Hoitotyö avoterveydenhuollossa (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00EV92-3024
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.01.2023 - 05.03.2023
Ajoitus
06.03.2023 - 02.04.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 46
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Katri Maijanen
- Paula Pajunen
Vastuuhenkilö
Katri Maijanen
Pienryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 25. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 25. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
21ASH1Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa arvioida ja dokumentoida asiakkaan hoidon tarpeen ja hoidon kiireellisyyden
- osaa määritellä, suunnitella, toteuttaa ja arvioida avoterveydenhuollon asiakkaan hoitotyötä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen vastaanotolla, etäyhteydessä ja kotona toteutettavassa hoidossa
- tietää puheeksi ottamisen periaatteet ja tunnistaa puheeksi ottamisen tarpeen sairaanhoitajan työssä
- tietää asiakkaan omahoitoa tukevan ohjauksen periaatteet sairauksien hoidossa ja elintapaohjannassa
- osaa soveltaa tietoa epidemiologiasta työssään
- tietää ympäristöterveyden vaarojen ja riskien perusteet sekä toiminnan poikkeustilanteissa
Sisältö (OJ)
- hoidon tarpeen ja kiireellisyyden arviointi puhelimessa, digitaalisesti, vastaanotolla ja kotona
- hoitotyön määrittely, suunnittelu, toteutus ja arviointi vastaanotolla, kotisairaalassa, mobiilihoitajana, virtuaalipalveluissa, terveyskioskeissa ja liikkuvissa palveluissa
- puheeksi ottaminen sairaanhoitajan työmenetelmänä
- asiakkaiden proaktiivinen hoito tiimityöskentelyä ja tukipalveluita hyödyntäen
- hyvinvointiteknologian hyödyntäminen asiakkaan terveyden edistämisessä ja sairauksien hoidossa
- omahoidon tukemisen työmenetelmät
- epidemiologian käsitteet ja soveltaminen asiakasohjauksessa
- sairaanhoitajan rooli ja toiminta poikkeustilanteissa
- ravitsemuksen erityiskysymykset
Esitietovaatimukset (OJ)
Ensimmäisen vuoden opinnoista 50 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä tavanomaisissa hoitotilanteissa
- osaa arvioida hoitotyön tarpeen, suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä ohjeenmukaisesti
- tunnistaa puheeksi ottamisen tarpeen erilaisissa asiakkaan kohtaamistilanteissa
- tietää elintapaohjauksen ja omahoidon tukemisen pääperiaatteet
- tietää riskitekijöiden yhteyden sairastuvuuteen ja osaa määritellä peruskäsitteitä epidemiologiasta
- tietää toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä vaaratilanteissa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakkaan yksilöllisyyden huomioiden näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa arvioida hoitotyön tarpeen, suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä näyttöön perustuen huomioiden potilaan yksilöllisyyden
- tunnistaa puheeksi ottamisen tarpeen erilaisissa asiakkaan kohtaamistilanteissa ja tietää miten toimia
- osaa toteuttaa vaikuttavaa elintapaohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa
- osaa käyttää epidemiologista tietoa työssään
- tietää toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä vaaratilanteissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakaslähtöisesti, joustavasti ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa arvioida hoitotyön tarpeen, suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä näyttöön perustuen huomioiden potilaan yksilöllisyyden
- tunnistaa puheeksi ottamisen tarpeen erilaisissa asiakkaan kohtaamistilanteissa ja tietää miten toimiaja ymmärtää sen monenlaisia merkityksiä
- osaa toteuttaa asiakaslähtöisesti vaikuttavaa elintapaohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa monipuolisesti erilaisia tahoja ja menetelmiä hyödyntäen
- osaa käyttää epidemiologista tietoa työssään asiakkaan yksilöllisyyden huomioiden
- tietää toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä vaaratilanteissa
Aika ja paikka
Orientaatio (teoria & orhat) + aloitusluento + CBCL aloitus 7.3.2023 klo 8.30-11.00, pakollinen läsnäolo
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti 28.3.2023
1 uusinta examissa viikolla 17
2 uusinta examissa viikolla 20
Kurssiarvosanaa on mahdollista korottaa tenttimällä koko kurssin sisältö ensimmäisen uusinnan kanssa samalla aikavälillä. Mikäli haluat toimia näin, ole yhteydessä opettajaan viimeistään kaksi viikkoa arvioinnin valmistumisen jälkeen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
OSA 1-2 Epidemiologia ja sairaanhoitajan vastaanottotoiminta: tentti, arviointi 0-5
Kirjallisten tehtävien tekeminen hyväksytysti (hylätty/täydennettävä/hyväksytty)
Myöhässä palautetut tehtävät voivat vaikuttaa kurssin numeraaliseen arviointiin.
OSA 2 CBCL-työskentely, 100% läsnäolo, aktiivinen osallistuminen oman ryhmän tehtäviin, hyväksytty/hylätty, Tehtävien tekeminen hyväksytysti.
OSA 3 Ravitsemus, Moodletentti, hyväksytty/hylätty
OSA 4 Itsenäiset tehtävät Moodlessa, hyväksytty/hylätty
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Keskusteluluennot, kirjalliset tehtävät, CBCL-työskentely, itsenäiset tehtävät ja itsenäinen opiskleu.
Opetusmenetelmät tarkentuvat orinetaatiossa.
Oppimateriaalit
OSA 1
Sairaanhoitajan vastaanotto ja epidemiologia:
- Epidemiologian luentomateriaali.
- Orava, Kyngäs & Kääriäinen. 2012. Puhelinohjaus hoitotyön menetelmänä: systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Osa I: Reaktiivinen puhelinohjaus. Hoitotiede, 2012, Vol. 24 (3), p. 216.
