Elämänkulun ja kehityksen psykologia (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL30-3014
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.11.2022 - 05.04.2023
Ajoitus
06.03.2023 - 28.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Putous
- Anniina Vauhkonen
Vastuuhenkilö
Minna Putous
Ryhmät
-
22SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa tarkastella elämänkulkua jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat.
- osaa selittää kiintymyssuhdemallit ja niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa.
- osaa kuvailla tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa
- osaa selittää seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden.
Sisältö (OJ)
- Psykologista tietoa eri elämänvaiheista
- Tietoa kiintymysuhteista ja tunne-elämän merkityksestä eri elämänvaiheissa.
- Traumatietoa
- Tietoa elämänkulun eri mahdollisuuksista ihmisen psyykkisen eheytymisen kannalta
- Seksuaalinen kehitys ja seksuaalikasvatus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön. Valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia ei ole perusteltu teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja. Osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin. Osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja. Osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty: Tavoitteisiin liittyviä ilmiöitä, teoriaa ja peruskäsitteistöä ei ole määritelty ja kuvattu riittävästi tai se on virheellistä. Sisällönhallinta epäjohdonmukaista ja puutteellista tai virheellistä. Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
- 08.05.2022 klo 9-15 Kaikki: Ryhmätentti kotiryhmissä moodlessa. Opetuskerrat + kirjallisuus 1kirja/kotiryhmän jäsen:
Hipp, T. &Linner Matikka, J. (2023)Traumainformoitu työote.
Saukkola, K. & Laane, T. (2020) Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen.
Johnson, S. (2015) Suojelen sinua kaikelta. Kuinka rakastaa ja tulla rakastetuksi.
- Kaikki: Teams 23.5. klo 13.00-14.00Tentin palaute (pakollinen opetuskerta)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
* Itsetuntemustehtävä (Hyväksytty/Hylätty)
*Keskustelu läheisen kanssa tehtävä (Hyväksytty/Hylätty)
* Ryhmätentti (arviointi 0-5) (TAMKin yhteinen arviointikehikko, löytyy moodlesta)
* Kotiryhmätyöskentely
* Lähiopetuskerrat ja moodleopetus (pakollisia)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Luennot
- Flipped learning
- Kirjallisuus
- Aktivoivat tehtävät
- Reflektointi
- Ryhmätyöskentely
- Elokuva
- Aidot oppimisympäristöt
- Oman minuuden ja elämän kokemuksen soveltaminen
Oppimateriaalit
Tenttiin kirjallisuus:
Hipp, T. &Linner Matikka, J. (2023)Traumainformoitu työote.
Saukkola, K. & Laane, T. (2020) Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen.
Johnson, S. (2015) Suojelen sinua kaikelta. Kuinka rakastaa ja tulla rakastetuksi.
Opetuskertojen yhteydessä esitetty lisämateriaali.
Syventävää materiaalia myös:
Becker-Weidman, A. & Shell, D. (2008). Auta lasta kiintymään. Vuorovaikutteinen kehityspsykoterapia traumaperäisen kiintymyshäiriön hoidossa.
Golding, K.S., Lätti, E. (2014) Hoitava kiintymys - terapeuttinen vanhemmuus. Käsikirja kasvattajille ja ammattilaisille.
Howe, D. (2011) Attachment across the lifecourse. A brief introduction.
Hughes, D. (2011) Kiintymyskeskeinen vanhemmuus. Toimivuutta kasvatukseen.
Hughes, D. (2015) Kiintymyskeskeinen perheterapia. Vuorovaikutteinen kehityspsykoterapia. DDP-käsikirja.
Kerminen, M. (2022) Traumatietoisuus lastensuojelutyössä. Syventävä kirjallisuuskatsaus.
Jokelainen, J. & Kollin, E. (2022) Vanhemmuuden ja kasvatustehtävän tukeminen lastensuojelun perhehoidossa. Perhehoitajien kokemuksia DDP-menetelmästä.
