Varhaiskasvatuksen tutkimuksellinen seminaarityö (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL90-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 16.12.2023
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Piia Roos
- Annina Korpela
Ryhmät
-
21SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- laajentaa tietopohjaansa varhaiskasvatuksessa suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- osaa laatia kirjallisen tutkielman käyttäen tutkimuksellista otetta ja varhaiskasvatuksen ajantasaista tutkimusta lähdeaineistona
- osaa esitellä tutkielman kokonaisuuden ja keskeisen sisällön suullisesti käyttäen havaintovälineitä
Sisältö (OJ)
- Seminaarityön aihealue liittyy varhaiskasvatukseen
- Aiempaan varhaiskasvatuksen tutkimukseen tutustuminen
- Opiskelija paneutuu itseään kiinnostavaan ilmiöön, joka liittyy lastentarhanopettajan työhön.
- Tutkielman laatiminen ko. aihepiiristä noudattaen Tamkin opinnäytetyön kirjallisen raportin oheistusta.
- Osallistuminen tiedonhankinnan opetukseen etsimällä kirjaston tietokannoista ajantasaisia tiedonlähteitä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely on epäselvä
- lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista
- aiheen käsittely jää yleiselle, pinnalliselle tasolla
- pohdinta kuvailevaa ja kytkentä ammatillisuuteen niukkaa
- raportoinnissa on noudatettu puutteellisesti TAMKin ohjeita. Tekstissä on ymmärrystä haittaavia
kielivirheitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely ovat selkeitä
- lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista
- sisältö monipuolinen ja jäsentynyt
- pohdinnassa työn keskeiset käsitteet liitetään ammatilliseen kontekstiin
- raportti on hyvää asiatekstiä ja kirjoitettu TAMKin ohjeiden mukaan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely selkeä ja perusteltu
- lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, lähdeaineisto kattava
- sisältö perusteellinen ja tyyliltään eheä
Aika ja paikka
20.1.2023 ZOOM klo 9-12 KAIKKI / ohjeistus / Piia & Jussi ETÄ
30.1.2023 aiheen valinta
klo 9-12 20SOB Jussi & 20SOC Piia
klo 13-16 20SOD Jussi & 20SOA Piia
2.2.2023
klo 13-16 (A, B, C & D) Annina Korpela 4h tieteellinen kirjoittaminen
30.1.2023 klo 10-12 ryhmä 1 (A & D)
tiedonhankinta / kirjasto / Marja-Liisa Timperi
3.2.2023 klo 9-11 (A & Cryhmä 2 (B & C) 2h
tiedonhankinta / kirjasto / Marja-Liisa Timperi
viikko 7
13.2. klo 13 - 14 (A & D) 60min Annina Korpela kirjoittamisen työpaja
14.2. klo 15 - 16 (B & C) 60min Annina Korpela kirjoittamisen työpaja
viikko 8
22.2. klo 15 - 16 (A & D) 60min Annina Korpela kirjoittamisen työpaja
23.2. klo 15 - 16 (B & C) 60min Annina Korpela kirjoittamisen työpaja
ESITYKSET / alustava aikataulu
6.3. klo 13-16 ryhmä A Piia, ryhmä B Jussi
9.3. klo 9-12 ryhmä C Piia, ryhmä D Jussi
10.3. klo 9-12 ryhmä A Piia, ryhmä B Jussi
10.3. klo 13-16 ryhmä C Piia, ryhmä D Jussi
Seminaaritöiden palautukset 26.2 TAI 24.3.2023
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Pääpaino arvioinnissa on kirjallisessa osuudessa. Ansiokas suullinen esitys vaikuttaa kirjallisen esityksen arvosanaan korottavasti ja vastaavasti hyvin heikosti valmisteltu esitys arvosanaa alentavasti.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
HUOM; YHTEINEN MOODLE 7S00EL88-3003 TOTEUTUKSEN KANSSA
Oppimateriaalit
Tutustuminen opinnäytetyön ohjeistukseen ja arviointikriteereihin, ks. Moodle
Oman aihepiirin mukainen lähdekirjallisuus (minimi 4-5 lähdettä)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työaika 4 x 27 = 108 tuntia.
Info ja ohjeistus, ohjaus 8 h
Tiedonhankinta (kirjasto) 1,5 h
Tieteellinen kirjoittaminen, opetus 6 h
Esitysseminaari 8 h
Itsenäinen työskentely noin 85 h
Sisällön jaksotus
Ohjeistus
Aiheen valinta
Äidinkielen ohjeistus raporttiin liittyen
Kirjoittamisen työpajat
Tiedonhankinta (kirjasto)
Työskentely
Oman työn esittäminen ja yhden työn opponointi
Kansainvälisyys
Yksi englanninkielinen lähdemateriaali
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- työn sisältö on liian suppea
- otsikointi ei vastaa lukujen sisältöä, työn kokonaisuus jäsentymätön
- paljon puutteita raportin kielielellisessä ilmaisussa ja ulkoasussa
- pohdinta erittäin puutteellinen
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - epäselvä
2. Lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - yksipuolista puolista, jäsentymätöntä
4. Aineiston kuvailu - pinnallista
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - puuttuu tai niukka
6. Kirjallinen ilmaisu- riittävää
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- puuttuu tai on niukkaa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - selkeä
2. Lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - jäsentynyt ja selkeä, keskeinen sisältö monipuolinen
4. Aineiston kuvailu - hyvä
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - pohtivaa
6. Kirjallinen ilmaisu- hyvä
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- hyvä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - selkeä ja perusteltu
2. Lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, ei pelkkää referaattia
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - monipuolinen
4. Aineiston kuvailu - selkeä
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - kriittisesti reflektoiva
6. Kirjallinen ilmaisu- hyvä
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- hyviä ja raikkaita näkökulmia tuotu esiin