Skip to main content

An Environmentally Oriented Service Landscape (5cr)

Code: 8U00FZ56-3001

General information


Enrolment period
20.01.2023 - 16.02.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
17.03.2023 - 16.05.2023
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
3 cr
Mode of delivery
Online learning
Unit
Business and Media
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Master's Degree Programme in Hospitality Management
Teachers
Mika Kylänen
Person in charge
Mika Kylänen
Tags
ONLINE
Course
8U00FZ56

Objectives (course unit)

Student can
- can build a wide picture from the environmental factors which affect the service landscape of the branch.
- develop the business of the own company promoting the environmental responsibility.
- can design eco-based services

Content (course unit)

-environmental responsibility as a part of business strategy
-eco-based service and product design concept and process
-ecologic-based service and product planning and development

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

The student
- can describe from his own point of view change factors which are related to the environmental responsibility
- knows how to name different operating methods and solution options to promote low carbon
- can describe the aspects of environmental responsibility in a professional context

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

The student
- can specify change factors which are related to the environmental responsibility.
- can choose different ways of action and solution alternatives to promote an environmental responsibility
- can assess the importance of environmental responsibility in a professional context

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

The student
- student can pay attention to the change factors which are related to the environmental responsibility and can design operation anticipatorily
- can search for the different ways of action and solution alternatives to promote an environment responsibility
- can adapt the environmental responsibility to the professional context

Exam schedules

Ei tenttiä.

Assessment methods and criteria

Opintojaksolla hyödynnetään opettajan arviointia sekä itse- ja vertaisarviointia. Arvioinnin kohteina ovat ennakkotehtävä, aktiivinen osallistuminen Zoom-istunnoissa sekä tiimityönä tehtävä raportti ja siihen liittyvä työskentelyprosessi.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Opintojakso käsittelee kestävää palvelutuotantoa ja sen suunnittelua ja organisointia erityisesti ympäristövastuullisuuden näkökulmasta. Ympäristövastuullisuutta tarkastellaan osana palveluliiketoiminnan strategista suunnittelua. Opintojaksolla tehdään tiivistä opetus- ja tehtäväyhteistyötä Asiakaskokemus ja B2B-toimijuus -opintojakson kanssa. Opintojakso toteutetaan täysin verkossa, aikataulutettuna verkko-opetuksena. Opetusmenetelminä hyödynnetään muun muassa inspiraatioluentoja, pienryhmäharjoituksia ja -keskusteluja, tiimityöskentelyä sekä itsenäistä työskentelyä. Opintojaksolla on ennakkotehtävä, kolme koko päivän kestoista Zoom-istuntoa, yksi kaksituntinen ohjauskerta sekä laaja oppimistehtävä.

Learning materials

Käytössä opintojaksolla ovat opettajan osoittama materiaali, opiskelijan itsenäisesti etsimä materiaali ja tiimien etsimä materiaali. Oppimateriaalia tuodaan opintojakson Moodle-sivulle opintojakson ja ennakkotehtävän käynnistyessä.
Materiaali liittyy muun muassa näihin aihepiireihin: YK:n kestävän kehityksen tavoitteet Agenda 2030, kestävään palvelutuotantoon ja yrityksen ympäristövastuuseen liittyvä lähdeaineisto, palvelumaisemaa ja markkinointia käsittelevä lähdeaineisto, strategista liiketoiminnan johtamista käsittelevä lähdeaineisto edellisiin liittyen, sekä kiertotalouteen liittyvä lähdemateriaali.

Student workload

Opintojakso toteutetaan aikavälillä 17.3.-16.5. Ennakkotehtävä annetaan maanantaina 20.2., kun ennakkotehtävä julkaistaan Moodlessa. Ennakkotehtävä tulee tehdä ennen ensimmäistä Zoom-kertaa, eli 15.3. mennessä. Oppimistehtävän raportti tulee palauttaa 16.5. mennessä. Yhteisiä Zoom-päiviä on kolme: pe 17.3., pe 14.4. ja pe 12.5.
Opintojakso vastaa kuormittavuudeltaan noin 133 h opiskelijan työtä, ja se jakautuu suurin piirtein seuraavasti eri osa-alueiden kesken:
- Ennakkotehtävä noin 20 h aikavälillä: viikosta 8 alkaen - ke 15.3. asti
- Zoom-istunnot pe 17.3. klo 8.30-16, pe 14.4. klo 8.30-16 ja pe 12.5. klo 8.30-16, 3 x 8 h = 24 h
- Yhteinen prosessisuunnitelman tiimiohjauskerta ti 4.4. klo 16-18, 2 h
- Itsenäinen työskentely, mm. tiedonhaku ja kirjoittaminen noin 25 h
- Tiimin yhteistyöskentely oppimistehtävässä, mm. keskustelut, kehittäminen ja raportointi noin 60 h

Content scheduling

Ennakkotehtävä orientoi opiskelijaa opintojakson aihepiireihin. Siinä opiskelija työstää muun muassa YKn kestävän kehityksen tavoitteisiin, palvelualan yrityksen ekosysteemiin ja asiakkaan kokemukseen sekä arvon muodostukseen liittyviä asioita. Ennakkotehtävä on yhteinen Asiakaskokemus ja B2B-toimijuus -opintojakson kanssa. Inspiraatioluennot Zoom-päivissä käsittelevät yrityksen ympäristövastuuta, palvelumaisemaa, kestävää palvelutuotantoa ja liiketoiminnan strategista kehittämistä koskevia asioita. Lisäksi yhteisissä oppimistilanteissa tuetaan opiskelijoiden kehittämisprosessia erilaisin työskentelymenetelmin ja harjoituksin.
Tiiminä tehtävässä oppimistehtävässä aihepiirit nivoutuvat toisiinsa, mutta fokus on ympäristölähtöisessä palvelumaisemassa tämän opintojakson näkökulmasta ja asiakaskokemuksessa, B2B-toimijuudessa ja arvon luomisessa yhteistyöopintojakson, Asiakaskokemus ja B2B-toimijuus, näkökulmasta. Oppimistehtävässä sovelletaan palvelumuotoiluprosessia. Tarkemmat tehtävänannot esitellään opintojakso(je)n Moodle-kurssisivuilla.

Completion alternatives

Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja. AHOT-käytännöt mahdollisia.

Practical training and working life cooperation

Oppimistehtävä on mahdollista tehdä aitoon työelämäesimerkkiin ja -yhteistyöhön liittyen.

International connections

Oppimateriaali on osin englanninkielistä, ja opintojakson kysymyksen asettelut ja lähtökohdat kestävän palvelutuotannon ja ympäristölähtöisen palvelumaiseman näkökulmasta ovat globaaleja, joskin niitä tarkastellaan opiskelijoille ajankohtaisen työelämäkontekstin kannalta.

Further information

Opiskelijan on valittava tämän opintojakson kanssa samaan aikaan myös Asiakaskokemus ja B2B-toimijuus -opintojakso aisapariksi, koska ennakkotehtävä sekä oppimistehtävä ja Zoom-päivät ovat kahdelle opintojaksolle yhteisiä.

Go back to top of page