Mental Health and Substance Abuse Nursing (7 op)
Toteutuksen tunnus: 7Q00FP77-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 15.12.2023 - 12.01.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 29.04.2024 - 02.06.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 7 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Nursing
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- englanti
- Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Nursing
- Opettajat
- Hoitotyö Luennoitsija
- Johanna Vilppola
- Ryhmät
-
22NURKENDegree Programme in Nursing
- Luokittelu
- CONTACT
- Opintojakso
- 7Q00FP77
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa toimia mielenterveyttä edistävällä ja mielenterveys- ja päihdeongelmia ehkäisevällä tavalla eri toimintaympäristöissä
- osaa kohdata ammatillisesti erilaisista elämäntilanteista ja eri kulttuureista tulevia asiakkaita ja perheitä, joilla on mielenterveys- ja/tai päihdeongelmia tai kriisiytynyt elämäntilanne
- tunnistaa ja osaa ottaa puheeksi eri-ikäisten asiakkaiden mielenterveys- ja/tai päihdeongelmista johtuvia oireita
- osaa tehdä hoidon tarpeen arviointia yhteistyössä sairastuneen ja hänen perheensä kanssa
- osaa arvioida potilaan hoidon tarpeen perusteella hoitoon ohjauksen tarpeen erityispalveluihin tai erityistyöntekijän palvelujen piiriin yhteistyössä muiden ammattilaisten kanssa
- osaa asiakaslähtöisen ohjauksen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- osaa huomioida lasten ja muiden läheisten tilanteen perheenjäsenen sairastuessa mielenterveys- ja/tai päihdeongelmaan
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida perusterveydenhuollossa mielenterveys- ja/tai päihdeongelmien hoitoa näyttöön perustuvaa tietoa käyttäen ja palautetta hyödyntäen yhteistyössä muiden ammattilaisten, potilaan ja perheen kanssa
- osaa hyödyntää digitaalisia työvälineitä omassa toiminnassaan
- osaa toimia uhkaavassa vuorovaikutustilanteessa ennakoivasti ja ammatillisesti
- osaa reflektoida oman persoonansa ammatillista käyttöä ja tunnistaa omia kehittämishaasteitaan
- tietää tavallisimmat psykiatriset sairaudet sekä niiden oireet, tutkimukset ja hoitomuodot
- tietää psykiatrisen farmakogenetiikan perusteet sekä geenien vaikutuksista mielenterveyshäiriöiden syntyyn
- tietää lääkehoidon perusteet ja erityispiirteet mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
Sisältö (Opintojakso)
- mielenterveyden edistäminen, mielenterveys- ja päihdeongelmien ennaltaehkäisy hoitotyössä
- mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisimmät hoitomenetelmät perusterveydenhuollossa
- mielenterveys- ja päihdehoitotyötä ohjaavat keskeiset lait ja asetukset
- mielenterveys- ja päihdeongelmien tunnistamismenetelmät, haastattelu ja keskeisimpien oiremittareiden käyttö
- mielenterveys- ja päihdehoitotyön tarpeen arviointi äkillisissä kriisiytyneissä tilanteissa sekä hoidon ja kuntoutuksen jatkuessa
- hoidollinen vuorovaikutus ja asiakaslähtöinen ohjausosaaminen eri ikäisten kanssa mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- hoitosuunnitelma ja rakenteinen kirjaaminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- kuntouttava työote mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- digitaalisten työvälineiden hyödyntäminen
- ennakoiva vuorovaikutus uhkaavassa, eskaloituvassa tilanteessa
- oman ammatillisen persoonan käyttö ja kehittäminen
- psykofarmakologia ja psykiatrinen farmakogenetiikka
- psykiatrinen ja päihdepsykiatrinen diagnostiikka ja psykiatria lääketieteen erikoisalana
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää mielenterveyden edistämisen sekä mielenterveys- ja päihdeongelmien ennaltaehkäisyn perusperiaatteet
- tunnistaa keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyön ongelmia ja perusterveydenhuollossa toteutettavia auttamismenetelmiä
- tuntee hoidollisen vuorovaikutuksen ja asiakaslähtöisen ohjauksen perusteet mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- tietää oman ammatillisen persoonan käytön ja kehittämisen merkityksen
- tietää, mitä tarkoitetaan kuntoutumista tukevalla lähestymistavalla
- tunnistaa keskeisiä psykiatrisia diagnooseja ja lääketieteellisiä hoitomenetelmiä
- tietää geenien vaikutuksesta mielenterveys- ja päihdehäiriöihin
- tietää keskeiset mielenterveys- ja päihdehäiriöiden hoitoon käytettävät lääkkeet ja perusteet psykiatrisesta farmakogenetiikasta
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Tyydyttävän arviointikriteerien lisäksi
Opiskelija
- osaa ottaa puheeksi mielenterveys- ja päihdeongelmia ja arvioida hoidon tarvetta
- osaa soveltaa tietoa mielenterveys- ja päihdehoitotyön ongelmista
- osaa soveltaa perusterveydenhuollossa toteutettavia auttamismenetelmiä
- osaa soveltaa tietoa hoitosuhdetyöskentelystä ja asiakaslähtöisestä ohjauksesta
- osaa soveltaa kuntoutumista tukevaa lähestymistapaa
- tunnistaa perusterveydenhuollossa arvioitavia psykiatrisia diagnooseja ja niiden lääketieteellisiä hoitomenetelmiä
- hakee ja hyödyntää työskentelyssään näyttöön perustuvaa tietoa
- tietää lääkehoidon perusteet ja erityispiirteet mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Hyvän arviointikriteerien lisäksi
Opiskelija
- osaa arvioida potilaan hoidon tarvetta oireiden vaikeusasteen ja potilaan voimavarojen mukaan sekä huomioida potilaan perheen ja verkoston
- osaa arvioida omaa ammatillista osaamistaan mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- tietää mielenterveys- ja päihdehäiriöiden hoidossa käytetyt lääkeaineet
- tunnistaa keskeisimmät päihdepsykiatriset diagnoosit ja niiden hoitomenetelmät
Aika ja paikka
Remote and classroom teaching, but only one at the time. There won´t be online streaming while teaching in the classroom (because of the subject: mental health and substance abuse nursing).