- Orava, Kyngäs & Kääriäinen. 2012. Puhelinohjaus hoitotyön menetelmänä: systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Osa II: Proaktiivinen puhelinohjaus. Hoitotiede, 2012, Vol. 24 (3), p. 232.
- Muurinen & Mäntyranta. Asiakasvastaava-toiminta pitkäaikaissairauksien terveyshyötymallissa. STM.
- Routasalo & Pitkälä. Omahoidon tukeminen. Opas terveydenhuollon ammattihenkilöille. Duodecim. 2009.
- Syväoja & Äijälä. 2009. Hoidon tarpeen arviointi luvut 1-6.
Liu, Sellgren, Kaila & Koskela. 2021. Sähköisten oirearvioiden käytettävyys. Finnish Journal of eHealth and eWelfare, 2021, Vol.13 (2).
- Rosenlund & Kinnunen. 2018. Ikäihmisten kokemukset terveydenhuollon sähköisten palvelujen käytöstä ja kokemusten hyödyntäminen palvelujen kehittämisessä - kuvaileva kirjallisuuskatsaus. THL Tieto-osasto. Finnish Journal of eHealth and eWelfare. 10 (2-3), 264-284.
- Urpo, Raassina, Åstedt-Kurki & Palonen. 2020. Asiakkaiden kokemuksia puhelinneuvonnan toteutumisesta perusterveydenhuollossa – kirjallisuuskatsaus. Hoitotiede 32 (2), 110-121.
Käypähoito-suositukset: Aikuisten lihavuus, liikunta, nielutulehdus, sivuontelotulehdus, alahengitystieinfektiot, monisairas potilas (soveltuvin osin).
- Oikarinen, Hukkanen, Oinas-Kukkonen & Savolainen. 2021. Digihoidon mahdollisuudet lihavuuden hoidossa. Lääkärilehti 50-52/2021 vsk 76, 3037-3048.
- Mikkola, Riekki & Sipilä. 2022. Perusterveydenhuollon avovastaanottotoiminnan mallit sote-järjestelmässä, Hyvä käytäntö -konsensussuositus. https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/ltk/article/hsu00024/search/Perusterveydenhuollon%20avovastaanottotoiminnan%20mallit%20sote-j%C3%A4rjestelm%C3%A4ss%C3%A4,%20Hyv%C3%A4%20k%C3%A4yt%C3%A4nt%C3%B6%20-konsensussuositus
- Kurssilla esille tullut materiaali.
Lisämateriaalit:
- Roivainen. 2022. Kiireettömien ensihoitotehtävien hoidon tarpeen arviointi puhelinsairaanhoitajan toteuttamana. Väitöskirja. Oulun yliopisto. http://jultika.oulu.fi/Record/isbn978-952-62-3265-2
(Oheismateriaali: Kauhanen J., Erkkilä A. ym. 2013. Kansanterveystiede. 4. uudistettu painos. Sanoma Pro Oy. Helsinki.)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3op = 27h x 3 = 81h, joka sisältää hoitotyön luennot, itsenäisen opiskelun, itsenäiset tehtävät, CBCL-työskentelyn ja tentin.
Orientaatio ja CBCL pakolliset.
Sisällön jaksotus
Toteutus alkaa 6.3 ja päättyy 2.4.2023
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatio 7.3.2023 pakollinen läsnäolo.
CBCL: pakollinen läsnäolo.
Kurssin itsenäiset tehtävät pakollisia.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
Ei ole suorittanut annettuja tehtäviä eikä osallistunut opetukseen kriteerien mukaisesti
Ei tunnista avosairaanhoidossa käytettäviä työmuotoja ja -menetelmiä
Ei tiedä asiakaslähtöisen ohjauksen periaatteita
Ei tunnista terveyden edistämisen haasteita
Ei ymmärrä työ- ja asiakasturvallisuudesta huolehtimisen merkitystä
Tyydyttävä taso ei täyty
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
Osaa arvioida asiakkaan hoidon tarvetta suppeasti
Tietää ammatillisen toiminnan periaatteet
Tietää periaatteita aikuisten terveystarkastuksista
Ymmärtää avoterveydenhuollon toiminnan suppeasti, hajanaisena ja toimenpidekeskeisenä
Tietää avoterveydenhuollon yhteistyötahot
Ymmärtää oman työnsä keskeiset työturvallisuusperiaatteet avoterveydenhuollossa
Ylempi kategoria sisältää aina alemman.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
Hallitsee asiakaslähtöisen hoidon tarpeen arvioinnin periaatteet
Ymmärtää sairaanhoitajan vastaanottotyöhön liittyvät keskeiset ammatillisten periaatteet
Tuntee avoterveydenhuollon keskeiset työmuodot ja -menetelmät
Tuntee aikuisen terveystarkastuksen toteuttamisen periaatteet
Ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen
Ymmärtää terveyttä edistävän työn merkityksen osana sairaanhoitajan työnkuvaa
Osaa huolehtia omasta työturvallisuudestaan avoterveydenhuollossa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
Osaa soveltaa asiakaslähtöisyyttä hoidon tarpeen arvioinnissa
Hallitsee ammatillisten periaatteiden mukaisen toiminnan ja pystyy perustelemaan toimintaa
Osaa soveltaa työmuotoja ja menetelmiä asiakaslähtöisesti
Tietää aikuisen kokonaisvaltaisen terveystarkastuksen periaatteet ja osaa tehdä asiakkaan taustatiedot huomioivan terveyssuunnitelman
Osoittaa tietämyksensä perusterveydenhuollon laaja-alaisuudesta ja siellä tehtävästä moniammatillisesta yhteistyöstä
Hallitsee yksilöllisen ja yhteisöllisen terveyden edistämisen
On sisäistänyt työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin ylläpidon oman ja työyhteisön näkökulmasta.