Developmental Psychology (5 cr)
Code: 7S00EL30-3014
General information
- Enrolment period
- 23.11.2022 - 05.04.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 06.03.2023 - 28.05.2023
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Objectives (course unit)
Student:
- can perceive the life cycle as a continuum and as a mental, physical, and social synthesis taking different stages and events of life into account
- can describe attachment patterns, know how they are formed, and understand their significance in the cycle of life
- can describe the development of emotional life and its significance in the different stages of life
- can describe sexual development and the importance of sexuality education taking mental, physical, and social aspects into account
Content (course unit)
- Psychological information about the different stages of life
- Knowledge about attachment patterns and the significance of emotional life
- Knowledge about traumas
- Understanding about different possibilities of the life cycle in a relation to mental healing
- Sexual development and sexuality education
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Can describe goal related phenomena, theory and define basic concepts. The choices, solutions and limits of perspective are not theoretically justified or the theoretical reasoning is straightforward.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Can apply theory and concepts and structure things in relation to each other. Can define problems and tasks and justify solutions and choices. Can evaluate things and look at them from different angles.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Is able to analyze information and activities and to combine them with professional context. Is able to search for development opportunities and to justify different approaches and solutions. Can create new solutions or combine existing ones creatively.
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Rejected: Goal-related phenomena, theory, and basic concepts are not sufficiently defined, described, or incorrect. Content management inconsistent and incomplete or incorrect. Knowledge objectives are not or only partially achieved.
Exam schedules
- 08.05.2022 klo 9-15 Kaikki: Ryhmätentti kotiryhmissä moodlessa. Opetuskerrat + kirjallisuus 1kirja/kotiryhmän jäsen:
Hipp, T. &Linner Matikka, J. (2023)Traumainformoitu työote.
Saukkola, K. & Laane, T. (2020) Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen.
Johnson, S. (2015) Suojelen sinua kaikelta. Kuinka rakastaa ja tulla rakastetuksi.
- Kaikki: Teams 23.5. klo 13.00-14.00Tentin palaute (pakollinen opetuskerta)
Assessment methods and criteria
* Itsetuntemustehtävä (Hyväksytty/Hylätty)
*Keskustelu läheisen kanssa tehtävä (Hyväksytty/Hylätty)
* Ryhmätentti (arviointi 0-5) (TAMKin yhteinen arviointikehikko, löytyy moodlesta)
* Kotiryhmätyöskentely
* Lähiopetuskerrat ja moodleopetus (pakollisia)
Assessment scale
0-5
Teaching methods
- Luennot
- Flipped learning
- Kirjallisuus
- Aktivoivat tehtävät
- Reflektointi
- Ryhmätyöskentely
- Elokuva
- Aidot oppimisympäristöt
- Oman minuuden ja elämän kokemuksen soveltaminen
Learning materials
Tenttiin kirjallisuus:
Hipp, T. &Linner Matikka, J. (2023)Traumainformoitu työote.
Saukkola, K. & Laane, T. (2020) Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen.
Johnson, S. (2015) Suojelen sinua kaikelta. Kuinka rakastaa ja tulla rakastetuksi.
Opetuskertojen yhteydessä esitetty lisämateriaali.
Syventävää materiaalia myös:
Becker-Weidman, A. & Shell, D. (2008). Auta lasta kiintymään. Vuorovaikutteinen kehityspsykoterapia traumaperäisen kiintymyshäiriön hoidossa.
Golding, K.S., Lätti, E. (2014) Hoitava kiintymys - terapeuttinen vanhemmuus. Käsikirja kasvattajille ja ammattilaisille.
Howe, D. (2011) Attachment across the lifecourse. A brief introduction.
Hughes, D. (2011) Kiintymyskeskeinen vanhemmuus. Toimivuutta kasvatukseen.
Hughes, D. (2015) Kiintymyskeskeinen perheterapia. Vuorovaikutteinen kehityspsykoterapia. DDP-käsikirja.
Kerminen, M. (2022) Traumatietoisuus lastensuojelutyössä. Syventävä kirjallisuuskatsaus.
Jokelainen, J. & Kollin, E. (2022) Vanhemmuuden ja kasvatustehtävän tukeminen lastensuojelun perhehoidossa. Perhehoitajien kokemuksia DDP-menetelmästä.
