Siirry suoraan sisältöön

Metsäluonnon monimuotoisuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: 6M00DV53-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 31.03.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Metsätalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Petri Keto-Tokoi
  • Päivi Tiiva

Ryhmät

  • 22IM
    Metsätalous 2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
-tuntee metsäekosysteemien toiminnan pääpiirteet sekä luonnonmetsien häiriö- ja sukkessiodynamiikan perusteet
-tuntee elävien ja kuolleiden puiden merkityksen metsälajistolle
-tuntee pääpiirtein Suomen luontotyyppien luokittelun periaatteet ja erilaisten luontotyyppien merkityksen luonnon monimuotoisuudelle
-tuntee metsätalouden vaikutukset Suomen lajiston ja luontotyyppien uhanalaistumiseen
-tuntee uhanalaisia metsälajeja ja lajiryhmiä, niiden elinympäristövaatimuksia ja niiden uhanalaistumisen syitä
-tuntee metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen keinovalikoiman, nykytilanteen ja haasteet

Sisältö (OJ)

Metsäekosysteemien lajisto, rakenne ja toiminta. Luonnonmetsien häiriöt ja sukkessiot. Elävät ja kuolleet puut metsälajien elinympäristöinä. Erilaiset luontotyypit ja niiden merkitys monimuotoisuudelle. Lajiston ja luontotyyppien uhanalaisuus ja siihen vaikuttavat tekijät. Uhanalaisten metsälajien elinympäristövaatimukset ja uhanalaistumisen syyt. Metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen nykytilanne, haasteet ja keinovalikoima

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelijan perehtyneisyys osoitettuihin materiaaleihin on puutteellista ja hän hallitsee opintosisältöjen peruskäsitteitä vain ylimalkaisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija hallitsee hyvin metsäluonnon monimuotoisuuden peruskäsitteet sekä niidet väliset keskenäiset yhteydet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija hallitsee metsäluonnon monimuotoisuuden peruskäsitteet hyvin ja osaa selittää niiden monipuolisesti niiden välisiä yhteyksiä . Hän osaa käyttää erilaisia lähteitä ja aineistoja luovasti, analyyttisesti ja kriittisesti sekä arvioida niiden pätevyyttä perustellusti

Aika ja paikka

Tamk
Maasto-opetus Seitseminen 19.1.
Pienryhmien ryhmäjako moodle, aikataulut ja luokat Pakki
Luennot Pakki
Luontotyyppiryhmätöiden esitykset 24.1. ja 26.1.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

1. Suullinen tentti pienryhmissä 17.1.: Luonnonmetsä (ryhmäjako ja ryhmien ajat moodlessa)
2. Suullinen tentti pienryhmissä 31.1.: Metsälajit ja niiden elinympäristöt (ryhmäjako ja ryhmien ajat moodlessa)
3. Suullinen tentti pienryhmissä 6.2.: Metsätalouden vaikutukset metsäluonnon monimuotoisuuteen ja monimuotoisuuden turvaaminen (ryhmäjako ja ryhmien ajat moodlessa)

Kirjallinen tentti järjestetään vain niille opiskelijoille, joiden suoritus ryhmäkeskusteluissa on hylätty. Tentin ajankohta perjantai 17.2. klo 14.15-16.30.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistumalla ryhmätapaamisiin (3) ja osaamalla vastata kysymyksiin ryhmäkeskusteluissa saat arvosanan
tyydyttävä (1)- erinomainen (5).Mikäli osaamisessa puutteita ( arvosanan hylätty) niin arvosanan tyydyttävä 1 – hyvä 3 saat osallistumalla lopputenttiin.

Ryhmätyö ja sen esitys voivat vaikuttaa arvosanaa korottavasti/laskevasti yhdellä pykälällä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakson opetus koostuu:
a) Pienryhmätyöskentely - itsenäinen tiedon hankinta
b) Ryhmätöiden teko
c) Luennot
d) Maasto-opetus

Pienryhmätyöskentelyssä ja paritöiden teossa/esityksissä läsnäolovaatimus on 100%
Maasto-opetuksen toteutuminen riippuu maaliskuun korona tilanteesta

Oppimateriaalit

Keto-Tokoi, P. ja Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki.

Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. Helsinki.

Keto-Tokoi, P. & Siitonen, J. 2021. Puiden asukkaat - Suomen puiden seuralaislajit. Gaudeamus.

Moodleen tallennetut aineistot ja linkit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus noin 35 h, itsenäinen opiskelu ja etätehtävät n. 100 h

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu neljästä eri teemasta
1. Luonnonmetsä
2. Metsälajit ja niiden elinympäristöt
3. Metsäluonnon luontotyypit
4. Metsätalouden vaikutukset metsäluonnon monimuotoisuuteen ja monimuotoisuuden turvaaminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

sovittava erikseen

Kansainvälisyys

.

Lisätietoja opiskelijoille

Pienryhmätyöskentelyssä ja ryhmätöiden teossa/esityksissä läsnäolovaatimus on 100%
Maasto-opetuksessa, eli Seitsemisen retkeilyssä läsnäolovaatimus.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei osallistu ryhmätapaamisiin. Opiskelija ei ole tehnyt osoitettuja tehtäviä tai niiden sisältö on laadultaan heikko. Peruskäsitteiden hallinnassa on vakavia puutteita.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan perehtyneisyys osoitettuihin materiaaleihin on puutteellista eikä hän ole tehnyt merkittävästi omaa tiedonhankintaa. Peruskäsitteiden hallinnassa ja niiden välisten keskinäisten yhteyksien selittämisessä on puutteita.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on perehtynyt osoitettuihin lähteisiin ja sen lisäksi tehnyt myös itsenäistä tiedonhankintaa. Opiskelija hallitsee hyvin peruskäsitteet sekä niidet väliset keskinäiset yhteydet. Ryhmäkeskusteluissa opiskelija on aktiivinen ja osaa perustella esittämiään kannanottoja sekä tuoda keskusteluun mahdollisesti uusia avauksia.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on perehtynyt osoitettuihin lähteisiin syvällisesti ja sen lisäksi tehnyt monipuolista itsenäistä tiedonhankintaa. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet hyvin ja osaa selittää niiden monipuolisesti niiden välisiä yhteyksiä. Hän osaa käyttää erilaisia lähteitä ja aineistoja luovasti, analyyttisesti ja kriittisesti sekä arvioida niiden pätevyyttä perustellusti