Opinnäytetyön suunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7F00FH00-3021
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
24.05.2023 - 03.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 24.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Elina Botha
- Anna-Mari Rautiola
- Anna Rinne
- Maaret Salminen
- Nora Viitala
- Stiina Storvik-Sydänmaa
- Kirsi Mattila
- Terveys Opinnäytetyö Tiimihenkilö
- Piia Lavonius-Ylönen
- Mari Vikman
- Marjo Tienari
- Anne-Marie Lehtonen
- Milla Salama
- Eija Piikkilä
- Taina Ojaniemi
- Riikka Pelkonen
- Essi Ylistalo
- Anne Kivimäki
- Ilona Jylhäsalo
- Päivi Lukin
- Terhi Pekkinen
- Katariina Kunnas
- Minna Tiainen
Vastuuhenkilö
Pia Keiski
Ryhmät
-
21SH2ASairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 21SH2A
-
21SH2ESairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 21SH2E
-
21SH2DSairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 21SH2D
-
21SH2CSairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 21SH2C
-
21SH2BSairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 21SH2B
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa käyttää kansallisia ja kansainvälisiä tietolähteitä oman opinnäytetyönsä suunnittelussa,
- osaa käyttää sovellettavissa olevaa tietoa kriittisesti,
- tuntee tekijänoikeudet ja osaa kunnioittaa niitä,
- osaa ottaa huomioon sekä tutkimuseettiset että oman alansa eettiset periaatteet,
- osaa valita ja rajata omaa oppimista tukevan ja työelämälähtöisen opinnäytetyöaiheen,
- osaa tehdä TAMKin opinnäytetyöohjeiden mukaisen opinnäytetyösuunnitelman ja perustella tekemänsä valinnat,
- tuntee erilaisia omalle koulutusalalle soveltuvia tutkimuksellisia opinnäytetyön tekemisen tapoja
- osaa valita opinnäytetyöhönsä sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
- tietää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen oman koulutusalansa kannalta
Sisältö (OJ)
Hyväksytty opinnäytetyösuunnitelma ja opinnäytetyösopimus tai -lupa ovat edellytyksenä opintojakson suorittamiselle tutkinto-ohjelmakohtaisten suoritusten lisäksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät opinnäytetyöohjeiden yhteydestä. Ks. https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104
Numeerinen arviointi annetaan opinnäytetyön valmistuttua.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät opinnäytetyöohjeiden yhteydestä. Ks. https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104
Numeerinen arviointi annetaan opinnäytetyön valmistuttua.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät opinnäytetyöohjeiden yhteydestä. Ks. https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104
Numeerinen arviointi annetaan opinnäytetyön valmistuttua.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Itsenäinen perehtyminen opinnäytetyön prosessiin Moodlessa ja Intrassa.
Tiedonhankinta: orientoiva videoluento ennen lähiopetustunteja. Tiedonhakutehtävä, josta informaatikko antaa ohjeet (Moodlealustalla)
Opinnäytetyön suunnitelma: suunnitelmaversion tallennus Wihiin ennen ohjausta.
Itsenäinen työskentely: sisältää opinnäytetyöhön orientoitumisen ja opinnäytetyön suunnittelun edellyttämän itsenäisen työskentelyn sekä ohjaukseen osallistumisen
Tehtävät voivat täydentyä/tarkentua myöhemmin ennen orientaatiota.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, seminaarit, tehtävät, opinnäytetyön ohjaus, työpajat, itsenäinen opiskelu, tiedonhankinta: kirjaston informaatikko
Verkko-opinnot Moodlessa: https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=37115#section-5
Opetusmenetelmät voivat täydentyä/tarkentua
Oppimateriaalit
TAMK Intra: Opiskelijan käsikirja/Opinnäytetyö, Tiedonhaku Moodle -materiaali
Muu opintojakson eri osien opetuksen yhteydessä osoitettu materiaali
• Eriksson, K. et al. 2012. Hoitotiede. 4. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
• Lauri, S. & Kyngäs, H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. Porvoo: WSOY.
• Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
• Heikkilä, A. Jokinen, P., Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittäminen: avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. WSOY.
• Heikkinen, H., Rovio, E., Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon: toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kansanvalistusseura.
• Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. 2016. Toim. M. Stolt, A. Axelin, R. Suhonen. Turku: Turun yliopisto Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja. Sarja A.
• Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö . Helsinki: Tammi. (toiminnalliseen)
• Vilkka, H. 2020. Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas. Jyväskylä: PS-kustannus.
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1kfmqvo/alma9911131569305973
• Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Jämsä, U. 2014. Kuntoutuksen muutosagentit. Tutkimus työelämälähtöisestä oppimisesta ylemmässä ammattikorkeakoulutuksessa. Acta Universitatis Ouluensis D Medica 1252. (toiminnalliseen)
• Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino oy. (toiminnalliseen)
• Tuomi, J., Sarajärvi, Anneli 2018. Laadullinen tutkimmus ja sisällönanalyysi. Tammi.
