Orientation to the Profession (2 op)
Toteutuksen tunnus: 7Q00FS03-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 23.01.2023 - 01.02.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2023 - 31.12.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Nursing
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- englanti
- Koulutus
- Sairaanhoitajan kaksikielinen tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Anne Kopperoinen
- Virva Vasari
- Taina Peltonen
- Vastuuhenkilö
- Virva Vasari
- Ryhmät
-
23TOKASADegree Programme in Nursing, TOKASA
- Opintojakso
- 7Q00FS03
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa suunnitella ja toteuttaa oman henkilökohtaisen opiskelupolun
- kykenee jatkuvasti uudistamaan osaamistaan ja oppimaan uutta
- osaa tunnistaa oman ammatillisen osaamisen tason
- ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisessä ja hoitotyössä
- osaa tuottaa asiatyylin tekstiä ja esityksiä TAMKin kirjallisen työn ohjeiden mukaisesti
- tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpien ammattiryhminen toimintakäytännöt ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan perusteet
Sisältö (Opintojakso)
- kirjoitusviestintä
- asiantuntijuuden kehittyminen
- keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
- osallistuu henkilökohtaiseen opetussuunnitelmakeskusteluun
- ottaa osaa opettajatuutoritunneille ja suunnittelee aktiivisesti omia opintojaan
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimmät tehtävät ja niiden vastuualueet
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita
Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse asiatyylisen tekstin tuottamista TAMKin ohjeiden mukaisesti
- ei suunnittele opintojaan/ opiskele aktiivisesti
- ei tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimpiä tehtäviä ja vastuualueita
- ei osaa sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Orientaatioviikko, opettajatutortunnit, opiskelijatutortapaamiset, yksilölliset ja ryhmämuotoiset hopskeskustelut, luennot, infot, työpajat, seminaarit
Oppimateriaalit
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelman (21SH) opetussuunnitelma
Yleissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset. https://blogi.savonia.fi/ylesharviointi/2019/01/31/yleissairaanhoitajan-180-op-osaamisvaatimuslauseet-ja-sisallot-julkaistu/
Sairaanhoitajien eettiset ohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-eettiset-ohjeet/
Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-kollegiaalisuusohjeet/
Lait
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä559/1994
Terveydenhuoltolaki 2010/1326
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöstä
Valvira https://www.valvira.fi/
Sekä muu opettajan osoittama kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 credits = 2 x 27 h = 54 hrs of student's work
Orientation to studies
Tutorteacher lessons
Individual study plan discussion 1h
Laws and act guiding professional activities
Written communication ( lesson and workshops 2 hrs in small groups )
Information search 2 hrs ( Independent and group work)
Sisällön jaksotus
Parts:
Professional development, ethics, norms, and laws 1 credit
Written communication 1 credit
Information search ( 2hrs) 0 credit
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
None
Lisätietoja opiskelijoille
Written communication and information search is integrated into the course Holistic health promotion where one of the assignments is to write an essay
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Pass
The student
- is able to make a structurally intact, illustrative, case style and understandable problem-based text, in which the argumentation is convincing and diverse
- participates in the discussion of personal curriculum
- participates in the tutorial lessons and actively plans her/his own studies
- is familiar with the operational practices of the central professions in social and health care and the principles of their regulatory oversight.
Fail
The student
- is not able to write the text according to the guidelines of TUAS's written communication
- does not plan and implement his/her own personal study plan and does not study actively
- is not familiar with the essential tasks and responsibilities of the social and health care professions
- does not know the legislation regulating the social and health care professions.
- is not familiar with the supervision by authorities in the social and health professions.