Siirry suoraan sisältöön

Kirjoitusviestintä ja informaatiotekniikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00EL16-3031

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 30.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 18.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Sanna Keskikuru
  • Marja-Liisa Timperi
  • Annina Korpela

Vastuuhenkilö

Sanna Keskikuru

Ryhmät

  • 23SOD
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä D
  • 23SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa käyttää kirjasto- ja tietopalveluita ja erityisesti artikkelitiedon etsimisessä ja ymmärtää, miten tiedonhankinnan oppimispolku rakentuu sosiaalialalla

- tuntee opiskelun ja työelämän kannalta keskeiset tekstilajit ja osaa soveltaa tekstilajitietouttaan erilaisissa kirjoittamistilanteissa

- tuottaa hyvää ja tilanteeseen sopivaa kieltä ja tyyliä

- osaa viitata lähteisiin ja laatia lähdeluettelon

- ymmärtää sähköpostin erityisluonteen ja osaa käyttää sitä työviestinnän kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla

-osaa käyttää tietokonetta itsenäisesti ja MS Office -ohjelmia opinnoissaan

- osaa käyttää opinnoissaan TAMKin tietoteknisiä ohjelmia

- osaa soveltaa oppimaansa työelämän tarpeiden mukaan

Sisältö (OJ)

- TAMKin kirjasto- ja tietopalveluihin tutustuminen, ajantasaisten artikkelien etsiminen kirjoitusviestinnän oppimistehtävää varten

- Kielenhuollon kertaus

- Kirjoittamisen prosessi

- Asiakirjastandardi

- Asiatyyli

- Opiskeluun liittyvien tekstilajien piirteitä: referaatti, essee, raportti, pienoistutkielma

- Työnhaun asiakirjat: työhakemus ja ansioluettelo

- Sosionomin ammatilliset tekstit: muistio, tiedote, raportti, artikkeli, sähköpostiviestit

- Lähteiden käyttö: referointi, lähdeviitteet, lähdeluettelo

- MS-Word

- MS-Excelin perusteet

- MS-PowerPointin perusteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin perusasiat

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin keskeiset asiat

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kiitettävästi kurssilla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa niitä.

Aika ja paikka

Kirjoitusviestintä: TAMK pääkampus, syksy 2023
Informaatioteknologia: TAMK, pääkampus ja verkko, syksy 2023

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjoitusviestintä: Kielenhuollon testin ajankohta sovitaan yhdessä. Arviointi perustuu testin lisäksi kirjallisiin tehtäviin.
Informaatioteknologia: Lähtötasotesti suoritetaan itsenäisesti moodle alustalla 25.8 klo 13-16. Ei uusintamahdollisuutta. Jos läpäiset testin sinun ei tarvitse osallistua työpajoihin.
Jos testiä ei läpäise, toteutetaan lisäopetus tietojenkäsittelyn työpajoissa myöhemmin ilmoitettuna ajankohtana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjoitusviestintä: kielenhuollon testi (painoarvo lopullisessa arvioinnissa 1/3), pienoistutkielma (painoarvo lopullisessa arvioinnissa 2/3), opintojakson tehtävät (hyv/hyl)
Informaatioteknologian osuuden testi ja tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty. Hyväksytty arviointi tarkoittaa arvosanan 3 suoritusta, mikäli suoritus jää tason alle, tulee suorituksia täydentää

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kirjoitusviestintä: luennot, harjoitukset
Informaatioteknologia: Lähtötasotesti ja itsenäiset tehtävät

Oppimateriaalit

Kirjoitusviestintä: Opettajan laatima materiaali, jaetaan Moodlen kautta.
Informaatioteknologia: Opettajan laatima materiaali, jaetaan Moodlen kautta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kirjoitusviestintä: Opiskelijan työmäärä 3 x 27 h, aktiivinen osallistuminen kontaktitunneille sekä tehtävien tekeminen tuntien ulkopuolella itsenäisesti ja parin kanssa.
Informaatioteknologia: Opiskelijan työmäärä 2 x 27 h, lähtötasotestin tekeminen , mahdollinen työpajoihin osallistuminen sekä itsenäiset tehtävät

Sisällön jaksotus

Kirjoitusviestintä:
- kielenhuollon kertaus
- opiskelussa tarpeelliset tekstilajit: referaatti, essee, raportti
- tiedonhaku
- TAMKin Kirjallisen raportoinnin ohje ja raporttipohja
- tekstiviitteet ja lähdeluettelo
- muistiot ja tiedotteet

Informaatioteknologia:
Lähtötasotesti ja testin perusteella työpajat niille , jotka eivät testiä läpäise ( word, excel, powerpoint)

Itsenäiset tehtävät
Videointitehtävä
Tekijänoikeudet
Tekoäly ja opiskelu

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kirjoitusviestintä: Vaihtoehtoista suoritustapaa ei ole.
Informaatioteknologia: Aikaisemmin suoritetut osuuden tavoitteita vastaavat korkeakouluopinnot voidaan hyväksyä ahotoinnilla. Nämä katsotaan opiskelijakohtaisesti. Ota yhteys osuuden opettajaan: sanna.keskikuru@tuni.fi

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kirjoitusviestintä:
Opiskelija ei ole palauttanut tehtäviä annetussa aikataulussa. Teksteissä on huomattavia virheitä ja puutteita, jotka häiritsevät ymmärrettävyyttä. Viesteissä ei huomioida tilannetta eikä vastaanottajaa. Asettelu ei vastaa ohjeita. Lähdeviitteet puuttuvat kokonaan tai niiden merkitsemisessä on huomattavia puutteita.