Basics of Clinical Nursing (8 op)
Toteutuksen tunnus: 7Q00FK85-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 23.01.2023 - 06.03.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 06.03.2023 - 09.06.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 8 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Nursing
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- englanti
- Koulutus
- Sairaanhoitajan kaksikielinen tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Virva Vasari
- Tarja Friman
- Jaana Vainionpää
- Nancy Kamau
- Hanna Sahinoja
- Vastuuhenkilö
- Virva Vasari
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 3 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
23TOKASADegree Programme in Nursing, TOKASA
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Opintojakso
- 7Q00FK85
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Hoitotyö 1
Opiskelija
- osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikkumiseen ja kanssakäymiseen liittyvistä tarpeista ja niihin liittyvät hoitotyön auttamismenetelmät ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla
- ymmärtää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä ja tietää sen puheeksi ottamisen menetelmiä
- osaa yksilövastuisen hoitotyön ja omahoitajana toimimisen periaatteet, ja osaa auttaa ja ohjata ihmistä päivittäisissä toiminnoissa asiakaslähtöisesti
- harjaantuu kasvokkain tapahtuvissa ohjaustilanteissa
- osaa terveyttä edistävän ravitsemuksen perusteet
- osaa kuntouttavan hoitotyön periaatteet
- osaa ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää sekä osaa soveltaa niitä potilaan avustamisessa
- ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
- osaa työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti, ja toimii yleistä siisteyttä ja järjestystä noudattaen harjoitustunneilla
Hoitotyö 2
Opiskelija
- osaa tarkkailla aikuisen lämmönsäätelyjärjestelmään ja hengitys- ja verenkiertoelimistöön liittyvää toimintaa, tietää niiden normaalin toiminnan, tunnistaa niiden muutokset, sekä osaa käyttää hoitotyön auttamismenetelmiä alueilla esiintyvissä ongelmissa
- tietää mitä tarkoitetaan ABCDE- ja NEWS -menetelmällä ja tietää miten sitä käytetään arvioitaessa potilaan peruselintoimintoja
- tietää miten potilaan kipua tarkkaillaan ja on selvillä erilaisista kivun hoidon menetelmistä
- ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
- harjaantuu kasvokkain tapahtuvissa ohjaustilanteissa
- toimii yleistä siisteyttä ja järjestystä noudattaen harjoitustunneilla
Kliiniset laboratoriotutkimukset ja EKG
Opiskelija
- tietää tavallisimmat kliiniset laboratoriotutkimukset
- tietää kliinisen laboratoriotutkimusprosessin periaatteet ja vaiheet
- ymmärtää laboratoriotutkimuksiin liittyvät preanalyyttiset laatutekijät ja niiden merkityksen omassa toiminnassaan
- tietää perusteet laskimoveri- ja ihopistonäytteenotosta sekä EKG-rekisteröinnistä -harjoittelee ohjatusti laskimoveri- ja ihopistonäytteenottoa sekä 12-kytkentäisen lepo-EKG:n rekisteröintiä laadukkaasti potilas- ja työturvallisuuden huomioiden
Sisältö (Opintojakso)
Hoitotyö 1, 4 op
- aseptinen työskentely hoitoympäristössä
- ihmisen perustarpeet; lepo, liikkuminen, ravitsemus, erittäminen, puhtaus, ihonhoito ja hoitotyön auttamismenetelmät sekä terveyden edistäminen näillä alueilla
- seksuaalisuuden huomioiminen hoitotyössä ja sen puheeksi ottamisen menetelmät
- suomalaiset ravitsemussuositukset
- yksilövastuinen hoitotyö ja omahoitajana ohjaamisen vastuu ja periaatteet
- ergonominen työskentelytapa hoitotyössä ja ihmisen avustaminen liikkumisessa ja levossa
- kuntouttava hoitotyön ohjauskäytännöt ja työtapa potilaan avustamisessa
Hoitotyö 2, 3 op
- verenkierron tarkkailu, mittaaminen ja siihen liittyvät hoitotyön auttamismenetelmät
- hengityksen tarkkailu, mittaaminen ja hoitotyön auttamismenetelmiä hengityksen helpottamiseksi
- lämpötasapainon tarkkailu ja hoitotyön auttamismenetelmät lämpötasapainon häiriötilanteissa
- ABCDE-menetelmä potilaan peruselintoimintojen arvioinnissa ja potilaan tilasta raportointi (esim. ISBAR, NEWS)
- kiputyypit ja hoitotyön auttamismenetelmät kivun hoidossa
- kaasulaskujen perusteet
- sanallinen ohjaus potilaiden ja moniammatillisen tiimin välillä
- hoitotyön tilanteissa ohjaaminen ohjausprosessin mukaisesti
Kliiniset laboratoriotutkimukset ja EKG, 1op
- tärkeimmät kliiniset laboratoriotutkimukset
- laboratoriotutkimusprosessi
- tutkimusnimikkeet ja laboratorio-ohjekirjan käyttö
- preanalyyttiset laatutekijät
- potilaan ohjaus laboratoriotutkimuksiin
- laskimoveri- ja ihopistonäytteenotto
- 12-kytkentäinen lepo-EKG
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Hoitotyö 1
Opiskelija
- tietää ihmisen lepoon, liikuntaan, ravitsemukseen, erittämiseen ja puhtauteen sekä kanssakäymiseen liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla
