Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyön suunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7F00FH00-3028

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2023 - 14.08.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
14.08.2023 - 31.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Nursing
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
englanti
Koulutus
Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettajat
Annukka Huuskonen
Anna Rinne
Johanna Kangaspunta
Essi Ylistalo
Taina Peltonen
Vastuuhenkilö
Johanna Kangaspunta
Opintojakso
7F00FH00

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa käyttää kansallisia ja kansainvälisiä tietolähteitä oman opinnäytetyönsä suunnittelussa,
- osaa käyttää sovellettavissa olevaa tietoa kriittisesti,
- tuntee tekijänoikeudet ja osaa kunnioittaa niitä,
- osaa ottaa huomioon sekä tutkimuseettiset että oman alansa eettiset periaatteet,
- osaa valita ja rajata omaa oppimista tukevan ja työelämälähtöisen opinnäytetyöaiheen,
- osaa tehdä TAMKin opinnäytetyöohjeiden mukaisen opinnäytetyösuunnitelman ja perustella tekemänsä valinnat,
- tuntee erilaisia omalle koulutusalalle soveltuvia tutkimuksellisia opinnäytetyön tekemisen tapoja
- osaa valita opinnäytetyöhönsä sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
- tietää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen oman koulutusalansa kannalta

Sisältö (Opintojakso)

Hyväksytty opinnäytetyösuunnitelma ja opinnäytetyösopimus tai -lupa ovat edellytyksenä opintojakson suorittamiselle tutkinto-ohjelmakohtaisten suoritusten lisäksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät opinnäytetyöohjeiden yhteydestä. Ks. https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104
Numeerinen arviointi annetaan opinnäytetyön valmistuttua.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät opinnäytetyöohjeiden yhteydestä. Ks. https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104
Numeerinen arviointi annetaan opinnäytetyön valmistuttua.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät opinnäytetyöohjeiden yhteydestä. Ks. https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104
Numeerinen arviointi annetaan opinnäytetyön valmistuttua.

Aika ja paikka

Fall semester 2023, Implementation and reporting phases in 2024.
All contact lessons and online sessions are mandatory. Please see 20NURKEN schedule for the details.

Moodle platform for the whole BT process

- Orientation 1 and 2
- Topic workshop on Zoom by appointments via wiki (BT Moodle)
-Health statistics course online and test by due date
- Topic suggestion to WIHI
- data search workshop ( by information specialist) (see21NURKEN schedule)
-Idea seminar with thesis supervisor
- work life meeting
- Tutorial with the thesis supervisor
-BT plan seminar (January 2024)


See TAMK Intra: TAMK's student guide > Student's handbook > Thesis at TAMK

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Independent orientation to the bachelor's thesis process
Data search: orientation video and task, class online / at school, completing data search task ( instructions from information specialist) by the due date
Health Statistics: Exam -test ( by due date)
Bachelor's thesis plan in January 2024: submitted a week before the tutorial.
Independent work: includes orientation, choosing and limiting the topic, writing the plan, and participating in the guidance tutorial.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Please see the evaluation criteria for the bachelor's thesis.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lectures, seminars, tasks, online learning, tutorials for the thesis work, workshops, independent and team work.
Data search: Doing a data search and preparatory tasks and attending to a class.
Statistics: online- Moodle course and EXAM-test

Oppimateriaalit

Boswell, C., & Cannon, S. (2020). Introduction to nursing research : incorporating evidence-based practice (Fifth edition). Jones & Bartlett Learning, LLC.

Fain, J. A. (2017) Reading, understanding, and applying nursing research. Fifth edition. Phliadelphia: F. A. Davis Company.

https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1kfmqvo/alma998040296905973

Parahoo, K. (2014). Nursing research: principles, process and issues (3. ed. or any other edition). Palgrave Macmillan.

Lubbe, W., Ham-Baloyi, W. & Smit, K. (2020). The integrative literature review as a research method: A demonstration review of research on neurodevelopmental supportive care in preterm infants. Journal of Neonatal Nursing, 26(6), 308-315. doi:https://doi.org/10.1016/j.jnn.2020.04.006

Polit, D., & Beck, C. (2010). ESSENTIALS OF NURSING RESEARCH (7th ed., or any other edition). Lippincott Williams & Wilkins.

A variety of other research articles appointed by the lecturer.
Additional reading:
PAR (participatory action research)
Padilha et al. 2016, Participatory action research: A strategy for improving self-care management in chronic obstructive pulmonary disease patients. Action research. Action Research 2016, Vol. 14(3) 240–256 ! The Author(s) 2015 Reprints and permissions: sagepub.co.uk/journalsPermissions.nav DOI: 10.1177/1476750315606196

Participatory action research: A strategy for improving self-care management in chronic obstructive pulmonary disease patients (tuni.fi)
Action research and health care
de Brún et al. 2016 BMC Health Services Research (2016) 16:346 DOI 10.1186/s12913-016-1587-z
Learning from doing: the case for combining normalisation process theory and participatory learning and action research methodology for primary healthcare implementation research (biomedcentral.com)

Elg M. et al. 2012. Co-creation and learning in health-care service development. www.emeraldinsight.com/1757-5818.htm 419359 328..343 (tuni.fi)

Research based development and diary form thesis from JAMK.
https://oppimateriaalit.jamk.fi/opinnaytetyo/en/thesis-implementation-methods-and-results/research-based-development-assignment/


Jämsä, U. 2014. Kuntoutuksen muutosagentit. Tutkimus työelämälähtöisestä oppimisesta ylemmässä ammattikorkeakoulutuksessa. Acta Universitatis Ouluensis D Medica 1252. (toiminnalliseen)
• Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino oy. (toiminnalliseen)
• Tuomi, J., Sarajärvi, Anneli 2018. Laadullinen tutkimmus ja sisällönanalyysi. Tammi.
• Tietoarkiston tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
• Isojärvi J. 2011. Tutkimuskysymyksestä hakustrategiaksi: PICO-asetelma informaatikon työkaluna. Osaamisen ytimessä – tietoaineistot tutuiksi. BMF ry:n kevätseminaari 13.4.2011 Kuopio. Viitattu 5.3.2021. Saatavana: https://bmfry.files.wordpress.com/2018/06/pico-asetelma-informaatikon-tyc3b6kaluna.pdf
Eriksson, K. et al. 2012. Hoitotiede. 4. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
• Lauri, S. & Kyngäs, H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. Porvoo: WSOY.
• Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
• Heikkilä, A. Jokinen, P., Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittäminen: avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. WSOY.
• Heikkinen, H., Rovio, E., Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon: toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kansanvalistusseura.
• Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. 2016. Toim. M. Stolt, A. Axelin, R. Suhonen. Turku: Turun yliopisto Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja. Sarja A.
• Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö . Helsinki: Tammi. (toiminnalliseen)
• Vilkka, H. 2020. Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas. Jyväskylä: PS-kustannus.
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1kfmqvo/alma9911131569305973
• Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Credit transfer (5-10 credits) is possible based on earlier bachelor's or master's thesis. Please see the instructions from BT Moodle. Contact Piia Lavonius-Ylönen, if applicable.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Each thesis will be written in collaboration with a working life connection. The contact person will be appointed by TAMK.

Lisätietoja opiskelijoille

Prerequisites are: Nursing Science -course participation, studies progressed with 21nurken - group and 3 clinical trainings.

Bachelor's thesis, functional thesis, is written with a pair or in a group of three students.

Siirry alkuun