Kuther, Tara L. (2019) Lifespan Development.Lives in Context 2nd Edition. SAGE Publisher
Prior V & Glaser, D.(2006) Understanding Attachment and Attachment Disorders, Theory, Evidence and Practice https://ebookcentral.proquest.com/lib/tampere/detail.action?docID=290959&pq-origsite=primo#goto_toc
Sigelman, C. & Rider, E. (2018) Life-Span Human Development
https://ebookcentral.proquest.com/lib/tampere/detail.action?docID=4849412#goto_toc
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 135h
Lähiopetusta 24 tuntia (joista tenttipalaute 1 tunti Teamsissa)
Moodleopetuskerrat ja niihin liittyvät palautukset, 30 tuntia
Yksilöllinen itsenäinen työskentely (Keskustelu läheisen kanssa, Itsetuntemustehtävä, tenttiin valmistautuminen) 81 tuntia
Sisällön jaksotus
5.4. LÄHI klo 10-11.15 KAIKKI Aloitusinfo + tehtävät (Itsetuntemustehtävä, Keskustelu läheisen kanssa + muut) MINNA.
• 6.4. klo 13-16: Moodle, videoluento Johdanto kiintymyssuhteisiin + kotiryhmissä keskustelu ja heränneet kysymykset (Anniina)
(Pääsiäinen 7.-10.4. valokuvien etsintää, keskustelu läheisen kanssa)
AC 11.4. klo 9-12 LÄHI Tunne-elämän jatkumo 1 (Minna) (+ reflektio kiintymyssuhdetieto, sekä yhteys kehotunnekasvatukseen/seksuaalikasvatus)
BD 13.4. klo 9-12 LÄHI Tunne-elämän jatkumo 1 (Minna) (+ reflektio kiintymyssuhdetieto ja yhteys kehotunnekasvatukseen/seksuaalikasvatus)
• 17.4. klo 9-16 Moodle, viedeoluento Kiintymyssuhdehäiriöt 1 ja 2 -luennot + keskustelu aiheesta kotiryhmässä + heränneet kysymykset (Anniina)
BD 19.4. klo 9-12 LÄHI Tunne-elämän jatkumo 2 (Minna), opetuskertojen kiintymyssuhdehäiriöt reflektiot
- Itsenäinen yksilöllinen 19.4. klo 13-16
- Itsenäinen yksilöllinen 20.4. klo 9-12
AC 20.4. klo 13-16 LÄHI Tunne-elämän jatkumo 2 (Minna), opetuskertojen kiintymyssuhdehäiriöt reflektiot
• Moodle 21.4. klo 9-16 videoluento Traumatieto + keskustelu kotiryhmissä + heränneet kysymykset (Anniina)
AC 27.4. klo 13-16 LÄHI Seksuaalikasvatus + Traumatietoreflektiota
BD 25.4. klo 13-16 LÄHI Seksuaalikasvatus + Traumatietoreflektiota
• 28.4. Kotiryhmätyöskentelyä itsenäisesti Seksuaalisuustehtävä. Ohjeet moodlessa.
• 2.5. klo Moodle, videoluento Aikuisuuden tunnesuhteet + kotiryhmäkeskustelu + heränneet kysymykset (Anniina)
Koko ryhmä 5.5. klo 9-12 LÄHI Ylisukupolvien aloitus: Äideistä parhain (Minna) G00-10.
• Ylisukupolvien jatko: Kotiryhmätyöskentelyä 5.5. klo 13-16
• 8.5. klo 9-15 Ryhmätentti kotiryhmissä moodlessa 6 t
AC 9.5.klo 9-12 LÄHI Vanhuuden psykologinen kehitys ja Keskustelu läheisen kanssa -tehtävän purku
BD 10.5. klo 9-12 LÄHI Vanhuuden psykologinen kehitys ja Keskustelu läheisen kanssa -tehtävän purku
- 9.5. klo 13-16 Yksilöllinen työskentely itsenäisten tehtävien viimeistelyyn
B 11.5. klo9-11.30 LÄHI Itsetuntemustehtävän purku + sen ja ylisukupolvien tehtävän reflektio + kokonaisuus
C 11.5. klo 13-15.30 LÄHI Itsetuntemustehtävän purku + sen ja ylisukupolvien tehtävän reflektio + kokonaisuus
D 12.5. klo 9-11.30 Itsetuntemustehtävän purku + sen ja ylisukupolvien tehtävän reflektio + kokonaisuus
A 12.5. klo 13-15.30 LÄHI Itsetuntemustehtävän purku + sen ja ylisukupolvien tehtävän reflektio + kokonaisuuden
23.5. klo 13.00-14.00 Kaikki: Tentin palaute (pakollinen opetuskerta kaikille) Teams
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kv- opiskelijoille ja 4 tutkinto-opiskelijalle yhteinen kv-toteutus.
Lisätietoja opiskelijoille
Ryhmän 22SO-toteutus (päivätoteutus).
Kv-toteutus erikseen.