Welfare-technology (3 cr)
Code: 7S00EM57-3005
General information
- Enrolment period
- 01.01.2023 - 15.03.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.03.2023 - 31.05.2023
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Objectives (course unit)
The student has an understanding of the potential of wellbeing and health technology in maintaining wellbeing and promoting health. The student is able to find out the needs of different user groups and User experiences of different wellness and health technology solutions. Is able to apply user-oriented design methods in the planning of wellness and health technology. Be aware of the need for ethical considerations when designing wellness and health technology solutions.
Content (course unit)
Maintaining wellbeing and promoting health as concepts. Key concepts and content of wellbeing and health technologies. Possibilities for utilization of technologies in maintaining well-being and health promotion. Core contents and concepts of user-centered design. Methods to determine user needs. Methods for the co-development of on-demand and user-driven technologies. Ethics and data protection in the context of wellness and health technology users.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Can explain the key concepts and content of wellness and health technologies. Can explain the key concepts and methods of user-centered design. Can describe and experiment with methods for co-development of demand and user driven technologies. Able to contribute to discussions on ethical and privacy issues.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Can use key concepts of wellbeing and health technologies in the right context. Is able to use the key concepts of user-centered design correctly and reasonably to choose methods according to the situation. Can use methods to co-develop demand and user-driven technologies. Can contribute constructively to discussions on ethical and privacy issues.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Can apply and combine methods to determine user needs Is able to apply and combine methods in the co-development of demand and user-driven technologies. Can analyze and document research results. Can critically evaluate the results obtained.
Exam schedules
Arvioita pienryhmätehtävä 0 - 5, palautus 9.5.2023 mennessä.
Uusintakoe 1 ja 2 käsittää täydentävän esseen erillisohjeen mukaan. Sovitaan vastuuopettajan kanssa.
Assessment methods and criteria
Arvioitava pienryhmätehtävä (0-5), jonka arviointiin esitys seminaarissa vaikuttaa.
Seminaari pidetään 9.5.2023
Assessment scale
0-5
Teaching methods
-Kurssin Orientaatioluento
-Sosiaalialan osuuden itsenäiset tehtävät
-Kaksi MOOC kurssin suorittaminen DigiCampuksessa RoboSote 1op ja Kuiluista digiosallisuuteen 1op.
-Pienryhmätehtävät Sote virtual labissä sekä asiantuntijaluento
-Kurssin pienryhmätehtävä ja sen esittäminen loppuseminaarissa.
Learning materials
Luentomateriaali, materiaalit ja artikkelit verkkokurssien sisällöissä.
Student workload
Opiskelijan työtä 3 x 27h eli 81h, josta kontaktiopetusta 6 h.
Content scheduling
1. Kurssimateriaaleihin perehtyminen ja keskustelutehtävien suoritus
2. RoboSote MOOC, 1 op suorittaminen DigiCampuksella
3. Kuiluista digiosallisuuteen MOOC, 1op suorittaminen Digicampuksella
4. Sote virtual lab oppimiskäynti
5. Kurssin pienryhmätehtävä ja sen esittäminen loppuseminaarissa
International connections
Seminaariesitystä varten kootaan tietoa myös kansainvälisistä julkaisuista.
Further information
Orientaation tallenteen pakollinen katsominen, Sote virtual lab vierailuun osallistuminen ja loppuseminaarissa pakollinen läsnäolo.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei ole osallistunut orientaatioon, SVL- käyntiin eikä loppuseminaariin. Opiskelija ei ole suorittanut kurssin tehtäviä määräaikaan mennessä. Opiskelija ei ole osallistunut seminaariesityksen valmisteluun.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun
keskeiset käsitteet, sisällöt ja menetelmät
- osaa kuvailla menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten
teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin näistä
- ei ole aktiivinen keskustelija eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä
käsitteitä oikein ja valita menetelmiä kehitysprosessin tilanteisiin
- osaa käyttää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämisessä ja teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osallistuu keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja
käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osaa analysoida ja dokumentoida sekä arvioida kriittisesti tutkimustuloksia
- osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja
terveysteknologian kontekstissa ja perustella esittämänsä näkökulmat