Skip to main content

Supporting Functional Ability in Daily Activities (5 cr)

Code: 7S00EL32-3012

General information


Enrolment period
23.11.2022 - 13.03.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2023 - 31.05.2023
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Tuija Laakso
Hanna Kuivanen
Person in charge
Sanna Keskikuru
Course
7S00EL32

Objectives (course unit)

- recognize the dimensions of functional capacity and are able to evaluate, support and promote human functional capacity
- is able to justify the importance of social function in the whole functional capacity is familiar with the individual and communal aspects of old age, and the way in which services for older people are implemented and the legislative framework
- knows and recognizes the starting points and different stages of the interaction process
- can meet people in different life situations, establish professional interaction and cooperation relationship, and develop and reflect their own interaction skills theoretically

Content (course unit)

- management of functional knowledge and assessment of physical, mental and social performance, assessment tools
- taking health, safety and well-being into account in different settings
- management of functional knowledge and assessment and assessment tools for physical, mental and social performance;
- taking health, safety and well-being into account in different settings
- old age as a stage in life and in dealing with the elderly, in the process of interaction and in supporting and promoting functional capacity
- Familiar working model
- relevant legislation
- organization and implementation of a joint celebration

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Rejected (0):
- Knowledge objectives are not or only partially achieved. Content management is inconsistent and incomplete or / and incorrect. Relationship to knowledge borrowing.
-The student interacts with the elderly person and / or his / her network in an inappropriate, unethical or unprofessional manner that is judged to be a clear disincentive to everyday life or safety.
Admitted Structured,
- evaluative and applied professional knowledge.
- The student structures the relations between phenomena and concepts related to functional ability.
- Apply concepts of ability and involvement to everyday perceptions and activities.
- Attends a weekly meeting with your elderly partner as well as planning, preparing and running a Christmas party.
- Is able to reflect theoretically on one's own activities and learning

Location and time

Orientaatio 10.3. klo 9-12
2.5. klo 9.15-12.45
5.5. klo 9-16

Exam schedules

Ikäihmisen kohtaamisen harjoitteluraportti ja ryhmätyö palautetaan 19.5. mennessä Moodleen

Assessment methods and criteria

Opetukseen osallistuminen, Läsnäolokerrat pakollisia (Kaikki poissaolot korvattava)
Ikäihmisen kohtaamisen harjoittelun suorittaminen, Läsnäolokerrat pakollisia (Kaikki poissaolot korvattava)
Välitehtävien suorittaminen hyväksytysti
Raportti, ks. erillinen ohjeistus Moodlessa. Palautus 19.5. mennessä.
Ryhmissä tehtävät caset, esitys 5.5. seminaarissa.
Arviointi HYV/HYL, hyväksytty suoritus edellyttää hyvän arvosanan tasoa.
Mahdolliset uusinnat sovitaan erikseen, lähtökohtaisesti raportin täydennyksenä.

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

luennot / lähiopetukseen /etäopetukseen osallistuminen, poissaoloista korvaava tehtävä
-kirjallisuus
- ikäihmisen tapaamiset, field work

Learning materials

INNOSTAVA VANHUUS: Leena Kurki

KULTTUURIHYVINVOINNIN KÄSIKIRJA Pia Houni, Isto Turpeinen, Johanna Vuolasto 2021

KULUERÄSTÄ VOIMAVARAKSI. SOSIOKULTTUURINEN PUHEENVUORO IKÄÄNTYMISKYSYMYKSIIN
Asta Suomi & Sinikka Hakonen toim.

VANHUUS JA SOSIAALITYÖ Seppänen, Karisto & Kröger
KIINTYMYYSSUHTEET ELÄMÄNKAARESSA Jari Sinkkonen soveltuvin osin, kappale "Kiintymyssuhteet keski-iässä ja vanhuudessa"

"I do those things to pass the time": Active ageing during fourth age.: Hilla Kiuru ja Heli Valokivi 2022.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0890406522000408?via%3Dihub


+ muut opettajien tuntimateriaalit

Student workload

5op= 135h
Ikäihmisen tapaamiset 6 x 2h = 12h
lähiopetus + välitehtävät 30h
ryhmätyö 27h
raportti ja kirjallisuus 27h
itsenäinen työ 39h

Content scheduling

kts. lukujärjestys. Sisällöt tarkentuvat myöhemmin.

Completion alternatives

Lähihoitajat voivat ahotoida ikäihmisen kohtaamisen harjoittelun seminaarityöllä. Tarkemmat ohjeet moodlessa. Osallistuminen opetuskerroille pakollista.

Practical training and working life cooperation

Ikäihmisen kohtaaminen harjoittelu.

International connections

Kirjallisuus: "I do those things to pass the time": Active ageing during fourth age.: Hilla Kiuru ja Heli Valokivi 2022.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0890406522000408?via%3Dihub

Further information

Opintojakso tulee suorittaa tutkintosäännön mukaisesti kuluvan lukuvuoden aikana.
Poissaolot korvataan Moodlessa ohjeistetun käytännön mukaisesti.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Tamkin arviointikehikko, kts Moodle

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Tamkin arviointikehikko, kts Moodle

Go back to top of page