Kuther, Tara L. (2019) Lifespan Development.Lives in Context 2nd Edition. SAGE Publisher
Prior V & Glaser, D.(2006) Understanding Attachment and Attachment Disorders, Theory, Evidence and Practice https://ebookcentral.proquest.com/lib/tampere/detail.action?docID=290959&pq-origsite=primo#goto_toc
Sigelman, C. & Rider, E. (2018) Life-Span Human Development
https://ebookcentral.proquest.com/lib/tampere/detail.action?docID=4849412#goto_toc
Student workload
5op = 135h
Lähiopetusta 24 tuntia (joista tenttipalaute 1 tunti Teamsissa)
Moodleopetuskerrat ja niihin liittyvät palautukset, 30 tuntia
Yksilöllinen itsenäinen työskentely (Keskustelu läheisen kanssa, Itsetuntemustehtävä, tenttiin valmistautuminen) 81 tuntia
Content scheduling
5.4. LÄHI klo 10-11.15 KAIKKI Aloitusinfo + tehtävät (Itsetuntemustehtävä, Keskustelu läheisen kanssa + muut) MINNA.
• 6.4. klo 13-16: Moodle, videoluento Johdanto kiintymyssuhteisiin + kotiryhmissä keskustelu ja heränneet kysymykset (Anniina)
(Pääsiäinen 7.-10.4. valokuvien etsintää, keskustelu läheisen kanssa)
AC 11.4. klo 9-12 LÄHI Tunne-elämän jatkumo 1 (Minna) (+ reflektio kiintymyssuhdetieto, sekä yhteys kehotunnekasvatukseen/seksuaalikasvatus)
BD 13.4. klo 9-12 LÄHI Tunne-elämän jatkumo 1 (Minna) (+ reflektio kiintymyssuhdetieto ja yhteys kehotunnekasvatukseen/seksuaalikasvatus)
• 17.4. klo 9-16 Moodle, viedeoluento Kiintymyssuhdehäiriöt 1 ja 2 -luennot + keskustelu aiheesta kotiryhmässä + heränneet kysymykset (Anniina)
BD 19.4. klo 9-12 LÄHI Tunne-elämän jatkumo 2 (Minna), opetuskertojen kiintymyssuhdehäiriöt reflektiot
- Itsenäinen yksilöllinen 19.4. klo 13-16
- Itsenäinen yksilöllinen 20.4. klo 9-12
AC 20.4. klo 13-16 LÄHI Tunne-elämän jatkumo 2 (Minna), opetuskertojen kiintymyssuhdehäiriöt reflektiot
• Moodle 21.4. klo 9-16 videoluento Traumatieto + keskustelu kotiryhmissä + heränneet kysymykset (Anniina)
AC 27.4. klo 13-16 LÄHI Seksuaalikasvatus + Traumatietoreflektiota
BD 25.4. klo 13-16 LÄHI Seksuaalikasvatus + Traumatietoreflektiota
• 28.4. Kotiryhmätyöskentelyä itsenäisesti Seksuaalisuustehtävä. Ohjeet moodlessa.
• 2.5. klo Moodle, videoluento Aikuisuuden tunnesuhteet + kotiryhmäkeskustelu + heränneet kysymykset (Anniina)
Koko ryhmä 5.5. klo 9-12 LÄHI Ylisukupolvien aloitus: Äideistä parhain (Minna) G00-10.
• Ylisukupolvien jatko: Kotiryhmätyöskentelyä 5.5. klo 13-16
• 8.5. klo 9-15 Ryhmätentti kotiryhmissä moodlessa 6 t
AC 9.5.klo 9-12 LÄHI Vanhuuden psykologinen kehitys ja Keskustelu läheisen kanssa -tehtävän purku
BD 10.5. klo 9-12 LÄHI Vanhuuden psykologinen kehitys ja Keskustelu läheisen kanssa -tehtävän purku
- 9.5. klo 13-16 Yksilöllinen työskentely itsenäisten tehtävien viimeistelyyn
B 11.5. klo9-11.30 LÄHI Itsetuntemustehtävän purku + sen ja ylisukupolvien tehtävän reflektio + kokonaisuus
C 11.5. klo 13-15.30 LÄHI Itsetuntemustehtävän purku + sen ja ylisukupolvien tehtävän reflektio + kokonaisuus
D 12.5. klo 9-11.30 Itsetuntemustehtävän purku + sen ja ylisukupolvien tehtävän reflektio + kokonaisuus
A 12.5. klo 13-15.30 LÄHI Itsetuntemustehtävän purku + sen ja ylisukupolvien tehtävän reflektio + kokonaisuuden
23.5. klo 13.00-14.00 Kaikki: Tentin palaute (pakollinen opetuskerta kaikille) Teams
Completion alternatives
Kv- opiskelijoille ja 4 tutkinto-opiskelijalle yhteinen kv-toteutus.
Further information
Ryhmän 22SO-toteutus (päivätoteutus).
Kv-toteutus erikseen.