviikkoina. Arvosanan korotus tapahtuu Moodlessa. Ilmoittautuminen vähintään viikkoa ennen korotusjakson alkua toteutuksen opettajalle sähköpostitse.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Anatomian ja fysiologian arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella. Arviointi 0-5. Arvosana 1 edellyttää 60% maksimipisteistä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, itsenäinen opiskelu, pienryhmätyöskentely, kotitehtävät, anatomian ja fysiologian 3d-ohjelmistot.

Oppimateriaalit

Kirjat, verkkomateriaali, verkkosovellukset
Suositellut kirjat.
Valitse näistä yksi tai useampi:
1. Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. IHMINEN. FYSIOLOGIA JA ANATOMIA. Juva WSOY
2. Tortora & Derrickson. Principles of anatomy and physiology. Harper Collins Publishers
Saatavilla e-kirjana Tuni-kirjastosta 33 viikosta alkaen
3. Leppäluoto Juhani – Kettunen Raimo – Rintamäki Hannu – Vakkuri Olli. ANATOMIA JA FYSIOLOGIA. RAKENTEESTA TOIMINTAAN. WSOY. Tämä myös e-kirjana Tuni-kirjastossa Ellibsin kautta.
4. Thibodeau G.A., Patton K.T. Structure et Function of the Body. Elsevier

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 op:n kurssi = 54h opiskelijan omaa työtä.

Lisätietoja opiskelijoille

Ensimmäisellä tunnilla kurssin orientaatio, läsnäolo erittäin suositeltavaa. Mikäli joudut olemaan poissa orientaatiosta, selvitä itse kurssin asiat samalla toteutuksella olevalta kurssitoverilta.

Anatomia ja fysiologia sisältää kontaktiopetusta etäopetuksena ja lähiopetuksena sekä opiskelijan itsenäistä työtä. Lähiopetuksessa paneudutaan tärkeimpiin ja vaikeimpiin asioihin pohtien, kysellen ja keskustellen.

Sisällöt ja sisältökohtaiset tavoitteet:
-ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa ruuansulatuselimistön osat sekä niiden rakenteen. Hän osaa selittää ravintoaineiden pilkkoutumisen, imeytymisen, kuljetuksen ja varastoinnin. Opiskelija tuntee maksan toiminnan. Opiskelija tietää autonomisen hermoston ja hormonien vaikutuksen ruuansulatuselimistön toimintaan.
-virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino, happo-emästasapaino: Opiskelija tunnistaa virtsanerityselimistön osat ja tuntee niiden rakenteen. Hän osaa selittää nefronin toiminnan sekä ymmärtää virtsanerityksen merkityksen neste- ja elektrolyyttitasapainolle sekä pH:lle. Opiskelija tuntee elimistön nestetilavuudet ja nestekierron.
-Hermoston rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa hermosolun toiminnan. Opiskelija osaa selittää mitä keskushermosto, ääreishermosto ja autonominen hermosto ovat. Opiskelija ymmärtää hermoston merkityksen ihmisen ja hänen ympäristönsä välisessä vuorovaikutuksessa, aistitiedon keräämisessä, käsittelyssä ja motorisen vasteen synnyssä sekä elimistön säätelytoiminnassa. Opiskelija tunnistaa aivojen pääosat, aivokalvot sekä tuntee aivoselkäydinnesteen synnyn, kierron ja merkityksen.
-Iho opiskellaan pääosin itsenäisesti. Opiskelija osaa ihon rakenteen ja merkityksen lämmönsäätelyssä, nestetasapainon ylläpidossa sekä elimistön fysikaalisessa ja immunologisessa puolustuksessa ja aistinelimenä. Hän tietää ihon osuuden erityksessä ja D-vitamiinisynteesissä.