Supervised Clinical Training 6 (6 op)
Toteutuksen tunnus: 7Q00FP92-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2023 - 02.01.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2023 - 31.07.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 6 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Nursing
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Nursing
- Opettajat
- Johanna Kangaspunta
- Linah Oule
- Heini Solin
- Vastuuhenkilö
- Johanna Kangaspunta
- Opintojakso
- 7Q00FP92
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- kohtaa potilaan, hänen läheisensä ja työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja osaa luoda ja ylläpitää ammatillisen vuorovaikutussuhteen potilaiden kanssa ja osaa toimia hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti
- arvostaa asiakasta/potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa ohjatusti vastata potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistävästi yhteistyössä potilaan, läheisten ja muiden terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten kanssa ja osaa kirjata tiedot rakenteisesti
- saa kokemusta potilaan koko hoitopolusta, kotiutumisesta ja jatkohoidon suunnittelusta
- osaa soveltaa substanssialueen keskeisiä hoitotyön tietoja ja taitoja potilaan hoitotyössä eettisesti korkeatasoisesti ja näyttöön perustuen
- osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja tilaa, harjaantuu siihen liittyvään päätöksentekoon
- osaa edistää potilasturvallisuutta ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
- hallitse infektioiden ehkäisyn periaatteet ja toimii aseptisesti
- osaa toteuttaa potilaan lääke- ja nestehoitoa turvallisesti ohjattuna
- tunnistaa potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa tuoda ne osaksi potilaiden terveyden edistämistä ja osaa ohjata potilasta omahoidossa ja hoitoon sitoutumisessa
- harjaantuu työtehtävien priorisoinnissa tilanteen mukaan ja osaa työskennellä kustannustietoisesti, ympäristön huomioiden ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti työryhmän jäsenenä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- osaa arvioida omaa osaamistaan ja kehittymistään sairaanhoitajaksi realistisesti ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Sisältö (Opintojakso)
- potilaan kokonaisvaltaisen hoitotyön harjoittelu
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Ohjatut harjoittelut 1- 4 suoritettuna ja osallistunut ohjattu harjoittelu 5:een. Osallistunut harjoitteluympäristössä toteutettavan hoitotyön teoriaopintoihin.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hyväksytty
Opiskelija
- kohtaa potilaan, hänen läheisensä ja työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja osaa luoda ja ylläpitää ammatillisen vuorovaikutussuhteen potilaiden kanssa ja osaa toimia hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti toimintaympäristössä
- arvostaa asiakasta/potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa ohjatusti vastata potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistävästi yhteistyössä potilaan, läheisten ja muiden terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten kanssa ja osaa kirjata tiedot rakenteisesti
- saa kokemusta potilaan koko hoitopolusta, kotiutumisesta ja jatkohoidon suunnittelusta
- osaa soveltaa substanssialueen keskeisiä hoitotyön tietoja ja taitoja potilaan hoitotyössä eettisesti korkeatasoisesti ja näyttöön perustuen, tunnistaa itsessään tiedon puutteita ja etsii aktiivisesti tietoa
- osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja harjaantuu siihen liittyvään päätöksentekoon
- osaa edistää potilasturvallisuutta ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
- hallitse infektioiden ehkäisyn periaatteet ja toimii aseptisesti
- osaa toteuttaa potilaan lääke- ja nestehoitoa turvallisesti ohjattuna
- tunnistaa potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa tuoda ne osaksi potilaiden terveyden edistämistä ja osaa ohjata potilasta omahoidossa ja hoitoon sitoutumisessa
- harjaantuu työtehtävien priorisoinnissa tilanteen mukaan ja osaa työskennellä kustannustietoisesti
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti työryhmän jäsenenä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta
- osaa arvioida omaa osaamistaan ja kehittymistään sairaanhoitajaksi realistisesti ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Hylätty
Opiskelija
- ymmärrys ammatillisesta kohtaamisesta puuttuu: kohtelee potilaita tai heidän läheisiään tai työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutukseen heidän kanssaan, työyhteisötaidot ovat puutteelliset
- substanssialan perustiedoissa on selviä puutteita, tietojen etsiminen ja hyödyntäminen on puutteellista ja väärinymmärryksiä teoriatiedoissa on vielä ohjauskeskusteluiden jälkeenkin
- ei suoriudu keskeisistä kliinisistä taidoista ohjattuna
- ei vastaa potilaan tarpeisiin, hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi jäävät puutteellisiksi ja potilaan hoitopolku ei hahmotu
- ei osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja vointia luotettavasti eikä hallitse niihin liittyvää päätöksentekoa.