• Tietoarkiston tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Muu lähde:
• Vilkka, H. 2021. Näin onnistut opinnäytetyössä: Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Isojärvi J. 2011. Tutkimuskysymyksestä hakustrategiaksi: PICO-asetelma informaatikon työkaluna. Osaamisen ytimessä – tietoaineistot tutuiksi. BMF ry:n kevätseminaari 13.4.2011 Kuopio. Viitattu 5.3.2021. Saatavana: https://bmfry.files.wordpress.com/2018/06/pico-asetelma-informaatikon-tyc3b6kaluna.pdf
Englanniksi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnäytetyön laajuus on yhteensä 15op (405h), josta tämä opintojakso on 5 op = 135h opiskelijan työtä
Opintojakson tunneilla on läsnäolovelvollisuus. Tuntien ajankohdat ja mahdolliset linkit luennoille lukujärjestyksessä, poikkeus syksyn 2023 menetelmäopetus!
Moodlealusta:
https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=37115#section-5
• Olen tutustunut opinnäytetyön prosessiin moodlessa ja intrassa
• Olen osallistunut 1. orientaatioluennolle
• Olen osallistunut 2. orientaatioluennolle
• Olen osallistunut tarvittaessa aihepajaan
• Olen osallistunut työelämäpalaveriin (TAMKn ulkopuoliset opinnäytetyöt)
• Olen tehnyt opinnäytetyöryhmäni kanssa aihe-ehdotuksen wihiin
• Olen osallistunut Ideaseminaariin
• Olen osallistunut tiedonhaun tunneille ja tehnyt sekä palauttanut tiedonhauntehtävän (2h)
• Olen palauttanut suunnitelman wihiin 7 vrk ennen suunnitelmaseminaaria (opettaja ehtii käymään työn läpi ennen seminaaria)
• Olen osallistunut suunnitelmaseminaariin
• Olen antanut suunnitelmasta kirjallista palautetta opponoitavalle ryhmälle
• Olen tallentanut ohjaavan opettajan hyväksymän opinnäytetyön suunnitelman wihiin
• Olen lähettänyt opinnäytetyön suunnitelman ja opinnäytetyösopimuksen allekirjoitettavaksi (Atomisign)
• Olen tallentanut allekirjoitetun opinnäytetyösopimuksen wihiin
Sisällön jaksotus
Opintojaksoon kuuluvat seuraavat vaiheet opinnäytetyön prosessista:
• Itsenäinen perehtyminen Moodlessa: https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=37115#section-5
• Olen tutustunut opinnäytetyön prosessiin moodlessa ja intrassa (lisäksi tee Moodletesti: osaaminen opinnäytetyön prosessista)
• Olen osallistunut 1. orientaatioluennolle
• Olen osallistunut 2. orientaatioluennolle
• Olen osallistunut tarvittaessa aihepajaan
• Olen osallistunut työelämäpalaveriin (TAMKn ulkopuoliset opinnäytetyöt)
• Olen tehnyt opinnäytetyöryhmäni kanssa aihe-ehdotuksen wihiin
• Olen osallistunut Ideaseminaariin
• Olen osallistunut tiedonhaun tunneille ja tehnyt sekä palauttanut tiedonhauntehtävän (2h)
• Olen palauttanut suunnitelman wihiin 7 vrk ennen suunnitelmaseminaaria (opettaja ehtii käymään työn läpi ennen seminaaria)
• Olen osallistunut suunnitelmaseminaariin
• Olen antanut suunnitelmasta kirjallista palautetta opponoitavalle ryhmälle
• Olen tallentanut ohjaavan opettajan hyväksymän opinnäytetyön suunnitelman wihiin
• Olen lähettänyt opinnäytetyön suunnitelman ja opinnäytetyösopimuksen allekirjoitettavaksi (Atomisign)
• Olen tallentanut allekirjoitetun opinnäytetyösopimuksen wihiin
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opinnäytetyöstä on mahdollista ahotoida (5-10 op) aiemman ammattikorkea- tai tiedekorkeakoulussa suoritetun opinnäytetyön perusteella. Kts. ohjeet Moodlesta opinnäytetyön ahotointi ja sen jälkeen ole yhteydessä oman alan tutkintovastaavaan.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kaikki opinnäytetyöt pyritään tekemään yhteistyössä työelämän kanssa. Koko opinnäytetyöprosessin aikana opiskelija vastaa yhteistyöstä työelämän edustajien kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijan ohjaajan tulee viestiä kaikki opinnäytetyöhön liittyvä Wihissä, ei sähköpostilla. Wihissä ohjaaja hyväksyy vaiheita ja tätä kautta siirtyvät suoritukset Pakkiin. Vaiheiden hyväksyminen tehdään, kun edellytykset ko. vaiheeseen täyttyvät.
Ilmoittautumista opinnäytetyön seuraaville toteutuksille ei tarvita.
Ennen opinnäytetyön aloittamista opiskelijan tulee olla osallistunut opintojaksoihin strukturoitu tiedonhankinta ja hoitotyön tutkimus sekä suorittanut ohjatut harjoittelut 1-3.