Siirry suoraan sisältöön

Globaali monikulttuurinen yhteiskunta (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00EL82-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 11.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 18.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Tuija Rasku

Vastuuhenkilö

Nasrin Jinia

Ryhmät

  • 23ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa globaaliin monikulttuurisuuteen liittyvät keskeiset käsitteet ja teoriat sekä ymmärtää globaalin ja paikallisen merkityksen yhteiskunnassa. Opiskelija osaa tarkastella ja edistää yhdenvertaisuutta ja antirasistista toimintaa yhteiskunnassa sekä jäsentää yhdenvertaisuuteen ja rasismiin liittyviä teoreettisia näkökulmia. Opiskelija osaa edistää arvostavaa kohtaamista vuorovaikutuksessa ja kehittää asiantuntemustaan monikulttuurisessa työssä. Opiskelija osaa jäsentää erilaisia näkökulmia hyvinvointiin ja terveyteen suomalaisessa monikulttuurisessa yhteiskunnassa

Sisältö (OJ)

Opintojaksolla käsitellään teorioita ja näkökulmia, joilla globaali ja paikallinen liittyvät toisiinsa yhteiskunnassa ja minkälaisia yhdenvertaisuuden kysymyksiä tästä yhteydestä nousee. Opintojaksolla tarkastellaan erilaisia tapoja edistää yhdenvertaisuutta rakenteisiin vaikuttamalla ja kehittämällä arvostavaa kohtaamista vuorovaikutuksessa. Opintojaksolla käsitellään erilaisia teoreettisia lähestymistapoja kulttuurien väliseen kommunikaatioon monikulttuurisessa työssä ja työyhteisössä. Opintojaksolla tutustutaan hyvinvointiin ja terveyteen monikulttuurisessa yhteiskunnassa tutkimustiedon, ammattilaisten tiedon ja kokemusasiantuntijatiedon näkökulmista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä globaaliin monikulttuuriseen yhteiskuntaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija jäsentää globaaliin ja monikulttuurisuuteen liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Opiskelija soveltaa, selittää ja vertailee hyvinvoinnin ja terveyden globaalia ja monikulttuurista kenttää ja syitä toisiinsa suomalaisessa yhteiskunnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita globaalissa monikulttuurisessa yhteiskunnassa. Opiskelija yleistää ja analysoi globaalia monikulttuurista yhteiskuntaa tutkimuskohteena ja yhdistää monikulttuurisuuteen liittyvää tutkimusta ja ilmiöitä toisiinsa.

Aika ja paikka

• 11.9 klo 13:00-16:00 Opintojakson tavoitteet, tehtävät, käsitteet ja perusteoriat.
* 10.10 klo 13-16 Voisiko meistä tulla glokaaleja?
* 11.12. klo 13-16 Hyvinvointipalvelujen ammattilainen - ihmisoikeustyö
• 12.12 klo 9.00-12.00 Loppuseminaari.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana 0-5:
Arvioinnin perusteena Oppimispäiväkirja 40 % ja ryhmätehtävän raportti & esitys 60%
Arviointiasteikko 0-5

Hyväksytty/Hylätty:
- Ryhmätyö. Esitetään seminaarissa

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähi-opetus:
Osallistava luento-opetus
Pienryhmätyöskentelyä ja oppimistehtävät
Vierailijat
Seminaari esitys

Oppimateriaalit

Johanna Hiitola, Merja Anis, Kati Turtiainen ( toim.) Maahanmuutto, palvelut ja hyvinvointi. Kohtaamisissa kehittyviä käytäntöjä. Vastapaino 2018.
Huttunen, Laura. Kotona, maanpaossa, matkalla. Kodin merkitykset maahanmuuttajien omaelämäkerroissa. Helsinki 2002.
Shahram Khosravi. ”Laiton” matkaaja. Paperittomuus ja rajojen valta. Helsinki 2013.
Mari Maasilta ja Kaarina Nikunen ( toim.) Pakolaisuus, tunteet ja media. Vastapaino 2018.
Liisa Malkki. Kulttuuri, paikka ja muuttoliike. Vastapaino 2012.
Riku Neuvonen ( toim. ) Vihapuhe Suomessa. Edita. Porvoo 2015.
Tuomas Martikainen, Pasi Saukkonen ja Minna Säävälä ( toim.). Muuttajat. Kansainvälinen muuttoliike ja suomalainen yhteiskunta. 2013.
Tuomas Martikainen ja Marja Tiilikainen ( toim.) Maahanmuuttajanaiset. Kotoutuminen, perhe ja työ. 2007.
Seppo Paananen ( toim.) Maahanmuuttajien elämää Suomessa. Tilastokeskus 2005.
Anna Rastas. Rasismi lasten ja nuorten arjessa. Transnationaalit juuret ja monikulttuuristuva Suomi. 2007.
Marja Tiilikainen. Arjen islam. Somalinaisten elämää Suomessa. Tampere 2003.
Yusuf M. Mubarak, Eva Nilsson ja Niklas Saxen. Suomen somalit. 2015.
Pasi Saukkonen. Erilaisuuksien Suomi. Vähemmistö- ja kotoutumispolitiikan vaihtoehdot. 2013.
Pasi Saukkonen. Politiikka monikulttuurisessa yhteiskunnassa. 2007.
Lehtipuu, U. 2010. Kulttuuriälykäs bisnesviestijä Aasiassa ja Amerikassa. WSOY-pro.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä on 135 tuntia
Lähiopetus: 15 tuntia
Itsenäinen työskentely 120 tuntia

Sisällön jaksotus

Globaali ja paikallinen yhteiskunta, yhdenvertaisuus, kunnioitus ja kulttuurin rakentaminen.

Yhdenvertaisuuden rakentaminen ja arvostava kohtaaminen.

Monikulttuurisen työn ja työyhteisön kommunikaatiota tarkastelevat teoreettiset lähestymistavat.

Hyvinvointi ja terveys monikulttuurisessa yhteiskunnassa tutkimustiedon, ammattilaisten tiedon ja kokemusasiantuntijatiedon näkökulmista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailijat tunneilla / opintokäynti

Kansainvälisyys

Ei ole

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä globaaliin monikulttuuriseen yhteiskuntaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä globaaliin monikulttuuriseen yhteiskuntaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija jäsentää globaaliin ja monikulttuurisuuteen liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Opiskelija soveltaa, selittää ja vertailee hyvinvoinnin ja terveyden globaalia ja monikulttuurista kenttää ja syitä toisiinsa suomalaisessa yhteiskunnassa.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita globaalissa monikulttuurisessa yhteiskunnassa. Opiskelija yleistää ja analysoi globaalia monikulttuurista yhteiskuntaa tutkimuskohteena ja yhdistää monikulttuurisuuteen liittyvää tutkimusta ja ilmiöitä toisiinsa.