Siirry suoraan sisältöön

Sosionomin osaaminen kasvatuksessa ja erityiskasvatuksessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00EL46-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.11.2022 - 25.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.05.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Maiju Ketko
  • Piia Roos
  • Minna Nurminen

Vastuuhenkilö

Piia Roos

Ryhmät

  • 22ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

- osaa nimetä keskeiset tekijät, jotka vaikuttavat yksilön kasvuun ja oppimiseen
- osaa kuvata kasvatustieteen keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja teoriat
- hahmottaa ajattelun, tahdon, motivaation ja tunteiden merkityksen oppimisessa ja osaa
soveltaa tätä tietoa kasvun ja oppimisen tukemiseen
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa kasvattajana ja kehittää kasvatustietoisuuttaan
- osaa määritellä erityiskasvatuksen arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sekä merkityksen yksilö-,yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää erityisen tuen tarpeita, arviointitapoja, tukitoimia sekä ekokulttuurisen ja moniammatillisen erityiskasvatuksen periaatteita
- osaa jäsentää erityiskasvatuksen periaatteita, ilmiöitä, tukitoimia ja sosionomin roolia elämänkulun eri vaiheissa

Sisältö (OJ)

Kasvatus:
- kasvatustietoisuus ja – tieto käsitteinä ja ilmiöinä
- minä kasvattajana
- kasvatus ja auktoriteetti
- erilaiset oppimiskäsitykset,
- oppimisen vaikuttavat motivaatio- ja uskomustekijät sekä oppimisen tukeminen
Erityiskasvatus:
- erityiskasvatuksen lähestymistavat ja peruskäsitteet sekä ihmiskäsitys, ihmisarvo, itsemääräämisoikeus,
osallisuus, segregaatio, integraatio, inkluusio
- sosioemotionaaliset vaikeudet, neuropsykiatriset häiriöt, kielihäiriöt, oppimisvaikeudet, tukevat ja korvaavat
kommunikointimenetelmät, itsetunnon tukeminen, vertaistuki, ekokulttuurisuus, erityiskasvatuksen
moniammatillinen verkostotyö
Oma toteutus varhaiskasvatuksen erityskasvatuksesta, jossa sisältö keskittyy varhaiskasvatukseen ja päivähoidon toimintaympäristöön. Keskeistä on lapsen kehityksen ja oppimisen tuki, sekä tuen tarpeen tunnistaminen ja tarkoituksen mukaisen tuen järjestäminen. Varhaiskasvatuksen erityiskasvatuksessa painottuu lapsen kehityksen ja oppimisen tukeen liittyvä osaaminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Aika ja paikka

AIKATAULU / KASVATUS

ennakkotehtävä => ohjeistus Moodlessa

1) 25.1.2023 KLO 13-16 aloitus: tehtävien ohjeistus, kasvatus, kasvatustietoisuus, arvot, etiikka, (ennakkotehtävän purku)
2) 22.2.2023 klo 9-12 Elämänjana-tehtävän purku
RYHMÄ A: vuorovaikutuksen merkitys, oppimisen omistajuus / osallisuus ja motivaatio
RYHMÄ B: elinikäinen oppiminen, jaettu vanhemmuus, minä kasvattajana
3) 22.3.2023 klo 9-12 Lukupiiri-tehtävän purku
RYHMÄ A: elinikäinen oppiminen, jaettu vanhemmuus, minä kasvattajana
RYHMÄ B: vuorovaikutuksen merkitys, oppimisen omistajuus / osallisuus ja motivaatio
HUOM; TÄTÄ ENNEN VALMIINA LUKUPIIRIKOOSTEET (ITSENÄINEN TYÖSKENTELY)
4) 18.4.2023 klo 9-12 oppimiskäsitykset, kasvatustyylit, motivaatio, lähikehityksen vyöhyke, yksilöllisyys/ yhteisöllisyys oppimisessa

AIKATAULU / ERITYISKASVATUS

1) 21.3.2023 klo 9-12 opintojakson sisältö, oppimistehtävän ohjeistus, erityiskasvatuksen arvot ja eettiset periaatteet, erityiskasvatuksen merkitys yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla, erityisen tuen tarpeen arviointi, ekokulttuurisuus ja moniammatillisuus

2) oppimistehtävien purku (videototeutus)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä

Tutkintosäännön mukaan opiskelijalla on oikeus korottaa saamaansa arvosanaa kertaalleen. Suoritustavasta sovitaan erikseen opettajien kanssa. Aikaa korottamiselle on kuukausi arvioinnin saamisesta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorittaminen edellyttää läsnäolo kontaktiopetuksissa ja opintojaksoon liittyvien tehtävien tekeminen sovitussa aikataulussa. Poikkeustapauksista sovitaan erikseen opintojakson vastuuopettajan kanssa.

Kasvatus / tehtävät:
Lukupiiri, haastattelu ja elämänjana hyväksytty/hylätty - huom. hyväksytyn raja H3

Oppimispäiväkirja arvioidaan 1-5 (tehtävänannon noudattaminen, aiheen rajaaminen / perusteleminen, työn selkeä rakenne, lähdekirjallisuuden monipuolinen käyttö, teorian peilaaminen käytäntöön / omakohtaisiin kokemuksiin, pohdinta / reflektio)

Erityispedagogiikka / tehtävä: oppimistehtävä arvioidaan 1-5. Pääpaino arvioinnissa on kirjallisessa osuudessa (tehtävänannon noudattaminen, aiheen rajaaminen, lähdekirjallisuuden monipuolinen käyttö, teorian peilaaminen käytäntöön / omakohtaisiin kokemuksiin, pohdinta / reflektio). Ansiokas suullinen esitys nostaa arvosanaa ja huonosti valmisteltu suullinen esitys puolestaan laskee sitä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus: luennot, ryhmätyöt
Itsenäinen työskentely: oppimispäiväkirja, ryhmätehtävä

Oppimateriaalit

Kasvatus:
Paalasmaa, J. Maailman parhaat kasvatusajatukset. LUKUPIIRI-kirja

Oppimispäiväkirjan tukena toista seuraavista:
- Salmela-Aro, K. 2018. Oppiminen ja motivaatio.
- Huotilainen, M. 2019. Näin aivot oppivat.

Erityispedagogiikka:
oppimistehtävän aihepiiriin linkittyvä kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

kasvatus
opetus 18t, itsenäinen 63t
erityiskasvatus
opetus 22t, itsenäinen 32t

Sisällön jaksotus

kasvatus ajalla tammi-maaliskuu 2023
erityiskasvatus ajalla helmi-maaliskuu 2023

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Kansainvälisyys

KV-opiskelijoita 8 ryhmän mukana
Koulujärjestelmä meillä ja muualla