- ei tunnista osaamisensa rajoja vaarantaen toiminnallaan potilasturvallisuuden
- ei hallitse infektioiden ehkäisyn periaatteita ja aseptinen toiminta pettää
- tekee virheitä potilaan lääke- ja nestehoidossa ohjauksesta huolimatta, ei ole täyttänyt lääkehoidon passia
- ei osaa tunnistaa potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä eikä ohjata potilasta omahoidossa eikä hoitoon sitoutumisessa
- omien työtehtävien priorisointi on vaikeaa, kustannustietoisuus unohtuu
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojan
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun ohjeistuksia(esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan; tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty.)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta
Aika ja paikka
Spring 2024
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Supervised clinical training
Mandatory orientation and reflection
Written assignment
Oppimateriaalit
As in theoretical lessons
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 weeks= 153 hrs in placement
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Supervised clinical practise
Lisätietoja opiskelijoille
Supervised clinical trainings 2-7 in the Degree Programme in Nursing should be planned and placed in different areas of nursing. EU directive requires following professional competence areas for a nurse responsible for general care: medical nursing, surgical nursing, nursing of children, young people and families, maternity care, mental health and substance abuse nursing, gerontological nursing, home care nursing, acute care nursing, palliative nursing, end-of-life care and nursing for disabled people. Due to limited number of clinical training placements, all areas of nursing are not available for all students. The student should consider how to achieve the goals set for all clinical training areas, combining goals from missing areas to actual clinical training places’ goals, when making individual clinical training plans. Before each clinical training the student should have participated in nursing theory studies related to the clinical training area. Clinical Trainings are carried out with patients of different ages in both primary health care and specialised care, ensuring the development of diverse competence. The student will benefit from having done a middle-phase clinical training in the same area of nursing as advanced studies’ clinical training.
Goals
The student
- meets the patient, family and colleagues appropriately and respectfully, is capable of creating and maintaining professional interaction with the patient, and uses good work community skills
- respects clients/patients and meets them as experts in their lives
- is able to apply the essential nursing knowledge and skills required in the specified care environment and is able to carry out evidence based, ethical and high-quality nursing care
- is able, under supervision, to define patient's nursing needs; to plan, implement and evaluate nursing care in a client-oriented and health-promoting manner, in co-operation with the patient, family and other health care and social services professionals, and is able to use structured documentation system
- gets experience in patient's holistic care path, including discharge and planning for continuing care
- is able to observe and evaluate patient’s basic life functions and vital signs and learns to make related decisions in different situations
- is able to promote patient safety and prevent incidents at all stages of the nursing care process
- masters the principles of infection control and works aseptically
- is able to carry out patient's medication and fluid therapy safely and correctly under supervision
- is able to recognise patients’ health risk factors, understands the meaning of patients’ health promotion and can guide patients in self-care and adherence to care
- practices in prioritizing tasks according to the situation and is able to work cost-effectively, in accordance with the principles of the environment and sustainable development
- adheres to ethical guidelines and principles of nursing, acts responsibly as a member of the work community and follows the practice guidelines
- complies with confidentiality and data privacy protection
- is able to evaluate own competence and development as a student nurse realistically, and is able to give and receive feedback