- tietää eri tarkkailualueiden normaaliarvot
- tietää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä ja sen puheeksi ottamisen menetelmiä
- tietää kuntouttavan hoitotyön ja ergonomisen työskentelytavan perusteet
- tietää joitakin terveyttä edistävän ravitsemuksen yksityiskohtia tai esimerkkejä
- osallistuu pienryhmä työskentelyyn ja tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
- tietää miten työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti
Hoitotyö 2
Opiskelija
- tietää ihmisen verenkiertoon, hengitykseen ja lämmönsäätelyyn liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla
- tietää kiputyypit ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä kivun hoidossa
- osallistuu pienryhmä työskentelyyn ja tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
- tietää kasvokkain tapahtuvien ohjaustilanteiden perusperiaatteet
- tietää miten työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Hoitotyö 1
Opiskelija
- osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan ja kanssakäymiseen liittyvistä tarpeista ja tietää perustellen niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla
- ymmärtää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä ja tietää sen puheeksi ottamisen menetelmien käytön
- osaa terveyttä edistävän ravitsemuksen keskeiset asiat osana kokonaisuutta
- osaa kuntouttavan hoitotyön periaatteet
- osaa ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
- ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
- osaa työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti
Hoitotyö 2
Opiskelija
- tietää miten tarkkaillaan aikuisen lämmönsäätelyjärjestelmään, hengitys- ja verenkiertoelimistöön liittyvää toimintaa, tietää niiden normaalin toiminnan sekä osaa perustellen käyttää hoitotyön auttamismenetelmiä alueilla esiintyvissä ongelmissa
- tietää miten potilaan kipua tarkkaillaan ja on selvillä erilaisista kivun hoidon menetelmistä
- harjaantuu kasvokkain tapahtuvien ohjaustilanteissa
- osaa työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Hoitotyö1
Opiskelija
- analysoi, pohtii, perustelee ja yhdistää teoreettisen osaamisen ammatilliseen kontekstiin
- osaa työskennellä kliinisen hoitotyön perustaitoja käyttäen
- osaa huomioida ja noudattaa yksilövastuisen hoitotyön perusperiaatteita
- ottaa aktiivisesti vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
Hoitotyö 2
Opiskelija
- analysoi, perustelee ja yhdistää tietoa aikuisen lämmönsäätelyjärjestelmän ja hengitys- ja verenkiertoelimistön toiminnasta, sekä osaa perustellen käyttää hoitotyön auttamismenetelmiä alueilla esiintyvissä ongelmissa erilaisissa ammatillisissa konteksteissa
- osaa työskennellä kliinisen hoitotyön perustaitoja käyttäen
- osaa huomioida ja noudattaa yksilövastuisen hoitotyön perusperiaatteita
- ottaa aktiivisesti vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Kliiniset laboratoriotutkimukset ja EKG
Hyväksytyn suorituksen arviointikriteerit
Opiskelija
- tietää perusteet keskeisistä laboratoriotutkimuksista ja preanalyyttisistä laatutekijöistä
- osaa etsiä tietoa laboratorio-ohjekirjoista
- osaa ohjata potilaita laboratoriotutkimuksiin
- huomio toiminnassaan potilas- ja työturvallisuuden
- harjoittelee ohjatusti laskimo- ja ihopistonäytteenottoa
- osaa ottaa ohjatusti EKG-rekisteröinnin ja arvioida rekisteröinnin laatua
Aika ja paikka
Contact Theory teaching. Mandatory participation in Orientation
Mandatory participation in clinical skills stations (8)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Nursing Care 1: Exam week 18-19
1. Re-exam week 22
2. Re-exam week 34
NURSING CARE 2: Exam week 21-22
1. Re-exam in week 34
2. Re-exam in 38
The re-exam will be in the Exam Room
Clinical Laboratory Investigations and ECG Group Exam 12.4.2023
1. Re-exam in week 17
2. Re-exam in week 21
Exam week will be announced later
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Clinical laboratory investigations and ECG
Evaluation criteria (pass)
The student
- knows the principles of the most common clinical laboratory investigations and preanalytical quality factors
- knows how to look up information using laboratory instruction manuals
- can guide patients to laboratory tests
- takes into account patient safety and occupational safety
- practises performing venepuncture and skin puncture blood sampling under supervision
- can record a 12-lead ECG under supervision and analyze the quality of the registration
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Contact teaching, Small group work, Guided independent work, cbcl work, Flipped learning, Orientation training, Moodle online work, teaching discussions, teaching simulation, group work, online tests and courses.
