Naisen hoitotyö (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00FN25-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
30.01.2023 - 19.03.2023
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Raakel Viheroksa
Vastuuhenkilö
Raakel Viheroksa
Ryhmät
-
21SH2DSairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 21SH2D
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-osaa seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen ja hedelmällisyyden suojelun perusteet
-osaa tavallisimmat naistentaudit ja tietää niihin liittyvät tutkimukset ja hoidon
-saa valmiuksia gynekologisessa tutkimuksessa avustamiseen, rintojen palpaation ohjaukseen sekä seksuaalisuuteen liittyvien asioiden puheeksi ottamiseen
-osaa raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan ja tietää tavallisimmat häiriöt raskaus-ja lapsivuodeaikana
-osaa äitiyshuollon palvelujärjestelmän rakenteen ja –prosessin
-osaa tukea ja ohjata lasta odottavaa perhettä ja lapsiperheitä terveissä elämäntavoissa, parisuhteessa, vanhemmuuteen kasvussa, päihteettömyydessä, perimän monimuotoisuuteen liittyvissä kysymyksissä moniammatillista yhteistyötä hyödyntäen
-osaa toimia tarkoituksenmukaisesti sairaalan ulkopuolisessa synnytyksessä
-saa valmiuksia ohjata perheitä imetyksessä, vastasyntyneen perushoidossa ja tarkkailussa näyttöön perustuvaa tietoa hyväksikäyttäen
-tunnistaa äitiys- ja naisenhoitotyöhön liittyviä eettisiä ongelmia ja osaa toimia eettisten periaatteiden mukaisesti naisenhoitotyön kontekstissa
-osaa raskausajan, synnytyksen, lapsivuodeajan ja naistentautien lääkehoidon perusteet
-osaa arvioida hoidon tarpeen sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida hedelmällisessä iässä olevan, raskaana olevan, synnyttäneen ja naistentauteja sairastavan asiakkaan hoitotyötä näyttöön perustuvaa tietoa käyttäen
-osaa reflektoida omaa ammatillista osaamistaan
Sisältö (OJ)
- naisen terveys elämänkulun eri vaiheissa
- seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen ja hedelmällisyyden suojelu sairaanhoitajan työssä
- äitiyshuollon palvelujärjestelmä
- normaali raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika sekä niiden tavallisimmat häiriöt ja perinnölliset sairaudet
- päihteettömyys ja terveelliset elämäntavat raskaus- ja imetysaikana
- keskenmeno, raskauden keskeytys ja lapsettomuus hoitotyön haasteena
- tavallisimmat naistentaudit ja niiden hoito
- raskausajan, synnytyksen, lapsivuodeajan ja naistentautien lääkehoito
- gynekologisessa tutkimuksessa avustaminen, rintojen palpaatio
- avustaminen sairaalan ulkopuolisessa synnytyksessä
- imetysohjaus ja vanhempien ohjaus vastasyntyneen päivittäisessä hoidossa ja tarkkailussa
- itsenäinen opiskelu: Baby Bakery – synnytyksenhoitopeli
- raskauden ja lapsivuodeajan ravitsemus
Esitietovaatimukset (OJ)
Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut. Osallistunut laskimonsisäinen nestehoito ja verensiirto toteutukselle.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija:
- Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisenhoitotyön erityispiirteet ja hoitotyön prosessin.
- Tunnistaa tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä.
- Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa.
- Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen ja perheen elämässä.
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet.
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi äitiys-, naisenhoitotyön toimintatavaksi.
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen äitiys- ja naisenhoitotyössä.
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa äitiys-, naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan.
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija:
- Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisenhoitotyön erityispiirteet ja hoitotyön prosessin.
- Tunnistaa tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä.
- Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa.
- Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen ja perheen elämässä.
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet.
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi äitiys-, naisenhoitotyön toimintatavaksi.
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen äitiys- ja naisenhoitotyössä.
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa äitiys-, naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan.
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija:
- Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti äitiys- ja naisenhoitotyön tietoperustaa.
- Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa äitiys- ja naisenhoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
- Osaa kuvata ja analysoida vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä osaa perheen tukemismuodot.
- Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä haasteissa naisen ja perheen elämässä.
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee naistentautien ja raskaus- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet sekä tietää niihin liittyvät erityishaasteet.
- Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita äitiys-ja naisenhoitotyössä.
- Osaa ohjata asiakaslähtöisesti äitiys -ja naisenhoitotyössä.
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja äitiys-ja naisenhoitotyön oppimisympäristössä.
- Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon.
Aika ja paikka
Kurssi toteutuu ajanjaksolla 30.01.2023 - 19.03.2023. Luentojen aikataulut löytyvät lukujärjestyksestä.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti Examissa viikoilla 11-12, tenttiin sisältyy kaksi lääkelaskua. Uusinnat examissa: 1.uusinta viikolla 16-17 ja 2.uusinta viikoilla 21-22. Linkit ilmoittautumiseen ilmoitetaan kurssin alkaessa.
Kokonaisuuden arvosanan voi korottaa 2.uusinnan yhteydessä viikoilla. Opettajaan on oltava yhteydessä 3 viikkoa ennen korotustenttipäivää eli viimeistään viikolla.18.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1 Naisen hoitotyö
-Numeerisesti arvioitava (0-5) tentti, hyväksytysti suoritut tehtävät.