Followed by organizational regulations and if needed there might be changes in pedagogical implementation e.g. pandemic situation.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Students can to study all the materials beforehand the each lecture. You can find all the lecture-slides and some other materials from the Moodle. In the classroom, we are also using traditional methods like lectures and discussions, some games, group methods, pair discussions and so on. Individual (or pair or group- teacher´s decision which based on pedagogical issues) exam in the classroom.
Parts
1.Psychiatric nursing ( 1-5) (30.5.2024 in the classroom)
2.Psychiatry (approved/failed) (in the Moodle during the course, follow the deadlines)
3.Psychopharmagology (approved/failed) (in the Moodle during the course, follow the deadlines)
Psychiatric nursing- exam retakes: retake I August week 33 and Retake II September week 37 in Exam environments.
Assignments and psychiatry and psychophamacology exams deadlines are informed in the Moodle. All the assingments are not possible to submit after that. The next opportunity is to do assignments with the next implementation in the schedule of another group.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lectures, team work, small group work, individual tasks, visit by expert by experience
Oppimateriaalit
Nursing part: Psychiatric Mental Health Nursing : An Interpersonal Approach Rogers, Vickie L.; Fitzpatrick, Joyce J.;Jones, Jeffrey S. New York : Springer Publishing Company. 2017 (USA) e-book, or newer (pages are informed in slides)
Psychopharmacology part: Chapter 5. Overview of psychopharmacology Debbie Steele, Joan S. Grant, and Norman L. Keltner, In bookAdvanced Practice Psychiatric Nursing, Second Edition :pages 63-94 Integrating Psychotherapy, Psychopharmacology, and Complementary and Alternative Approaches Across the Life Span (2017) (ebook)
Materials in the Moodle and materials provided by teacher in lessons, PP-slides
Psychiatry lectures in the moodle videos
Safewards: http://www.safewards.net/
http://www.copmi.net.au/
Let´s Talk About Children
https://mieli.fi/en/front-page/society-and-advocacy/the-effective-child-and-family-work/lets-talk-about-children/
And other materials which will be shown during lectures.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mandatory lectures are:
Orientation on Wednesday 8.5.2024 (remote teaching)
Small group working: on Thursday 23.5.2024 pretask+Therapeutic listening and discussion (live teaching in the classroom)
Small group working: scientific article feedback-studio on Wednesday 29.5.2024 (remote teaching)
Treatment plan - task on Thursday 30.5.2024 (live in the classroom)
Nursing exam on Thursday 30.5.2024 (live in the classroom)
You can find all the lecture-slides and some other materials from the Moodle. In the classroom, we are also using traditional methods like lectures and discussions, some games, group methods, pair discussions and so on. Individual (or pair or group, teacher´s decision based on pedagogical issues) exam on Thursday 30.5.2024 in the classroom.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- tietää mielenterveyden edistämisen sekä mielenterveys- ja päihdeongelmien ennaltaehkäisyn perusperiaatteet
- tunnistaa keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyön ongelmia ja perusterveydenhuollossa toteutettavia auttamismenetelmiä
- tuntee hoidollisen vuorovaikutuksen ja asiakaslähtöisen ohjauksen perusteet mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- tietää oman ammatillisen persoonan käytön ja kehittämisen merkityksen
- tietää, mitä tarkoitetaan kuntoutumista tukevalla lähestymistavalla
- tunnistaa keskeisiä psykiatrisia diagnooseja ja lääketieteellisiä hoitomenetelmiä
- tietää geenien vaikutuksesta mielenterveys- ja päihdehäiriöihin
- tietää keskeiset mielenterveys- ja päihdehäiriöiden hoitoon käytettävät lääkkeet ja perusteet psykiatrisesta farmakogenetiikasta
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tyydyttävän arviointikriteerien lisäksi
Opiskelija
- osaa ottaa puheeksi mielenterveys- ja päihdeongelmia ja arvioida hoidon tarvetta
- osaa soveltaa tietoa mielenterveys- ja päihdehoitotyön ongelmista
- osaa soveltaa perusterveydenhuollossa toteutettavia auttamismenetelmiä
- osaa soveltaa tietoa hoitosuhdetyöskentelystä ja asiakaslähtöisestä ohjauksesta
- osaa soveltaa kuntoutumista tukevaa lähestymistapaa
- tunnistaa perusterveydenhuollossa arvioitavia psykiatrisia diagnooseja ja niiden lääketieteellisiä hoitomenetelmiä
- hakee ja hyödyntää työskentelyssään näyttöön perustuvaa tietoa
- tietää lääkehoidon perusteet ja erityispiirteet mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyvän arviointikriteerien lisäksi
Opiskelija
- osaa arvioida potilaan hoidon tarvetta oireiden vaikeusasteen ja potilaan voimavarojen mukaan sekä huomioida potilaan perheen ja verkoston
- osaa arvioida omaa ammatillista osaamistaan mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- tietää mielenterveys- ja päihdehäiriöiden hoidossa käytetyt lääkeaineet
- tunnistaa keskeisimmät päihdepsykiatriset diagnoosit ja niiden hoitomenetelmät