Oppimateriaalit
Course ebook:Kozier & Erb's fundamentals of nursing : concepts, process, and practice / Audrey Berman, Shirlee J. Snyder, Geralyn Frandsen., Harlow : Pearson Education Limited, 2016.
Other materials provided in the Moodle course
Clinical Laboratory Investigations and ECG
-all the material provided by the teachers
-all the material produced within the small group work
- Article: Simundic et al. 2018. Joint EFLM-COLABIOCLI Recommendation for venous blood sampling. Clin Chem Lab Med 2018. (Moodle)
- eBook: Basten, G. 2019. Blood Results in Clinical Practice: a Practical Guide to Interpreting Blood Test Results: Chapter 1: Blood results made easy
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Skills lab -numbers of hours spent 9 x 4 h = 36 h
Independent work 9 x 8 h = 72 h
Pre-task before the skill lab 7 kpl x 4 h = 28 h
Sisällön jaksotus
Nursing Care 1: Numerical evaluation
Nursing Care 2: Numerical evaluation
Nutrition: Pass >8/10 Fail <8
Skill Stations: Completed / Not completed
Orientation training, ergonomics: completed / Not completed
Clinical laboratory tests and ECG (theory) - completed / Not completed (Peppi)
ECG Skills lab - completed / Not completed (Peppi)
Blood Samples Skills lab - completed / not completed (Peppi)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
None
Kansainvälisyys
None
Lisätietoja opiskelijoille
Dress code for the clinical skills station. (Nurse Scrubs, Working shoes, hair tied, no nail Polish, no eating or drinking inside the lab. )
Proper hygiene and appearance
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
The Student
- can define concepts of rehabilitative nursing and ergonomic way of working.
- knows the basics of patient’s needs in the areas of rest, nutrition, excretion, hygiene, moving about and transferring, relationships and sexuality and can name the nursing methods meeting the needs.
- knows the normal variation in the observed parameters.
- knows the national nutrition recommendation’s fundamental principles and concepts.
- recognizes the nutritional guidance needs of an adult patient.
- knows how to recognize the risk of malnutrition.
- can list the principles of hospice care
- participates in the small group's work and goal-oriented problem-solving process with the small group
- know how to work according to aseptic principles
The student
- knows the basic requirements of human blood circulation, breathing, and heat regulation, and can identify nursing interventions in these areas
- knows the normal values of the different monitoring areas
- knows the types of pain and can identify nursing interventions to help in pain management
- knows the basic principles of face-to-face control situations
- knows how to work according to aseptic principles
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
The Student
- knows the basics of patient’s needs in the areas of rest, nutrition, excretion, hygiene, moving about and transferring, relationships and sexuality and can name with rationales the nursing methods meeting the needs and can promote health within the domain.
- can define concepts of rehabilitative nursing and ergonomic way of working and can implement those while assisting a patient.
- knows the national nutrition recommendation’s fundamental principles and concepts.
- recognises the nutritional guidance needs of an adult patient.
- can implement nursing care of a patient with special nutritional needs (malnutrition).
- can list the principles of hospice care
- take responsibility for their own learning and working in a small group and commit to a goal-oriented problem-solving process with the small group
- is able to work according to aseptic principles
The student
- knows how to monitor adult activity regarding the thermoregulatory, respiratory and circulatory systems, knows their normal functions and knows in detail how to perform nursing interventions for problems in the mentioned areas
- knows how to monitor pain and is aware of different methods of pain management
- trains in face-to-face control situations
- is able to work according to aseptic principles
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
The Student
- can combine theory base with nursing
- can analyse, ponder and implement in professional context
- is able to work using basic clinical nursing skills
- is able to take into account and follow the basic principles of individually responsible nursing
- takes active responsibility for their own learning and working in a small group and commits to a goal-oriented problem-solving process with the small group
The student
- analyses, explains in detail and combines knowledge regarding the thermoregulatory, respiratory and circulatory systems, knows their normal functions and knows in detail how to perform nursing interventions for problems in the mentioned areas, in various professional contexts
- is able to work using basic clinical nursing skills
- is able to take into account and follow the basic principles of individually responsible nursing
- takes active responsibility for their own learning and working in a small group and commits to a goal-oriented problem-solving process with the small group