Osa 2 Naisen hoitotyö lääkelaskut (2kpl)
-hyväksytty/hylätty
Osa 3 Työpajatyöskentely
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 100 % läsnäoloa ja hyväksytysti suoritettuja tehtäviä. Itsearviointi ja vertaisarviointi liittyen aihealueen osaamiseen ja työpajatyöskentelyyn.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, pienryhmätyöskentely, työpajatyöskentely ja itsenäinen opiskelu.
Esitietovaatimukset kurssille: Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut. Osallistunut laskimonsisäinen nestehoito ja verensiirto toteutukselle.
Oppimateriaalit
* Botha, E. & Ryttyläinen-Korhonen, K. 2016. Naisen hoitotyö. SanomaPro.
tai Ihme, A. & Rainto, S. 2014. Naisen terveys. Edita.
• Luennoitsijan erikseen nimeämä materiaali
Lisäksi suositeltava kirjallisuus:
• Klemetti, R. & Hakulinen – Viitanen, T. (toim.) 2013. Äitiysneuvolaopas, Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. Kansallinen Äitiyshuollon Asiantuntijaryhmä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisu.
• Leino- Kilpi, H. & Välimäki; M. 2009. Etiikka hoitotyössä. Eettiset ongelmat hoitotyöntekijän ja naisen tai perheen välisessä suhteessa. WSOY.
• Nurminen, M-L. 2011. Lääkehoito. Naistentautien ja synnytysten yhteydessä sekä raskauden ehkäisyyn käytettävät lääkeaineet, Hormonihoidot, Raskauden ja imetyksen aikainen lääkehoito. WSOY.
• Susi, J. 2011. Gynekologisen syöpäpotilaan seksuaalineuvonta. Teoksessa Ritamo, M., Ryttyläinen–Korhonen, K., & Saarinen, S. (toim.) Seksuaalineuvonnan tueksi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen raportti 27/2011.
• Syödään yhdessä -ruokasuositukset lapsiperheille. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2016. Ruoka ennen raskautta ja raskausaikana (s 42-55) ja Imetysajan ruoka (s. 56-61) https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129744/KIDE26_FINAL_WEB.pdf?sequence=1
• Kansaneläkelaitos (Kela 2017) www.kela.fi Lapsiperheen tuet.
• Anttila, Hellsten, Rantala, Routamaa, Syrjälä, Vuento (toim.) 2010: Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Gynekologisiin toimenpiteisiin ja keisarinleikkauksiin liittyvät infektiot, Synnytyksen aikaiset ja vastasyntyneen infektiot ja rintamaidon hygienia.
• Hoitotyön suositus (2010): Raskaana olevan, synnyttävän ja synnyttäneen äidin sekä perheen imetysohjaus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Toteutuksen kokonaistuntimäärä 108 h sisältää osallistumisen opetukseen (20h), työpajapäivän (8h) ja loppu tuntimäärä menee aihealueen itsenäisen opiskelun ja pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelijalta edellytetään orientaatiossa ja työpajapäivässä 100% läsnäoloa.
Sisällön jaksotus
Opintokokonaisuuden suoritus koostuu seuraavista osista:
Osa 1 Naisen hoitotyö teoria ja pienryhmätyöskentely
Osa 2 Naisen hoitotyö lääkelaskut
Osa 3 Työpajatyöskentely
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Kansainvälisyys
-
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei suoriudu opinnoista 1 tasoisesti.
- Naisen hoitotyön teoreettisissa perustiedoissa on selviä puutteita ja väärinymmärryksiä.
- Opiskelija ei suoriudu lääkelaskuista virheettömästi, ei hallitse naistentautien eikä raskaus- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteita
- Opiskelija ei ota vastuuta omasta oppimisestaan.
- Palautteen vastaanottaminen on vaikeaa.
- Opiskelija ei osaa toimia asianmukaisesti äitiys-, naisenhoitotyön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija:
• Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisenhoitotyön erityispiirteet ja hoitotyön prosessin.
• Tunnistaa tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä.
• Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa.
• Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen ja perheen elämässä.
• Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet.
• Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi äitiys-, naisenhoitotyön toimintatavaksi.
• Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen äitiys- ja naisenhoitotyössä.
• Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa äitiys-, naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
• Ottaa vastuun omasta oppimisestaan.
• Pystyy ottamaan palautetta vastaan.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija:
• osaa äitiys- ja naisenhoitotyön erityispiirteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys- ja naisenhoitotyön hoitoprosessiin.
• Osaa kuvata ja määritellä tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan häiriöitä.
• Osaa kuvata ja perustella vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä ymmärtää perheen tukemismuodot.
• Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja naistentautien, raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteista.
• Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä haasteissa naisen ja perheen elämässä.
• Ymmärtää ja osaa soveltaa eettisiä periaatteita äitiys- ja naisenhoitotyössä.
• Ymmärtää ohjauksen merkityksen ja osaa ohjata äitiys- ja naisenhoitotyössä.
• Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan äitiys-ja naisenhoitotyön oppimisympäristössä.
• Pystyy reflektoivaan palautteen antoon.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija:
• osaa ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti äitiys- ja naisenhoitotyön tietoperustaa.
• Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa äitiys- ja naisenhoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
• Osaa kuvata ja analysoida vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä osaa perheen tukemismuodot.
• Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä haasteissa naisen ja perheen elämässä.
• Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee naistentautien ja raskaus- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet sekä tietää niihin liittyvät erityishaasteet.
• Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita äitiys-ja naisenhoitotyössä.
• Osaa ohjata asiakaslähtöisesti äitiys -ja naisenhoitotyössä.
• Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja äitiys-ja naisenhoitotyön oppimisympäristössä.
• Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon.